31. 12. 2008

Novoroční

ikona.songTak nám zase odtikávají poslední hodiny, minuty a vteřiny odcházejícího roku. Nemám a nikdy jsem neměla ráda okázalé, velkolepé, přehnaně optimistické a za každou cenu křečovitě veselé Silvestry. Asi jsem nikdy nepochopila, proč by se člověk na konci roku měl veselit a křepčit za prskotu světlic. A snad proto jsem Silvestry nikdy netrávívala u bujaré televizní zábavy, natožpak v přervaných hospodách, nebo - nedejbože - v mnohahlavých davech na náměstích velkých měst. Moje Silvestry, to je spíš bilancování během příliš dlouhého večera, kdy jsem nejraději v malém okruhu blízkých a přátel. A nehraje mi k tomu většinou nic jásavého - mnohem víc moje silvestrovské nálady vystihují písničky, jako je ta dnešní. Střízlivá, realistická, zavánějící spíše nedůvěrou... prostě krylovská.


   Karel Kryl - NOVOROČNÍ

Noc brnká na spinetu
Tak jako předloni
A krčmář v kamnech zatopí
Koukám se na vinětu
A rytíř na koni
Vyměnil láhev za kopí

Noc háže stříbro ryzí
Na ostny akátů
Pár minut zbývá do ledna
Zní z kouta píseň cizí
Opilejch soldátů
A major vodku objedná

Mějte si ze mě blázna
Každej vám uvěří
A snad mu srdce okřeje
Flaška je poloprázdná
A fízl u dveří
K novýmu roku popřeje

Flaška je poloprázdná
A fízl u dveří
K novýmu roku popřeje
Jé, jé, jé, jé jé
Je jé jé

 novorocni

Můj Silvestr. Písnička, kterou jsem objevila za zlatých intráckých let, když Májka dotáhla na intr kazetu s Krylovým výběrem. Ten výběr téměř nemá chybu a skoro každá z těch dvaceti či kolika písní se mi spojila s nějakou příležitostí. Novoroční se spojila naprosto logicky, otřepaně, obyčejně a trapně - se Silvestrem a Novým rokem. (A taky s Májkou, se kterou jsem už několik Silvestrů strávila. Letos ne - a tato písnička tedy budiž na její počest. Majk, styď se!)

Mou náladu během večerů a nocí, kdy se roky lámou, však vystihuje přesně. Žádné veselí, žádný přehnaný optimismus - spíše nedůvěra k tomu, co přijde. Jak říká moje moudrá tedamama - nevidím důvod, proč bych měla slavit příchod toho, o čem nevím, jaké to bude. 

Odchází uplynulý rok, který už znám, vím, co mi dal i vzal, nějak jsem se s ním srovnala - a teď začne nová kapitola a já si zase budu všecko prožívat nanovo, čekat, co mi ten rok přinese a co si s sebou zase odnese. Ne, Silvestr v mém podání není nadšené těšení se na nový rok. Je to spíš nostalgické loučení s tím starým.

Bilancování, přemýšlení, vděčnost, že jsem s těmi, které mám ráda. Už nějaký ten rok trávím Silvestry doma a nějak si neumím představit, že bych měla být jinde. Teda umím, už jsem pár přelomů roků trávila jinde, ale - vždycky, když se dopočítaly vteřiny starého roku a začal nový, mně se v tu chvíli jaksi bolestně zastesklo po silnici před naším domem, kde se vždycky sejde rodina naše i Pazderova, kde kolem pobíhá bratr s Borčou s petardama a kde táta obchází s přípitkem.

Vzpomínám i na přátele, na ty, se kterými jsem většinou některý ze dřívějších Silvestrů strávila. Myšlenky na ně se obvykle honí v průběhu večera, vzduchem proletí pár nezavaznych (= nezávazných i nezávažných) smsek, občas i hovorů. Občas si říkám, že by bylo fajn s nimi být. Ale oni jsou jinde, já jsem jinde... roky, se kterými jsme se rozloučili už dřív, nás rozdělily a zavály do různých končin. Občas mi chybí - ale ne tolik, jako by mi chyběl domov, kdybych byla s přáteli.

Přelom starého a nového roku je pro mě chvílí, kdy snad mívám snad nejnaléhavější potřebu být na stálém, neměnném, bezpečném a jistém místě - doma. Snad právě proto, že nejistoty je v té chvíli dost - nejistý je celý rodící se rok. Té nejistoty je celých 365 dní - už nikdy jí tolik nebude. Bude jí sice pomalu ubývat, ale až žádná nezbyde, pak nám ten uplynulý rok bude zase sebrán a my "začneme nanovo".

Přelom starého a nového roku, to je loučení se se známým a jistým - a odevzdané čekání na neznámé a nejisté. Netvrdím, že bychom se měli té noci, respektive nového a přicházejícího, bát. Stejně tak mi ale nepřijde rozumné to bezhlavě oslavovat. Slavme, až budeme vědět, že to za ty oslavy stálo... tedy až ten rok bude končit a my budeme mít jasno v tom, jaký vlastně byl. Ale - pokud uplynulý rok za ty oslavy stál, nemělo by nám logicky spíše být líto, že končí? Začarovaný kruh.

Možná těmi oslavami přivoláváme do nadcházejícího roku štěstí a úspěch a zaháníme to zlé. Žeby? Jsme snad pralidé, abychom věřili, že hluk a blikot světel zažene zlé mocnosti? I když... možná právě tenhle zvyk je připomínkou těch nejstarších pudů v nás - obřadů, kdy naši prapředkové tančili s bubny kolem ohně, aby zahnali zlé duchy... Kdo ví.

Já se k tomuhle pravěkému křepčení, s dovolením, nepřipojím. Mějte si ze mě blázna, každý vám uvěří... jen cvoci na Silvestra zarytě odolávají optimismu a všeobecnému veselí. A ani ta poloprázdná flaška jim k tomu všeobecnému nadšenému optimismu nepomůže.

Nebraňte se Silvestrovskému veselí, pokud vám je příjemné. Ale nevkračujte do nového roku s tím přepjatým, přehnaným a nemístným optimismem, který se nám snaží silvestrovské oslavy podsunout. Možná byste pak zjistili, že ta bujarost, která vás do nového roku vítala a přehnaně ochotně do něj uváděla, byl právě ten fízl - lhář a podrazák v masce, u dveří nového roku. Nevěřte mu.

Raději si jeho dveře otevřete sami, v klidu a s vyrovnaností. Možná vám to pomůže začít ten nový rok bez přehnaných očekávání, bez iluzí a růžových brýlí. A takový střízlivý start je určitě lepší, než bolestné střízlivění ze silvestrovské kocoviny - ať už je způsobena alkoholem, nebo všeobecným přehnaným optimismem.

Ať váš rok 2009 není horší než ten odcházející
a ať máte na jeho konci co slavit...

přeje   T e r i  

16 komentářů:

  1. Krásně jsi to napsala, Teri. Před pár lety jsem dospěla k tomu samému. :-)
    Já se vždycky nejvíc těším na to, že začnu psát do nového, čistého diáře, který si koupím někdy v půlce prosince a už se nemůžu dočkat 1.1., abych popsala první list.
    Tak pohodový nový rok!!!

    OdpovědětVymazat
  2. moc Tě tu vítám a taktéž přeju dobrý rok 2009... Díky za milá slova :o) Jo, zdá se, že lidi pomalu začínají přelom roku brát jinak, než jako záležitost opití a přecpání se.. a je to asi dobře. To těšení se na nový diář naprosto chápu, já to mám podobně - akorát že na podzim, kupuju si diář na školní rok :o) Co se nového roku týče, mám vždycky dilemata, jak si rozmístit spoustu kalendářů, vždycky nějakej dostanu, táta přinese nějakej reklamní z práce, a já pak mám co dělat, abych je rozumně rozprostřela... Není to lehký :o)

    OdpovědětVymazat
  3. Napsalas to hezky a mohlo se Vás sejít i víc ale věř, že jsem rád, že ač občas něco zadrhává, že se zase vždycky rádi vidíme a to je to nejdůležitější a nejen na Silvestra

    OdpovědětVymazat
  4. napsala jsi to krásně,měl jsem v hlavě na nový rok taky jednu pisničku od Kryla jenže podstatně smutnější i podle ní pojmenoval jednu desku,měl jsem na mysli ,že letos se rozhodne 1 třetina utkání north-rakovina která bude hodně rozhodovat o výsledku celého zápasu. Jak všichni víme remíza nic neřeší jen se pak rozhoduje v další části hry případně prodloužení ,vítězství je jen dílčí výsledek který se muže v pruběhu dalšího boje obrátit v muj neprospěch a prohra ta se velmi těžce obrací ,řečeno hokejovou terminologií.
    Takže i já jsem myslel na pisničku od Kryla ale jinak a jinou.
    Zatím jsem snad po trošku ne uplně přesvědčivém výkonu na začátku třetiny (odnesl jsem to horečkama několikrát a totálně rozbitou krví) ke konci třetiny snad zvedl hlavu a vysledek je ted snad lepší pro mě ( po předposlední chemce mám krev že i doktoři koukaj a cítím se relativně na to co se semnou děje dobře) ted jen dát gol do šatny(přestát poslední chemku v co nejlepší kondici a hlavně se po ní dozvědět že je vše nejlepší jak muže být) bohužel mě fakt čekaj nejmín ještě dvě třetiny(vyšetření jak dopadli chemky a jestli musím na ozářky a pak přes dva roky měsíc co měsíc injekce chemky jako udržovací lečba) a do těch bude třeba taky hodně ale hodně sil.
    Tak a konec sebelitosti!!!
    Darečky rozdány,silvestrovští opilci posbírání dealkoholováni a vrceni k rodinám a začíná nám ten novej rok s devítkou na konci tak at se vám všem daří co nejlepe a splní se vám aspon ty splnitelný sny .

    OdpovědětVymazat
  5. Táto, tak po dlouhý době zase jednou nevím, co odepsat... jelikož na to se, kromě poděkování, nedá nic říct. Asi jen to, že se domů zase těším, a nejen na flašku Jamesona, kterou jsem nechala na polici :o) (Kdybyste s bratrem měli chuť, tak si trošku nalejte - ale s ledem, barbaři, kostky jsou dole v mrazáku :o)

    Northy: sakra chlape, ani nevíš, jakous mi udělal radost... nejen tím, že jseš na tom momentálně relativně dobře, ale hlavně tím, jak to bereš - on to zápas je a bude dlouhej, ale když ses po tom neslaným začátku sebral a teď tý potvoře tak zatápíš, tak věřím, že tam ten gól do šatny spadne. A ten, jak známo, dokáže soupeře hodně srazit... Takže tak - rvi se dál, ať štěstíčko pořád stojí na téhleté správné straně - a my věrní fanoušci jsme pořád kolem a držíme pěsti, jak to jenom jde... :) A od toho Kryla si pusť taky něco povzbudivějšího... mě osobně k tomuhle tématu napadl závěr Písně neznámého vojína... \"nasrat, jó nasrat...\" Ať si ta potvora nasere, tenhle zápas nevyhrajre!

    OdpovědětVymazat
  6. Tak ted jsi mi promluvila z duše přesně tyhle slova mě napadli jak jsem četl tu část že tě na tohle tema napadá ještě od Kryla něco jiného povzbudivějšího uplně přesně-že šel bych zas??? Nasrat jo nasrat!!! Mám ale taky uplně jinej život sice v Práglu,kam se mi nikdy moc nechtělo,ale tak docela už se rozkoukávám a hlavně žiju tu s miláčkem,jen jednu věc v život se mi nechce měnit a to tu práci já vůl ji holt mám rád což už poznali všici okolo kdo maj tu možnost mě znát. Ale co když už nebudu moct šífařit pujdu to politiky a Tupolánku,Pablbounku a Satan Klausi těšte se valí se na vás hoooodně krutá pohroma :-DDDDDDDDD

    OdpovědětVymazat
  7. Norhty,
    já myslela, že máš plnou hlavu zařizování novýho hnízda a ty tohle??? K Terislovům se nedá nic duchaplnýho dodávat, takže žádný moudra ze mě nevypadnou. Jen, že ti (vlastně teď už vám oběma :) pořád držím palce a věřím, že to dobře dopadne. Musí, protože jsi nám slíbil tu plavbu a já se už těším :D. Jo, a taky ta návštěva u nás... protože se změnily okolnosti, zvu tímto i tvoji drahou polovičku (aby na mě náhodou nežárlila :DDD).
    Opatrujte se a ...a.... však víš...

    OdpovědětVymazat
  8. Teri,
    máš kliku, že nemám přístup do Tvýho blogu. Jsem profesionálně deformovaná a při čtení Northova příspěvku jsem hledala \"baad\", abych ho mohla smáznout kvůlivá hanlivým přezdívkám našich ctěných politiků :oDDD

    OdpovědětVymazat
  9. hanlivé přezdívky???Kde já myslel že se tak jmenují:-DDDDDDDD

    OdpovědětVymazat
  10. Northy, třeba Tě jako loďaře užijou na nějakým tom výletním parníčku, tady v Praze jich je plno :) vodu bys pod sebou měl a nebyly by to cesty na dva měsíce pryč... Do politiky radši nelez, to bys tam fakt dlouho nevydržel, takovýho trhače party by si tam hoši nepodporovali... kdovíještě jak bys dopad =o)

    Tedamama: taková deformace, fuj fuj fuj! přejmenovat Tě na cenzormamu :)))

    OdpovědětVymazat
  11. se politiku nebojim jelikož věřím na Jánošíka a Robina Hooda takže budu bohatým brát a chudým .......... taky :-DDD
    Se tam infiltruju a pak s kámošema s armady udělám převrat ale nebude ani pravicovej ani levicovej ale severní neboli krutý \"Severní vítr je krutý ... \"jedině tak se dá tahle země zachránit!!!
    Brát bohatým a chudým dávat ale jen těm co opravdu nemužou pracovat připadně se do své situace nedostali svou vlastní vinnou. Cigáni pocítí stop stav jako první a to i když mám hlavu holou nejsem nácek ani rasista. Snižim platy ministrum poslancum i senatorum -udělám z nich čestné funkce za minimální mzdu oni pak odejdou a stát ušetří miliardy které dám do zdravotnictví,školství a záchraných složek(záchranka,hasiči,policie a armáda-ta se bude specializovat na ochranu republiky před nepřítelem ale i živelnýma pohromama jak dřív)

    OdpovědětVymazat
  12. NORTHY NA HRAD!!!
    Nebo Na Bělehrad?!!! ... som z toho volaká zmetěná...

    OdpovědětVymazat
  13. Teri jelikož vím že tu dost jezdí slováci nedokáži si představit že by mi tu dokázali dát takový peníze který jsem měl na lodi venku a to jsem jezdil pro českou firmičku za nejmenší peníze za hranicema

    OdpovědětVymazat
  14. Tady to zas utichlo sakra to nikdo nechce porušit tu 13 co jsem napsal já ???? Tak lidičky já si to v klidu lajsnu a píšu 14 ale jestlivá nikdo nenapíšete tak s vámi do konce zimy nemluvím a to je v mích již pětatřiceti co říct!!!!

    OdpovědětVymazat
  15. Co děláš Terko, že nic nepíšeš,
    Život studentský je život veselý.
    Tak něco veselýho napiš.

    Čau.
    Territata

    OdpovědětVymazat
  16. No ejhle, článku se čtenářstvu zachtělo :o))) No zkusím něco splichtit, ale mám toho teďka dost, do dneška jsem se učila na sociologii, pozejtří dějiny televize, ve čtvrtek odevzdat seminárku... huuuuuu
    Northy: doba je zlá, času není... :o) vždycky jenom mrknu na titulku a jak nevidím, že někde něco přibylo, tak zase miznu... a holt se mně občas stane, že se překouknu a nějakej příspěvek mně uteče - ostuda jsem...

    OdpovědětVymazat