16. 9. 2008

Good bye, Rick Wright aneb Jak říct sbohem legendě

rick.wright.bw

Pink Floyd se už nikdy nesejdou, blesklo mi jako první hlavou včera večer, když jsem se dověděla, že zemřel Rick Wright, klávesista jedné z mých nejmilovanějších skupin. Po Georgi Harrisonovi z Beatles jeden z dalších nenápadných hudebních géniů, za kterými si předčasně přišla holka zubatá se svým věrným kamarádem rakem. Sakra, sakra, sakra. Velký hudební sen - vidět znovusjednocené Pink Floyd, dítko období Krize rané dospělosti, se rozplynul navždy. Sedli, brácho, už ty flojdy neuvidíme. High hopes, velký naděje, který nám ta geniální čtyřka milosrdně darovala symbolickým závěrem posledního alba, se rozplynuly v nenávratnu.   

Jo, přišlo to jako rána z čistýho nebe. Vlezu včera, nic zlého netuše, v Praze na net, ale ještě než jsem se stihla přihlásit do mailu, praštil mě do očí titulek kulturní zprávy. Zemřel Rick Wright, klávesista a spoluzakladatel skupiny Pink Floyd. Prohrál krátký boj s rakovinou, pětašedesát let. Moc málo, napadlo mě. A hned vzápětí přiletěla myšlenka trošku sobecká - "sakra, brácho, tak už ty flojdy v plný sestavě neuvidíme," vzpomněla jsem si na Sedliho a náš tajný sen z BiGylet.

Dneska jsem se z Prahy vracela a v Kolíně na nádraží jsem při čekání na rychlík našla dnešní noviny. Rychle jsem je prolistovala - a tu zprávu tam našla. Nevím, jak vy, ale já, když něco čtu na papíře černý na bílým, dojde mi to jaksi se vším všudy... A tak mi to došlo definitivně.

Zbytek cesty jsem poslouchala geniální floydovský koncert PULSE, jaksi posmutněle přemítala o životě, o tom, co po nás zbyde, o marnosti... a o tom, co sakra o tomhle napíšu. Že něco napíšu, to mi bylo jasné hned. Jak jinak může člověk jako já vzdát někomu poslední čest, než mu věnovat pár slov?

A jak vzdát někomu čest a nevypadat jako pokrytec, který najednou zesnulého vynáší do nebes a vychvaluje do alelujá, protože o mrtvých jen dobře? Za poslední roky nebylo o Rickovi skoro vidu ani slechu, občas jen někde na okraj někdo něco poznamenal v souvislosti s jeho slavnějšími kolegy z kapely.

Ani mně za moc slov nestál. Sice patřil k mé oblíbenější polovině skupiny, žasla jsem a stále žasnu, když slyším, co z kláves dokázal dostat... ale vždycky byl v pozadí. Vedle dominantního "militantního pacifisty" Rogera Waterse a kytarového kouzelníka Davida Gilmoura by byl v pozadí téměř každý. 

Jenže - když se pokusíte o nemyslitelné a odmyslíte si Watersovu sílu slov, Gilmourových melodií a kytarových dokonalostí, zbyde vám samotný zvuk - a i ten, sám o sobě, je u Floydů naprosto nezaměnitelný. A jeho základ tvořil právě Rick Wright.

Pán, který z kláves dokázal dostat zázračné, klidné souhry akordů, které vás přenesly kamsi neskutečně daleko, do hlubin vesmíru nebo vlastní duše, do nebe nebo do pekla, kouzelné tóny, které provázely našlápnuté myšlenky po tajemných cestách a podněcovaly fantazii k nekonečným představám.

Nebýt pana Wrighta něco hrozně moc by Floydům chybělo. Nebyli by to oni. Nebýt něho - jednoho ze spoluzakladatelů - možná by nevznikli, chybělo by jim několik geniálních písní, na kterých se podílel... ale hlavně by nezněli tak, jak zní.

Pětašedesát je málo a člověk, jako on, mohl ještě hudebnímu světu hodně dát. Před pár lety pomáhal svému exparťákovi z Floydů Gilmourovi s jeho fantastickou sólovkou On An Island. A ještě předtím, v roce 2005, se na pódiu sešli všichni čtyři. Aspoň na pár minut.

Legendární čtyřka, kterou položily neshody výjimečně silných osobností v čele s Watersem. Kdysi se rozešli hodně ve zlém. Doplnění Floydi bez Waterse to ještě několik  let táhli dál a táhli to fantasticky, ale dlouho to nevydrželi. Rozešli se každý svou cestou, oficiálně ale konec nikdy neohlásili, nechali příznivce žít ve "velkých nadějích", které jim vtiskla poslední píseň posledního řadového alba Division Bell.

A tak se čekalo a doufalo, jestli se ti stárnoucí pánové přece jen nedohodnou, neusmíří, nezakopou staré spory a nerozhodnou se ještě jednou (či víckrát) potěšit své příznivce návratem na pódia... Podařilo se, znesvářené Floydy aspoň na chvíli spojila dobrá věc a oni v tom nejsilnějším složení odehráli pár písní na Live Aid v roce 2005. Ze setkání sice nečišela vřelost, ale byl to dobrý příslib do budoucna.

Velké naděje ještě vzrostly loni, kdy zemřel jeden ze zakladatelů skupiny, Syd Barrett. Kvůli těžké psychické nemoci sice skupinu opustil, ještě než se dostala na absolutní vrchol, z jeho vlivu se ale Floydi díkybohu nevymanili nikdy. A tak se po jeho smrti rozvířily teorie, zda se Floydi na poctu svému někdejšímu příteli a spoluhráči ještě jednou nedají dohromady, neodehrají pár koncertů... Z velkých nadějí sice zase pomalu sešlo, nikomu z legendární čtyřky se do návratu moc nechtělo... ale naděje umírá poslední, říkali jsme si, a tajně jsme doufali, že se sen možná přece jen jednou splní. Pánům je přece něco přes šedesát a to není tak moc. Třeba Waters loni v Praze hrál neuvěřitelně a věk se mu podepsal tak maximálně do tváře... Naděje umírá poslední.

A včera nám zemřela definitivně. Už kompletní Floydy neuvidíme. Je to konec jedné legendy a konec jednoho z největších hudebních snů...

Když někdo odejde, říká se, že bude žít dál, v těch, kteří ho mají rádi a budou na něj vzpomínat. Rick Wright bude žít dál nejen ve vzpomínkách (a že těch vděčně a s láskou vzpomínajících budou tisíce), ale hlavně v tónech floydovských písní.

A tak si říkám... Kdyby každej, každej na tomhle světě dokázal dát ostatním ne tolik, co on... ale jen zlomek, tisícinu té krásy a radosti... Jak by na světe bylo krásně.

A tak si říkám, že za takovéhle lidi nemáme plakat, ale děkovat Tamtomu nahoře, že nám je dal.

Bože, díky za Ricka Wrighta. Ale... ještě jsi ho tu pár let mohl nechat...

Ricku, díky za všechno. A shine on, you crazy diamond. Sviť dál...

PS: Přikládám kousek jedné z nejúžasnějších floydovek - právě té, v souvislosti se smrtí tak často propírané, Shine On You Crazy Diamond. Dneska ale mám za to, že nepotřebujete text a překlad. Dneska záleží právě na té čarovné předehře, které dal základ právě Rick... Kousek si jí pusťte, poslouchejte a nechte se unášet fantazií.  A pak poděkujte za člověka, který dokázal stvořit takovou nádheru, a popřejte mu klid...

11 komentářů:

  1. na tom je krásné to, že ti to dalo hodně nádherného.

    OdpovědětVymazat
  2. Napsala jsi to skvěle, není k tomu co dodat. PULSE a pak taky Delicate Sound of Thunder. Bohužel už se nesejdou. Buďme rádi, že nám zůstali alespoň takhle a že se tyhle dvě šňůry uskutečnily. Dík i Gilmourovi, že se pokusil dát ještě dohromady kapelu po zběhnutí Rogera Waterse. Momentary Lapse of Reason, pak Division Bell by nikdy nevznikly. Ano, mezi alby byla velká mezera, ale kdo si zkusil nejdříve vytesat, pak vybrousit, vyhladit, vycizelovat, ví o čem to je. A sólové projekty... je to velká škoda.

    OdpovědětVymazat
  3. jsem zvědav na to jakej nekrolog napíšeš mě tomu pánovi nešahám ani po kotníky

    OdpovědětVymazat
  4. Northy,
    kuš!!! Nekrology se přece nepíšou živejm!!! :(

    OdpovědětVymazat
  5. sranda????No v jednu chvili jsem už na ten druhej břeh nakoukl,překonal jsem si tentokrát hned tři osobní rekordy domácí-byl jsem doma celých 24hodin místo plánovaných 10dnu,rychlostní-za 50minut Děčín-Praha rychlou záchrankou celou dobu se sirenou a teplotní-když mě dovezli měl jsem 41,2 což pro ty znale znamená skoro smrtelnou teplotu mezní je 42.Takže já si ze smrti prdelky dělat mužu páč tím zaháním strach.
    Paaja děkuji za přijetí do společenství kojotu.
    Tedamama-a pro polomrtvé????
    No konec srandy už je mi líp ale bylo m ted několik dní hodně ouvej!!!

    OdpovědětVymazat
  6. Northy,
    polomrtví nemaj nárok nebo si to musí sesmolit sami. A pokud máš smysl pro humor, není to s tebou ještě tak strašný...
    A co se týče té velikosti a sahání někomu někam :): Velikost každýho (tedy i tvoje) je v tom, kolik lidí by bylo smutných, kdybys to tady zabalil. Všichni přece nemůžeme být géniové, musí být i ta zrnka písku neboli pinožící se mravenečkové, aby ti géniové měli nad kým vynikat. Bez nás by byli nic... Toť můj názor.
    Na druhý břeh ses už podíval a už se tam necpi... I když tě hodně lidí zná jen takto, chyběl by nám tvůj humor a tvoje rýpání ... a asi i ty sám :)))
    Takže se těším nadopsanou a nashledanou

    OdpovědětVymazat
  7. no muj sarkasmus myslíš asi tím rýpáním , jj to je moje občas lidi ponouknout. A já se tam necpu ani trošku jenže to neovlivnim.

    OdpovědětVymazat
  8. tak marně čekám na nějakej další článeček od tý tiskový mluvčí jedný a nic až jsem se hecnul a musel jsem si ho objednat tydlifounicky! sou mi událostě tohle.... tak tuž se Tery tuž at máme zase nad čím hloubat co drbat a prostě at je o čem mluvit.

    OdpovědětVymazat
  9. Northy,
    Máš prd co na práci, tak založ blog ty :) Slibuju za svou duši na psí uši, že budu drbat, pomlouvat, hloubat atd., co to jen půjde. Terka je hrozně línej tvor a když si o něco neřekneš, většinou to nemáš. Takže: co si neuděláš, to nemáš :(

    OdpovědětVymazat
  10. tedamama no po pravdě to by nedopadlo dobře by mě zavřeli za štvaní proti politikum:-DDDD

    OdpovědětVymazat