22. 11. 2019

Jak jsem si rozhasila počítač

Myslela jsem si tak včera,  že si večer opět sednu k noťasu a začnu rejžovat letadlový vtipy do posledního dílu černoskříňkový knížky. Pěkně jsem to měla rozmyšlený, že to už dodělám a o víkendu začnu sázet. A čím víc si věci pěkně rozmyslíte, tím větší je šance, že to dopadne úplně jinak. :-)

Mám děsnou lemru počítač. Moje lenovo dělá svému jménu čest, lenivé je až běda. Bylo zdechlé odjakživa, ale po pěti letech provozu už to fakt je zážitek. Měnit ho nechci, nesmírně mi vyhovuje jeho displej a klávesnice a hlavně je to držák a věrnej tvor, kterej mimo jiné přežil náraz tajemné obrovské síly, která prokopla tašku plnou věcí a uhodila i na uvnitř vloženej počítač takovou silou, že zničila CD-romku a displej. Jakože úder naskrz. CD-romka byla prohnutá tak, že nešla otevřít, displej rozpraskán. CD-romka byla amputována, displej vyměněn a noťas si spokojeně žije dál svým lenovým lenivým životem.

Teď je ale fakt hodně přibržděn a pomůže mu čas od času pořádně vyčistit střeva. Takovými těmi cleanery a tak. I včera, než jsem začala s prací, jsem si řekla, že to zase sjedu cleanerem, a když už, tak pořádně. Tak jsem to pustila i do registrů. A to jsem samozřejmě neměla dělat.

Jasně, já vím, že se to nemá a že to je rýpání do tygra bosou nohou. Ale víte jak, už jsem nějaký opatrný čištění registrů dělala a vždycky dobrý, no tak udělám i hloubkový, no. Proběhlo, vyžádalo si to restart...


... a po restartu už nenaběhly windows. :-)

Když mi chudák noťas popáté nabídl možnost, že se samo(p)opraví a ani jedna z variant nepomohla, usoudila jsem, že holt musíme jít do reinstallu operačního systému. Naštěstí win 8.1 nabízí možnost částečného reinstallu, kdy zachová vaše data. Což je fajn. I když, ruku na srdce, nedávno jsem náhodou dělala zálohu a většinu dat mám; pracovní věci v počítači skoro nevedu a od dob disertace už v počítači nemám až tak moc co ztratit, maje fotky na googlím úložišti. Tak jsme se dali do reinstallu. No, co vám budu povídat, byla to práce na celej boží večer. Ale dopadlo to dobře, vše nainstalováno, dostala jsem zpět ty nejdůležitější programy, které potřebuju k běžné činnosti, data tam jsou... 

...a nakonec to splnilo i ten účel. Počítač šlape tak svěže a čile, jako snad nikdy předtím. :-) 

Ovšem vyplynulo z toho pár cenných poučení pro příště.

  • Zálohovat, zálohovat, zálohovat.
  • Je skvělý nápad uložit si na externí disk k záloze instalační soubory svých důležitých programů - pak se vyhnete lození po internetu a hledání, kteráže byla ta verze, co byla kompatibilní s vaším klíčem a s vaším balíčkem češtiny.
    Jo a k těm instalačním souborům přihodit ideálně i soubor s licenčním klíčem. Moc příjemně mě má prozíravost překvapila - já už čekala, jak se budu hrabat v giga dat a hledat dva neznatelné texťáky s klíči.
  • Classic Shell je překrásná a funkční a zadarmo nabídka start pro Win 8. Pro někoho jako já, jehož cílem je vymazlit si win kterékoli verze, aby připomínaly stará XP, je to hotový sen. :-)
A největší poučení na závěr: DO REGISTRŮ SE NEHRABE. Až mě to zase za pár let napadne, dám si facku. A když to nepomůže, tak ještě jednu. 



Žádné komentáře:

Okomentovat