28. 11. 2014

Ty jseš úplná čarodějnice...

...pravila kolegyně doktorandka nedávno na studijním výjezdu do Krkonoš, když jsem se přiznala, že ten lesk na rty, co se s ním pořád tak zuřivě mažu (protože je s medem a tudíž k sežrání), jsem si vařila sama doma. "Úplně tě vidím, jak to doma mícháš v kotlíku!" 
Nevěděla holka, jak blízko pravdě je (koneckonců, černou kočku i křišťálovou kouli už mám a s bradavicí na nose by se taky dalo něco dělat). Jak se blíží zima (a jak začínám vážně psát rigorózní práci, tudíž hledám rozptýlení, kdekoli jinde to je možné), pouštím se do čím dál zajímavějších experimentů s bylinama, rostlinama, kořeníma, mazáníma a alkoholama. A je to fascinující. 

Už loni mi padl do oka kamarádkou sdílený recept na zimní zázvorový likér. To je vlastně strašně jednoduchý - koupíte lahev vodky, nacpete do ní strouhaného zázvoru, co si troufnete, přidáte šťávu z jednoho až dvou citronů, co si troufnete, a medu, co hrdlo ráčí, a pak to pár dní necháte napospas osudu. Výsledek byl už loni zcela fantastickej a já konečně vzala vodku na milost.


Letos jsem se rozhodla, že rozšířím záběr - a stalo se. Prostě koupíte flašku, zalejete vodkou kýženou ingredienci (koření, sušená bylina a nevímco ještě), dosladíte dle chuti a necháte pár dní ležet v lahvi. Udělala jsem to pro jistotu hned několikrát. 

Takže jsem na zimu více než připravená (zprava: likér levandulový, likér mátový, likér skořicovo-hřebíčkový; v zavařovačce tradiční zázvorák). Každej večer si dám zdravotního panáka, co mi zrovna slina na jazyk přinese, a je to paráda. Spolubydlící a kamarádi včetně kočky smrkají a kýchají, jen já jsem jako ta rybička. Navíc jsem došla k dalším další skvělým zjištěním: 

  • levandulový likér spoustě lidí připomíná mýdlový odvar, tudíž mi ho zaručeně nevychlastají
  • hřebíčkovo-skořicový likér působí jako silné přírodní anestetikum na celou ústní dutinu a přilehlé okolí (a začíná to být fakt síla, asi bych ty hřebíčky ze dna lahve měla odchytit)
  • mátový likér čili pokus o domácí zelenou připomíná spíše mojito bez citronu, ale i to je sakra dobrej výsledek 
  • zázvorovej likér je prostě tradiční klasika a jediný dílo, ve kterým ani trochu není cítit ten vodkovej ocas

No a do těchhle orgií minulej týden přijela kamarádka a přivezla mi kilo bambuckýho másla, což je naprosto geniální přírodní surovina na veškerá mazadla. Neprodleně jsem se pustila do vaření (tedy tavení, chlazení, míchání a opakovaného rozpouštění a míchání a rozpouštění a míchání). Výsledkem jsou dvě dávky mazadla na ruce a pusu - jedna dávka citronovo-verbenová (původně měla být jen verbenová, ale pořád to bylo málo cítit, tak jsem vyměkla a vyvařila tam i kůru z půlky citronu a teď už to citronový fakt je), druhá mátovo-kakaová, na kterou jsem fakt hrdá. Jak začnu chodit do práce a přijde mi první výplata, nakoupím pár kilo bambuckýho másla, mandlovýho a dýňovýho oleje, pár přírodních esenciálních olejíčků a to se teprv budou dít věci. A ještě teda budu muset přesvědčit svý mátový a verbenový legie na balkoně, aby začaly růst mnohem zběsileji než v předchozích letech.

No, prozatím alespoň myslím, že vím, čím budu v dohledné době obdarovávat své přítelkyně. Domavařený pražený mandle v cukru sice byly super, ale takový domavařený mazání vnitřní i zevní, to prostě je jinej level. 


7 komentářů:

  1. Tak teď ji mě nalomila, že ten zázvorový likér bych mohla zkusit. Zima bude asi dlouhá a musíme preventivně bojovat proti nemocem. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě vyzkoušej! Já na něj nedám dopustit už od loňska. Zahřeje na těle i na duši ;)

      Vymazat
    2. Hlásím, že manžel si ho moc pochvaluje, mě taky chutná a dělám už asi pátou láhev.

      Zkoušela jsem ho i s limetkou, ale nebylo to ono.

      Vymazat
    3. Tak to je bezva, to mám radost, že se dobrá věc šíří! :) Na zdraví!

      Vymazat
  2. O něčem takovém jsem snila na celé základce a gymplu (byť to mazání vnitřní jsem si, duše čistá a nezkažená, představovala krapet jinak :-)) a vlastně jsem podle toho i zvolila vysokou, abych pro to měla lepší podklady. A co se stalo? Nic nevyrábím, nic nemíchám, akorát kokosovej olej jsem teď přijala jakožto výbornej balzám na rty.
    Měla bych se nad sebou zamyslet.
    A Tobě fandím a přeju dobrou chuť :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vidíš, já to měla vždycky naopak - teoreticky mě tyhle věci nikdy moc netáhly. A ono se to pak vždycky tak nějak divně vyvrbí... :)
      Kokosovej olej je super, akorát mi samotnej přijde, že mastí až moc. Vždycky jsem si pak po něm musela mýt ruce. Ale přimíchat ho trošku do bambuckýho másla... to zní jako super nápad :) Díky!

      Vymazat
  3. Ten levandulový likér mě moc zajímá - mohla bych vědět něco bližšího o té chuti? Je v tom cítit opravdu levandule, je to zároveň sladké a alko? Nebo - jsou nějaké fígle? :) Maminka levanduli miluje, a likér by byl úplně skvělý dárek...

    OdpovědětVymazat