16. 9. 2010

Na otočku domů pěšky... nebo opět po růžové

ikona.finskoNetušila jsem, že najít uspokojivý způsob přepravy Turku - domovina bude takovej problém. A to si o sobě prosím skromně myslím, že jsem docela nenáročná cestující - vždyť já těch nároků zase nemám tolik, chci se dostat domů levně a rychle. Ale jednu chvíli jsem si dneska už fakt myslela, že v rámci šetření duševního zdraví i peněz si asi zabalím raneček a vyrazím po svejch (případně uplatím Moryho, aby uplatil nadřízené, aby mu vyřídili cvičnej let do Turku a nácvik přepravy civilistů helikoptérou, od čeho koneckonců to NATO máme :o) Nakonec to začíná vypadat, že snad nakonec poletím. Ovšem žádnou novou objevnou trasou/aerolinkou, ale pokorně se starým dobrým ověřeneným Wizzairem. 

Původně to vypadalo jednoduše, stejně jako byla vcelku jednoduchá cesta sem. Prostě se koupí letenky a bude. Vždyť já tu mám takovejch možností! A nároků nemám tak moc. Klíčová je samozřejmě cena (do takových 3-4000 za obě cesty to beru bez remcání, do 5.000 to oremcám, ale asi sklapnu a vezmu), ale tentokrát mě docela zajímá i délka cesty - když jedete domů na tři, čtyři dny, nechcete další tři, čtyři dny jako bonus strávit na cestách. Kdyby se to dalo zvládnout za takových 24 hodin, bylo by to úžasný. Jo a taky se mi nechce desetkrát přestupovat. Dala jsem si za cíl jeden velký přestup - ať už je to z vlaku na letadlo, z letadla na autobus nebo promězamě třeba ze vzducholodi na ponorku.

Další podmínkou bylo datum cesty. Odjezd nejdříve 14. 10. večer (odpoledne mám zkoušku), návrat třeba 19. 10. . Abych neprošvihla moc švédštiny a abych zase pár dní pobyla doma. Ono mi totiž někdy v polovině října vyprší dvouměsíční cestovní pojištění a musím se otočit v ČR, aby mi naběhlo znova.

Jinak jsem docela nenáročná.

Kupříkladu si vůbec nevybírám, co se letiště odletu týče. Můžu letět z Turku, z Helsinek, z Tampere... a s kusem snahy bych zvládla i Stockholm, kdybych k tomu měla dostatečně velkou motivaci.

Nejsem náročná ani na příletové letiště. Můžu přiletět do Prahy, do Brna, do Vídně, do Bratislavy... a vlastně i Budapešť by se přežila, když z ní dvakrát denně jezdí autobus za tři stovky do Brna.

Kdo hledá, nenajde...

Tady nastal první problém - vyhledavače leteckých spojů nevyhledávají ve všech aerolinkách. Takže to, co najdete na stránkách Ryanairu, třeba nenajdete někde jinde. Jenže na stránkách Ryanairu zase nenajdete možné navazující lety jiných společností. Ne, věci prostě nemůžou být jednoduchý, když můžou být složitý. A letectví je tak složitá věc, že nemůže vypadat jednoduše, protože by k tomu lidi pak určitě neměli důvěru.

Zcestovalá a světaznalá kamarádka mi poradila, ať si zkusím najít jako přestupní bod některé z anglických letišť - lítá tam spousta nízkonákladovek, které teď na podzim mají docela akční ceny.

Zkusila jsem. Dva problémy. Za prvé: vyhledavače letenek vám neumožňují zadat si ono kouzelné "přes", tedy bod přestupu. Za druhé: vyhledavače letenek vám nedovolí nasázet do odletové či příletové kolonky několik možností. Asi by se jim z té přemíry kombinací zavařily jedničky a nuly.

Zkusila jsem to tedy ručně po jednotlivých nízkonákladovkách. Už jen to, že nevíte, kolik různých společností existuje a kam ráčejí lítat, je poněkud náročné... ale dá se to zvládnout. Co se zvládnout nedá, jsou omezené letové řády těchhle společností. Letenky se sice sehnat daly a docela levně, ale s čekáním na další let průměrně dva dny. Nízkonákladovky lítají linky obyčejně tak dvakrát do týdne a jako na potvoru na sebe jejich lety moc nenavazujou. Vzorová možnost Helsinki - Birmingham - Praha se škrtá.

Po dalších úžasných zjištěních typu Ryanairem používané letiště ve Stockholmu vůbec není ve Stockholmu, ač ho tak drze nazývají nebo Trajekt Turku - Stockholm je pomalu dražší než letenka Stockholm-Praha a jede půl dne jsem zavrhla jak nízkonákladovky s přestupy, tak trajekty.

Seriózní společnosti pro seriózní lidi s kartou

Nakonec jsem s údivem zjistila, že skoro nejlevněji, rychle a rozhodně nejpohodlněji se tváří normální letecké společnosti. Skoro nastejno vyšel přímý let Helsinki - Vídeň s Finnairem nebo s Austrian Airlines. Za obě cesty necelých pět tisíc... sice žádná extra koupě, ale budiž. Plus teda asi 700 za vlak Turku-Helsinki a nevímkolik za vlak/bus Vídeň - Brno za předpokladu, že by se našim pro mě nechtělo jezdit.

(Tahle možnost se mi zdála býti poměrně přijatelnou. Líbila se mi i představa nocování na helsinském letišti (další zářez do mé letištněspáčské sbírky :o) a zejména lákadlo cesty s novou společností = možnost zisku nového letadýlka na klíče do sbírky :o)

Tohle jsem zjistila minulý týden. Dneska jsem usoudila, že minul měsíc do odletu, i mohla bych se začít zajímat o koupi. Ještě než došlo na zájem o koupi, byla jsem informována, že cena letenky poskočila skoro o tisícovku za obě cesty. Což sice situaci neměnilo razantně, ale přimělo mě se to nad ní znovu zamyslet.

Co situaci změnilo definitivně, byly možnosti platby. Jak Finnair, tak Austrian umožňují platit letenky jen a pouze přes internet. To je sice pohodlný a rychlý, ale musíte k tomu mít aktivovanou kartu. Což jsem nevěděla; když mi v infoprospektu psali, že mám platby přes internet k účtu, naivně jsem pochopila, že je mám taky rovnou aktivované a ne že to musím dělat dodatečně.

Takže platební schopností přes internet samozřejmě nedisponuju a tím patrně nejsem pro letecké společnosti dostatečně atraktivním zákazníkem. Pche. Nabídla se ještě možnost vypravit se do Turku či na letiště, objevit tam kancelář Finnairu a letenky si koupit přízemně a jednoduše tam a zaplatit kartou - ale když on právě ten Finnair teď už byl o něco dražší. Prostě se to komplikovalo víc a víc.

Domů opět po růžovofialové 

Pokorně jsem se vrátila ke starému dobrému osvědčenému Wizzairu. Wizzové jsou totiž debil-user-friendly a umožňují věc nevídanou neslýchanou, platbu letenky normálním bankovním převodem. Dalším významným plusem pro Wizzáky se stala skutečnost, že do Budapešti dvakrát denně jezdí Student Agency. Za směšnou cenu Brno-Budapešť 300 Kč/jedna cesta.

Wizzáky jsem původně zavrhla hned zkraje, protože se mi nehodilo jejich datum odletu a víc jsem neřešila. Teď jsem v nouzi nejvyšší připustila možnost posunu celého výletu... cca o třeba týden. Došla mi totiž věc, o níž jsem při prvním plánování ještě nevěděla. V týdnu 25. - 29. 10. nemáme skoro žádnou výuku - nějak se tam láme půlsemestr a některé kurzy mají patrně poločasovou přestávku. Včetně klíčové švédštiny. Což mi dává mnohem širší manévrovací možnosti, co se plánování data cesty týče.

Nacvakala jsem změněná data do rezervačního wizzysstému a po několika pokusech a omylech mi vylezla extrémně přitažlivá možnost, vyplývající ze změny letového řádu na přelomu října a listopadu. TKU-BUD v úterý 26. 10. (s tím, že by se mělo dát dostat do Brna kolem půlnoci vlakem), a zpátky BUD-TKU v pondělí 1. 11., odlet brzy ráno s tím, že bych přijela v neděli večer busem StudentAgency z Brna a dala si další noc na letišti.

Cena: 2.200 za obě cesty (ovšem bez odbavených zavazadel, které bych ale při cestě na otočku fakt potřebovat nemusela... čtyři dny doma bych s příručákem zvládnout mohla :o) plus cca 6-700 za autobus/vlak Brno-Budapešť.

Jediným problémem je ono pojištění, které mi vyprší někdy kolem toho 15. října. Nabízejí se dvě možnosti - buď to risknout a doufat, že se mi těch deset dní nic nestane... anebo si to pojištění dokoupit (a uprosit někoho, kdo má platební kartu na platby přes internet, aby mi těch pár stovek cvaknul).

Myslím, že to bude nejrozumnější.

Sečteno a podtrženo:

Výhody:

  • prošvihnu míň školy
  • vyjde to nesrovnatelně levněji
  • pohodlná a bezproblémová platba převodem
  • odlet ze známého Turku a známé Budapeště = eliminace rizika nadměrných záchvatů letištní fobie
  • cesta s ověřenými a bezproblémovými Wizzy (v jejich nádherným žužuletadle!)
  • po ranním příletu budu moct jít do školy / spát na koleje

Nevýhody:

  • doplácení pojištění (s přihlédnutím k rozdílu cen u Wizzů a u Finairu/Austrian naprosto zanedbatelný problém)
  • nebude odbavené zavazadlo (respektive za příplatek)
  • nebude zadarmo pití a noviny v letadle
  • nepřipíšu si spaní na dalším letišti
  • NEBUDE NOVÝ LETADÝLKO DO SBÍRKY!!!

Poslední dvě jmenované skutečnosti mě budou trápit hodně. Ale říkám si, že to letadýlko asi oželím, přece jen jsem dospělá... :o) A zajet se vyspat do Helsinek na letiště můžu někdy třeba jen tak. Třeba před plánovaným prosincovým výletem do Tallinu.

7 komentářů:

  1. Nedocetla jsem to az do konce (omlouvam ze, trochu studijni stres), ale kazdopadne doporucuju mrknout na skyscanner.com - vyhleda Ti i navazujici spoje od ruznych low cost dopravcu, takze mix typu Ryan Air a Easy Jet tam neni problem, sami Ti ho navrhnou :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Finsko není v NATO, takže bys musela zajet do Estonska. ;-)

    OdpovědětVymazat
  3. Luďa: Fakt, oni nejsou v NATO? tady na tom severu to je šílený, kdo se v nich má vyznat... ten je v EU, ten není, ten má euro, ten nemá, ten je v NATO, ten není... uááá. Hm, tak by to třeba šlo ukecat na mezinárodní spolupráci nebo tak něco :)

    Kata F.: jo, Skyscanner je fajn, ale v tomhle pripade mi nic prevratnyho nevymyslel. Myslim, ze lezim mimo ty nejatraktivnejsi lowcostovy trasy... :)

    OdpovědětVymazat
  4. hm, my leteli za 3500 s Lufthansou pres Mnichov/frankfurt, se snidani v jednom letadle, se snidani v druhym letadle, a to do Prahy a s bagazi do 20 kg... prestup let natahl jen nepatrne.... jednu letenku jsem kupovala primo pres stranky Lufthansy (eTix) a druhou pres stranky flyhi.cz (maji i litevskou, finksou a doonce i finskou verzi...zmeni se jenom narodni koncovka)

    tak kdyztak tip na priste...

    OdpovědětVymazat
  5. jo, bylo to na trase Praha - Helsinki - Prahaa...


    jinak, na vylet do Tallinnu jsme vyuzili elektronickou platbu, nebot to usetrilo hodne penez (a to jako fakt hodne) jeli jsme katamaranem, ktery to ujede za 1,5 hodiny a vysel na cca 40 € zpatecni na osobu... spolecnost se jmenuje Linde Lines

    OdpovědětVymazat
  6. O něčem podobném jsem taky přemýšlela, jenomže mi za týden váhání dost nehezky vylítly ceny, čímž se úvahy staly zbytečnýma. Příště už asi nebude, protože tu jsem jen na půl roku a před Vánoci se vracím definitivně... Ale vůbec se hodí vědět, že Lufthansa je taky cenově přijatelná. Takže každopádně dík za informaci :o)

    OdpovědětVymazat
  7. jojo, také občas, když někam chci, hledám, hledám, kombinuji, vymýšlím, abych se nakonec vrátila k původní osvědčené variantě. I když, na druhou stranu se ta mravenčí práce někdy vyplatí, díky trpělivosti se mi například podařilo v červnu sehnat zpáteční Vídeň - Moskva s Austrian Airlines za sto euro, tam s velkým obědem, tam se snídaní, což bylo minimálně třikrát levnější, než za kolik přiletěli všichni ostatní účastníci letní uni.
    Jinak, na cestu z Litvy se mileráda všech experimentů vzdám, posadím se tu v centru města na bus, přežiju noc a druhý den se nechám vyklopit na Florenci. Vzhledem k mému počtu zavazadel bych se v letale nedoplatila, přestupovat se mi nechce, nemám chuť něco hledat a pak jet stylem: sto kilometrů do Kaunasu, tam tamní MHD, co jede jednou za desítky minut, na letiště, odtamtud kamsi do Německa, na letiště, co je zase opět někde úplně mimo (Ryanair...), přeprava do ČR... :)

    OdpovědětVymazat