2. 1. 2011

Heuréka aneb Novoroční internetové objevy

ikona.oznameniČtrnáct dní jsem doma. Svátky za náma, strávené klidně, spokojeně (s vlezlou, ale vlastně neškodnou chorobou), ve chvílích nejvyšší naléhavosti mírně studijně. Až teď začínám ožívat do běžného domácího režimu, což znamená, že začínám znovu vyvíjet dobrovolnou duševní činnost - trápím novou dvanáctistrunnou kytaru (pojmenovanou poeticky Mladá :o), rekonstruuju sousedovic internetový stránky, klofu blogy, odepisuju na miliony mailů a vzkazů, odhodlávám se zpracovat fotky z Finska, připravuju si povídání o Severu pro babičky a dědečky z nedalekého domova důchodců... a tak. A během toho navracení do aktivního režimu jsem učinila pár super užitečných objevů online, o které se s váma prostě musím podělit :o)

Oba objevy mají jedno společné - hodně se hodí na blog (zejména na můj) a jsou zadarmo. To je to nejpodstatnější. Přece vám nebudu doporučovat něco, co do čeho bych sama nešla! A do věcí na netu (tedy na který se nedá sáhnout), za který se platí, do těch já nejdu ze zásady.

Věc první:

MAPA NA MÍRU!

Vždycky jsem na netu uslintávala, když jsem zřela ty krásné vložené googlemapky, na nichž byla zobrazena poloha toho, čemu se věnuje nějaká stránka. Může to být něčí bydliště, provozovna firmy, místo plánované chlastačky, cíl výletu... zkrátka cokoli.

Nevím proč jsem nabyla dojmu, že vytvořit takovou mapku je děsnej problém, je to hrozně složitý, musíte na to znát hrozný fígle a hlavně za to těžce platit.

Takže když jsem před pár lety dělala sousedům webovou prezentaci jejich ubytovacího zařízení, idiotsky jsem printscreenovala sadu map v různém přiblížení, v Malování (stydím se) jsem křížkovala polohu a pak je vkládala na stránky jako fotky.

Až před pár dny, když jsem se opět odhodlala k rekonstrukci a aktualizaci stránek, jsem zjistila a posléze i realizovala úžasnou věc. Pohleďte na ni sami: http://upazderu.webnode.cz/mapa/

Ono to jde mnohem jednodušeji a pohodlněji - a to jak pro mě jakožto správce stránek, tak hlavně pro návštěvníka. Já nemusím idiotsky snímat mapy, ještě idiotštěji do nich čmárat v Malování (dobře, za těch pár let jsem přešla na Photoshop... někdy :o) a nahrávat je jako fotky. Prostě zadám adresu místa, vyberu rozměry mapky a jestli to má být Mapa.cz seznamácká nebo GoogleMapa, nastavím základní měřítko, jestli má být mapa satelitní nebo silniční; vyjede mi kód, plesknu ho do stránek a je to. Hotovo dvacet. Otázka cca deseti minut.

A návštěvník stránek si nemusí idiotsky otevírat jednu fotku za druhou a ještě idiotštěji je zvětšovat, aby na nich něco viděl. Prostě si tam normálně šolíchá a přibližuje a oddaluje googlemapku, do níž mu ukazuje šipka s popiskem, jak to dělají normální lidi na normálních stránkách. A co je nejskvělejší, nemusím mu složitě popisovat cestu, jak se do naší díry na Vysočině dostat. Ona mu ta bublina s popiskem rovnou nabídne vyhledání trasy přes GoogleMapy. Juchuchu!

Ale co je nejpodstatnější - to vypadá inteligentně. A působí to jako produkt profíka, kterej zvládá i velký problémy a zná hrozný fígle (a může si dovolit těžce platit =o)

Prostě super věc, která se občas fakt hodně hodí. Škoda, že jsem o tom nevěděla ve Finsku.

Jo a abych nezapomněla, vytváří se to tady:

http://cs.tixik.com/api/map/

Příjemnou práci nebo zábavu. Dá se to využít k oběma účelům.




Druhou super věcí, která se občas hodně hodí, je

vkládání písniček - empétrojek na stránky!

Nad tím už jsem tady taky nejednou láteřila, maje písničkovou rubriku, možná si vzpomenete. Obvykle to řeším vložením videa z Youtube. Jenže to má svý úskalí.

  • Na Youtubu není všecko.
  • Nebo tam není přesně ta verze, kterou chci já.
  • Nebo písničku smažou.
  • Nebo bloknou její sdílení.

A hlavně, jak víte, nemám ráda videoklipy. Většina jich je přiblblejch a jen písničku kazí nebo aspoň ruší.

Před nějakýma dvěma rokama jsem to řešila vkládáním mikropřehrávače, kam jsem si nahrála svou empétrojku. Jenže mě stránka dost často seřvala, že se snažím nahrát něco, co je chráněné autorskými právy (já vám ty superceněný autorský práva asi ukradnu a sežeru, když vložím písničku jen k přehrání na internet :o/ ), případně mi to později smázla. A o pár měsíců později provozovatelé radši službu úplně zrušili. Takže jsem měla po mikropřehrávači a pokorně jsem se vrátila k problematickýmu, ale stále existujícímu youtubu.

Ale dneska jsem na netu na diskusním fóru objevila úžasnej tip, díky němuž si můžete pustit třeba...

...mojeho milovanýho Denvera (a písničku, kterou jsem se symbolicky a výstižně rozloučila s uplynulým rokem - zatímco jsem ji brnkala na Mladou, novou dvanáctistrunnou kytaru, odbila půlnoční hodina a začal rok 2011...) takhle pěkně online.

Dělá se to, pravda, poněkud komplikovaně, ale čert to vem, když to funguje. A moc doufám, že to ještě dlouho fungovat bude.

To se napřed zaregistrujete na Dropboxu, nenecháte si vnutit žádný instalace blbostí, jen tam vlezete a pak si do Files nacpete, co je libo. Automaticky přidělené 2 GB prostoru skýtají docela solidní prostor pro zkoušení a další blbnutí. Pak to, co chcete sdílet, našoupete taháním myší do složky Public, rozkliknete, dáte Kopírovat veřejný odkaz... pak přeběhnete na BooMp3, do posledního okýnka fláknete ten zkopírovanej veřejnej odkaz a vyběhne vám stránka s přehrávačem vaší mp3 a s kódem na mikropřehrávač, kterej si můžete vložit do stránek.

Uáááá! Přesně takovou věc jsem hledala dlouhý měsíce od chvíle, kdy mi zrušili předchozí službu.

Prostě - přelom letošního a loňskýho roku byl zatraceně inovativní a objevnej, aspoň v internetovejch vodách.

Doufám, že mi to objevitelství a inovativnost vydrží. Aspoň do napsání těch dvou diplomek, co mě letos čekaj.

(Fajn, tak jsem si zkazila radostný rozpoložení z geniálních objevů výhledem na letošní studijně šílecí rok... :o) tak radši ahoj. A dobrou! Musím jít dřív spát (z Finska totálně zparchantělej spánkovej režim se odmítá polidštit, jenže musím - když chodíte spát ve tři ráno a vstáváte ve dvanáct, tak se blbě podnikají cesty na místa, kterých se týče vaše diplomka, blbě se jezdí do archivů a podobně...).

Ještě bych potřebovala online seřizovač vnitřních hodin. To by byl teprve objev!

4 komentáře:

  1. do blogu dodnes nevkládám a jak to vypadá, nebudu vkládat ani dál, ale ty mapy nejsou marné, takže díky za návod.

    OdpovědětVymazat
  2. není zač, snad se to někdy bude hodit...

    OdpovědětVymazat
  3. Empétrojkový tip je vskutku objevný i pro mě! :) Myslím, že pro mě je nový rok co se týče internetu mnohem objemnější než ten minulý - ve vodách se brodím už odjakživa, ale teď jsem bylo docela na suchu a nepřicházela kýžená vlna :-D Takže jsem za šťastnou dvojjedničkovou kombinaci a jsem zvědavé, co se stane, co se nestane a jak se budu usmívat tento rok.
    (no jak - celoročně!)

    OdpovědětVymazat
  4. Ahojda chlupatosti! To mě těší, že by moje objevy mohl využít i někdo další. Taktéž si myslím, že stvoření jako Ty ani nemůže dvojjedničkovým rokem proplout jinak, než s úsměvem. Tak ať vydrží a hlavně ať se šíří! :o)

    OdpovědětVymazat