14. 6. 2012

Pokání nezodpovědného kešera

Možná jste v posledních dnech v médiích zaznamenali zprávu o tragédii, která zasáhla komunitu nadšenců, kteří se věnují geocachingu. Ve stručnosti - jeden z nás, velmi zkušený hledač, vyrazil na lov a už se nevrátil. Po pár dnech se rozjelo pátrání. Kromě klasické policejní linie však začali hledat i samotní hledači - kteří dobře znají skrytá pražská zákoutí, která mohou být nebezpečná. Tentokrát ale šlo o mnohem víc, než obvykle.


Zjistila jsem to v úterý dopoledne, stále ještě poněkud unavená po narozeninové párty. Po chvílích jsem sledovala koordinaci dobrovolného kešerského pátrání - prolézaly se kanály a podzemní prostory, kam by to mohlo hledače kešek zavést, vylepovaly se letáky. Nemohla jsem dělat víc, než jich taky pár vytisknout a slíbit, že je večer po návratu z práce taktéž vylepím.

Nezvěstný se totiž ztratil nedaleko mého nového domova - v poněkud zdivočelých končinách podél Vltavy. Mrazilo mě z toho. Předloni zmizela v Troji malá Anička... a teď zmizí dospělý, inteligentní, zdravý mladý člověk. Shoda okolností, nicméně poněkud mrazivá. Z práce jsem slyšela vrčení kroužícího vrtulníku s termovizí a cestou domů tramvaj míjela neobvykle velké množství policajtských aut. Mrazivej pocit to příliš nezklidnilo. Vlastně naopak.

Pevně jsem doufala, že až se z té práce večer vrátím, dozvím se, že už nikam vyrážet nemusím, protože se dotyčný našel. Třeba vyrazil někam na festival, ukradli mu mobil a neměl se jak ozvat rodině. Nebo se mu prostě vybila baterka /známe výdrž dnešních supermobilů/. Nebo bude někde v nemocnici /víme, jak zodpovědní dovedou v nemocnici být s kontaktováním rodiny, když jim přivezou zraněného/. Nebo prostě cokoli. 

Nakonec jsem nikam nevyrazila. Bohužel z toho nejhoršího důvodu.

Je to zvláštní, jak vás zasáhne smrt člověka, kterého jste sice nikdy neviděli a neznali, ale komunikovali jste s lidmi, kteří ho znali velmi dobře. A jak moc zabolí, když velká skupina lidí, kteří se ze všech sil snažili pomoct, definitivně ztratí naději.

Myslela jsem na nešťastného hledače, na jeho rodinu... a zpytovala jsem své geokešerské svědomí. Nebylo nejčistší.

Taky jsem párkrát sama vyrazila na ne úplně jednoduchý keše na ne úplně přístupnejch místech. Rozuměj, na místech, kde kdyby člověk blbě spadl, nikdo vás tam hledat nebude a nenajde.

Vždyť ty keše měly nižší hodnocení než jiný, který už jsem dřív v pohodě odlovila. 

V takovéhle situaci ale člověku dojde, že takhle to nefunguje. Ta keš, v jejíž blízkosti zůstal hledaný, taky nepatřila mezi obzvlášť těžké. A hledač byl velezkušený, kam se hrabu já se svými necelými osmi sty. 

Svědomí mě hryzalo a našeptávalo mi velká, charakterní rozhodnutí. Už nebudu na těžší a riskantnější věci chodit sama! 

Jenže pak mi došlo, že to stejně není pravda. Za poslední roky jsem se naučila hledat sama... a vyhovuje mi to tak víc, než ve společnosti. Nález je můj úspěch a nemusí mě hlodat pocit, že jsem se jen s někým svezla a o nález se zasloužil on. 

Přijala jsem tedy alespoň náhradní předsevzetí - a radši rovnou dvě. Před každým lovem si pořádně nabít mobil. A nosit ho při lovu pevně na těle, ideálně pod oblečením, v uzavřené kapse tak, aby nemohl nikam vypadnout. A přidat do geovýbavy píšťalku. Pronikavou, kovovou, nerozbitnou.

A než vyrazím, přilepit aspoň na ten blbej počítač v pokoji lístek, kam a na jaké keše vyrážím a kdy bych se měla vrátit

Napsání tohohle příspěvku jsem si hodně dlouho rozmýšlela. Jeho napsání znamená vystavit se palbě kritiky z nezodpovědnosti a blbosti na straně jedné; na straně druhé z rozpitvávání věcí, o nichž je možná teď lepší mlčet nebo z nemístného vychvalování velké kešerské party či sebe sama.

Ale pokud si ta dvě předsevzetí přečte aspoň jeden člověk, kterej se kešingem zabývá nebo zabývat bude; a vezme je za svá, tak to za to vystavení palbě stejně stojí. 

Dávejte/me  na sebe pozor. 

10 komentářů:

  1. Nepatřím mezi kešery, tak si můžu dovolit pouze názor z pozice selského rozumu: Každá drobnost, která může zachránit život, má smysl. A jestli jí nebude třeba, tím líp.

    OdpovědětVymazat
  2. Sáhla sis do svědomí, ale myslím si, že rozhodně nepatříš mezi nejméně nezodpovědné kešery, takže palba kritiky není na místě. A je fajn, že ses rozhodla zavést bezpečnostní opatření.

    OdpovědětVymazat
  3. Nevím, Dee, možná jsem v čerstvém kontextu dost nepříjemného prožitku viděla sama sebe příliš kriticky; nevím. Nicméně opatření se fakt pokusím zavést, nic se tím nezkazí. A pokud nebudou potřeba, tak jak říkáš, Čerfe - jedině dobře.

    OdpovědětVymazat
  4. Taky kešuji, občas jak píšeš i ty horší keše... vždy se ale snažím zachovávat alespoň ty nejzákladnější pravidla bezpečnosti, tj.kanálovka, lezení - minimálně ve dvou. Ideální stav je ten jak sama popisuješ, lístek na PC...

    OdpovědětVymazat
  5. Kolego, souhlas. Na kanálovky jsem se zatím nedostala - právě proto, že nemám vhodného parťáka a u lezeček si dávám zatracený pozor, u sebemenších pochyb o zvládnutí to neriskuju. I když to občas chce kus sebeovládání, říct si NE. Stejně ale mám tu zkušenost, že v obtížnějších terénech si dávám velkej pozor a tím riziko eliminuju... kdežto na jednoduchých nekoukám nalevo napravo ani pod nohy, takže si ublížím spíš. Ale je fakt, že na 1/1 mě pak aspoň snadno najdou... :oD

    OdpovědětVymazat
  6. Inu, i já jsem se díky tomuto článku nad sebou zamyslel, i když se tomuto koníčku nevěnuji. Tudíž dodávám za sebe lidem, jako jsem já: Pokud míváte ve zvyku se čas od času sebrat a vyrazit někam hlouběji do přírody, berte to v potaz taky. Snad si zapamatuji, že se mám taky někde zmínit, než vyrazím osaměle někam do lesa.
    Jinak souhlasím s tím, že je třeba dávat pozor na pocit lehkomyslnosti, to je fakt zabiják horší než nebezpečné prostředí. Vždy, když člověka přepadne pocit, že situaci naprosto parádně zvládá a že to má fakt "v paži", měl by v tu ránu s danou činností přestat, zastavit se a počkat, až to přejde.

    OdpovědětVymazat
  7. kešeři jsou kokoti, viděl jsem je hrabat i v odpadkách...jako nějaká novodobá střelená sekta, tajemný a přitom taková kravina. moh žít kdyby nepadnul do drápů těhle divnejch kokotů

    OdpovědětVymazat
  8. Anonymní: No, taky názor. Přimlouvala bych se ale, abyste nás neházel do jednoho pytle. Hrabání v odpadcích je extrém a poněkud hnus, to je jasné. Jsou kešeři šílení, co se vrtaj v bordelu a o půlnoci jezdí tryskem na druhej konec města, aby měli první nález nový schránky, a je spousta takových, kterých si vůbec nevšimnete. Podivíni a kokoti najdou úplně všude, tudíž i mezi kešery.
    "Tajemný" to je proto, aby schránky alespoň chvíli vydržely - lidi jsou nenechaví.
    A co jsem nakonec zaznamenala, tak smrt dotyčného s hrou nijak nesouvisela... mohlo k tomu dojít klidně i bez geocachingu.
    Howgh!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. On by tam určitě lez, kdyby tam nebyla ta kravina, co mu zatemnila mozek. Lidi už úplně ztratili pud sebezáchovy a zdravej rozum a proto místo toho aby dělali něco užitečnýho, hrajou tyhle úchylnosti. Co za úchylárnu bude následovat?

      Vymazat
    2. Víte, nechci se moc babrat v tom, proč tam asi byl a proč byl zrovna tam. Jen ale zopakuju, že NEBYL u schovaný schránky, o který dobře věděl, kde je. NEHLEDAL to. Je mi jasný, že jsme pro vás naprosto šílená sorta lidí, ale zkuste mi tohle věřit. A asi to nechme spát, nechce se mi to rozpatlávat a konkretizovat. Smrt je citlivý téma.
      Jinak: hra nikoho do extrémních situací nežene. Ti, kdo maj sklony k hazardování, by jen hazardovali při něčem jiným. Ale to s pudem sebezáchovy je zajímavej názor - pokud berete jako porušování pudu sebezáchovy turistiku (byť spojenou s hledáním blbostí), co si pak prosímvás myslíte třeba o potápění, horolezectví nebo automobilovejch závodech? :)
      A dělat "něco užitečnýho" se musí, ale občas je potřeba i relax, to se snad shodnem. A každej holt má svý způsoby.

      Vymazat