16. 8. 2008

Akce Cork 8: Stravovna U Pejska a kočičky

ikona.corkBěhem posledního měsíce jsem pochopila, proč Irové v minulých stoletích málem vyhynuli hladem. Ne že bych byla kdovíjaký kulinářský expert, ale to, s čím jsem se tady v kuchyni potkala, mě přivádí k šílenství. A nejen mě. Člověk by neřekl, jaký problém nastane, když se rozhodne usmažit bramborák nebo jen uvařit pitomej čaj... a že všecko zachrání kečup.

Irové jsou prý bramborový národ. Fajn, asi po týdnu tady jsem si řekla, že udělám jednu ze tří svých specialit - poctivý kolejní bramborák, pro veškeré osazenstvo domečku. Naškrábaly jsme s Paajou kilo a půl brambor, nacrcaly tam šest vajec, napatlala jsem tam všechno další potřebné příslušenství... a pak to plácla na olej.

Jo, nikdy se mi první asi tři bramboráky nepovedou, jsou hnusný, potrhaný a beztvarý. Jenže tyhle se ani bramborákama vlastně nestaly - beztvará hmota se jen nacucala olejem a odmítla se smažit, natožpak se nedejbože nechat obrátit.

"To děláš z těchhle brambor? No ty jsou blbýýý, z těch nic nejde," kvitovala moje smažení - snažení Zuzka. Možná je to jen málo rozpálený, napadlo mě. Přidala jsem plyn. Z oleje se začalo kouřit a potrhané trosky bramborákového těsta zčernaly na uhel.

Olej byl evidentně rozpálen dostatečně, ale ani z nové dávky těsta se bramborák nestal. Ani ze třetí, když jsem navíc vyměnila olej. "Ten olej je taky blbej," tlemila se Zuzka dál. "Tady je divný úplně všecko," zasvětila mě do záludností irské kuchyně.

Vztekle jsem nacicmané cucky narvala zpátky do syrového těsta, požádala Zuzku, ať zapne troubu, nalily jsme hmotu na plech a bylo. Místo bramboráků jsme další dva dny požírali moučnatou bramborovou buchtu. Po Sedliho zlepšováku - dávce kečupu - to začalo i být k jídlu...

Postupem času jsem Zuzčině pravdě, že tady je divný úplně všecko, dala za pravdu. Nejdivnější tu je voda. Přivezly jsme si s sebou tašku čajů, já, čajový závislák, se prostě bez ranní dávky zeleného, odpoledního bílého a večerního rooibosu neobejdu. Jenže ouha - ať jsme se snažily, jak jsme se snažily, dobrý čaj se nám tady ještě prostě nepovedl.

Nejdřív chutnaly jako teplá voda s čajovým ocasem JEN rooibos, bílej a černej. Zkoušela jsem zalít pytlíky vodou ještě vroucí, vodou už převřelou, vodou horkou i chladnoucí... a výsledek se lišil pouze v teplotě čajové vody.

Jediné, co bylo jakštakš k pití, byly čaje zelené a ovocné. Jenže ovocný nám došel a i ty zelené začínají chutnat nějak divně - buď se nakazily od ostatních, nebo jsme si my přestaly namlouvat, že to je vlastně docela dobrý.

Trpíme tedy nedostatkem dobrého pitiva, jinak to ale docela jde. Na kvalitě toustů, hamburgerů a čínských polívek naší nejčastější stravy, se divnost zdejších surovin zatím nepodepsala. A po odjezdu Sedláčkových nám spadlo do klína celé zlaté dědictví - krabice od bot, plná jídla! Českého jídla a surovin, které se chovají jako normální, použitelné suroviny.

Sedláčkovic Kouzelná krabička se stala naší spásou. Konečně máme co nacpat do "polívky" nebo "omáčky" k rejži či špagetám. Někdy se nám dokonce povede udělat všecko v jednom... Čím víc věcí se totiž do jídla narve, tím víceúčelovější jídlo vznikne... Pejsek a kočička jsou proti nám žabaři.

recyklacni stravaK večeři se rozklepla konzerva kuřete se zeleninou na kari, a aby toho nebylo málo, přidala jsem sóju s bujónem. A nakrájela dva kraví hamburgery, aby nebylo málo masa. Dochutit směsí koření na žebírka a kečupem, naplácat to na rejži - a to se to dlabalo...

Troška zbyla a dalšího dne byly k obědu špagety. S omáčkou z předchozího večera, nastavenou sójou, bujónem a kečupem... To se to dlabalo. A zase troška zbyla.

Dne následujícího byla k obědu pro změnu polívka. Zbytek omáčky z předchozího dne se pro změnu nastavil vodou, bujónem, sójou, těstovinami, rejží a kečupem - a ejhle, rajská byla na světě. To se to dlabalo. Troška zbyla.

Dalšího dne jsme už moudře naznaly, že nic se nedá dělat donekonečna a že přehnaná recyklace může škodit zdraví. Půlporce dvakrát recyklované rajské putovala do odpadu.

Nedávo jsem se zase rozhodla vařit a řekla jsem si, že už toho pejskokočičkaření bylo dost a že zkusím něco, do čeho nenarvu všecko, co najdu. Suroviny prošly pečlivým výběrem a zvítězila rejže, bujón, sója a těstoviny. Chápete, něco jako polívka - vývar s rejží.

Polívečka se pěkně vařila, vesele si bublala, po dochucení kořením na žebírka badokonce i měla jakous takou chuť... Průšvih přišel, když se přidaly těstoviny a rejže - nedošlo mi, že jaksi vařením nabydou objemu... Z polívky byla během čtvrthodiny kaše. Nutným naředěním zase pozbyla té jakés takés chuti...

Když se na to konečně přišla podívat Paaja, zděsila se vzhledem mé polívkokaše a nedala na moje přesvědčování, že to náhodou je docela k jídlu. Pozřela jednu lžičku, protáhla ksicht a naznala, ať tam radši dám ten kečup.

Než velkej hrnec bezchutné vývarové polívkokaše nabyl chuť rajské, padla na to půlflaška kečupu. Ale pak už to náhodou bylo docela k jídlu. Ani ta větší hustota nebyla na škodu - nebyl potřeba hlavní chod...

Rajská polívkokaše nám vydržela k obědům či večeřím tři dny. A já už zase pomalu plánuju, co vytvořím příště. Uvažujem o fazolové omáčce s párečkem (plechovka z Teska), nastavené sójou a kečupem...

Aspoň že ten kečup je tady normální. Dokud máme ten, dají se snad všecky naše výtvory pozřít. A bez následků. Já to říkám pořád - pejsek s kočičkou byli amatéři.

P.S. Škoda, že se ten kečup nedá přidat i do čaje...

12 komentářů:

  1. Vyjimečně dnes nebudu komentovat tvuj článek ani vaše vaření Terýsku,ale jednu pro nás hokej fans tragičtější událost-Dnes 16.8.2008si připomínáme den kdy před 4roky tragicky zahynul trener kterej v hokeji hodně znamenal a hodně dokázal,člověk s oborovským srdcem které celé věnoval sportu Ivan Hlinka-čest jeho památce

    OdpovědětVymazat
  2. Sakra, Northy, to to utíká... :o( neřekla bych,že to jsou už čtyři roky. Úplně přesně si pamatuju chvilku, kdy jsem se to dověděla, převlíkala jsem se po florbalovým tréninku a došla mi smska a já si řikala, co to zase je za blbost... no a najednou tohle, jako dostat mokrým hadrem přes hubu :o/ Venku kluci z áčka řešili, že měl Hlinka bouračku a že je v nemocnici a že se víc neví, tak jsem jim povídala Kluci, neřešte to, už je konec...
    Pamatuju si to jako včera, a stejně jsem na to zapomněla - přebilo to, co přišlo ve zbytku prázdnin... za*ranej rok to byl. Čest památce všem, co tehdy odešli...

    OdpovědětVymazat
  3. Já byl zrovna na lodi když mi to napsali tak jsem se rozbrečel jak ,kdyby umřel někdo z rodiny ,pamatuju si jak holandskej kapitán přišel a ptal co se děje povídal jsem mu že umřel nejlepší člověk na světě kterýho jsem znal. Potkal jsem Ivana osobně jen třikrát a pokaždý to stálo zato niikdy se nad nikým neofrňoval a nikdy co já vím neodmítl mluvit s fanoušky.

    OdpovědětVymazat
  4. Podezřele to tu utichlo,že by nějaké pokračování detektivky ?????

    OdpovědětVymazat
  5. Nebudu komentovat článek, protože co se kuchyně týče, Irové jsou troubové. Ale díky za připomínku Hlinky, taky jsem se rozbrečel, byl jsem zrovna v Karlových Varech a dozvěděl jsem se to asi po půl hodině z rádia a nechtěl jsem tomu věřit... Vzali jsme psa a šli jsme se přesvědčit s přítelkyní, že se to fakt stalo (bydleli jsme kousek od toho místa).

    OdpovědětVymazat
  6. Northy, nic se nedeje, detektivka skoncila stastne - my beztrrestne vypadly z corku a pan domaci se domu zdarne navratil, cimz pro nas cela vec konci :) Jsme ted v dublinu na hostelu a s netem to tady je horsi-clovek musi vylezt z pokoje, zaplatit 50centu na hodinu a hlavne nema vlastni pocitac, takze na tom neumi psat a dela vsecko rychlosti polovicni nez jindy, coz znacne ubira elanu :))) Zdravime tedy timhle moc do cr - za necelej tyden uz nas budete mit doma... saaakra, to to utika

    OdpovědětVymazat
  7. Pořád mě něco nutí napsat sem něco jako uvahu,ale prostě pod článek o jidel no.... I tak mi to nedá trošku si zafilosovat i když o d věci a svý myšlenky zveřejnit (a nechtějte at založím vlastní blog joooo na to mám tiskovou mluvčí vid Teri??? arpopo díkes za pohled moc potěšil)
    Tak k tomu co chci sdělit
    Nevím kdo co jste si v životě prožili a jak jste to zkousli ani kdo vám s tím pomohl. Já si procházím nepříjemným onemocnění (pro ty kdo ještě neví tak rakovina lymfatických uzlin konkretně nádor mezi plícema na prudušce) a docela mě to v mém mladém věku (34) zaskočilo.Kdybych měl popisovat to že mě zaskočili reakce lidí od podrazu (šef mě chcez a každou cenu dostat z firmy do invalidního duchodu) přes odvrácení se lidí u kterých jsem to nečekal (lidi nechtěj o tom slyšet protože je to něco co nechápou a muže to postihnout i je)po naopak vřelou podporu od lidí který ani neznám (tedamama díkes za pozvání až to pujde fakt se pokusím využít ho Aleco díkes za podporu) a lidiček který znám jen přes net vid Teri ,-)))
    Takže já jsem se ted učil místo otázky kterou si každej nemocnej pokládá - Proč já??? Nebo jak jsem k tomu přišel???- žít s otázkou Jak dál??? co mě čeká??? jsem dost silnej to podstoupit??? A hlavně otázkou Chci dál??? Dlouho jsem hledal odpověd na tu poslední přiznávám jindy samozřejmá odpověd mi nějak nešla vyslovit přemejšlel jsem a prostě zjistil jsem že sám pro sebe to neumím,takže jsem hledal lidičky co by mi za to stáli-a najednou jako zázrakem jste se začli ozývat vy bando jedna!!! Takže jestli to vyjde máte u mě projíždku lodí (parníkem jak říkaj v Praze) po Vltavě jen co se dám do kupy jen nevím jsetli v prosinci jezděj hehehehe kdyžtak na jaře ,-)))

    OdpovědětVymazat
  8. Northy,
    to je přece známá věc, že lidi poznáš v těžkejch chvilkách ...
    Ono se to těm, co odpadnou, nesmí ani moc zazlívat. Prostě žijí poklidný život a Ty najednou chceš, aby řešili něco, co je nepříjemný a o čem třeba ani neumí mluvit. Ten, kdo nezažil v životě něco těžkýho a nemusel se vyrovnat se svým trápením, asi nemůže chápat ani ty druhý, natož se jim snažit pomoct.
    Ale těš se, na projížďku po Vltavě vezmu celou rodinu :) Jó, musíš počítat s tím, že když podáš někomu prst, utrhne Ti celou pracku :))) (ale abychom Tě mohli takhle zneužít, musíš napřed přijet k nám)
    A pamatuj, sliby se musí plnit, tak bojuj seč Ti síly stačí!!! :)

    OdpovědětVymazat
  9. tak uz to bejva... Zamrzi to, kdyz ti stari znami odpadaj, ale objevi se zase novi...a mozna se ti nekteri stari zase vratej, az bude lip. Neni to kdovijaky hrdinstvi, ale nekdo proste nema silu na to bejt oporou a povzbuzovat dalsiho, kdyz ma sam co delat se sebou...
    No a s tou lodi Te beru za slovo :o) na jare jsme o plavbe lodi po Vltave premejslely, tak se to uzasne hodi... to bude vec, takova prezidentska lod :)

    Jinak ja jsem dneska taky docela vycukana, fotky nahrat nejdou, z hostelovyho pocitace se na flesku stahl virus a doufam, ze mi smaze disk na pocitaci... :o[ a mame tezkej problem se zavazadlama-do kil se nevejdem uz ted, a to jsme jeste nezacaly balit - a za nadvahovy kila maj 15 eur... zasrani Ryani - jestli od navratu jednou jedinkrat reknu slovo Ryanair, rozbijte mi drzku... V zivote nikdy vic, za tu depresi to nestoji. Ach jo... ja uz chci bejt doma... bylo nam tady asi moc krasne, tak se to tim koncem musi nejak vyvazit...
    No nic, jdu bojovat s kufrem... a vsim. Zijte blaze...

    OdpovědětVymazat
  10. Rézi
    nekazte si poslední dny třebas i zbytečnejma problémama... Ono to nějak dopadne... a stejně to už neovlivníte, ať to řešíte sebevíc. Takže ... utratily jste už tolik, že nějakých 15 eur se v tom už celkem utopí :)))
    Tak hezký zbytek irskýcho pobytu, šťastnej odlet, let, přílet a příjezd domů (spadlo další létadlo :( ).
    My odjíždíme v pátek do Brely, takže Ti jen přidělím pokyny a práci a zase se rozloučíme :)
    Tak se nedeptejte, ještě si to užijte a brzy nashle :)

    OdpovědětVymazat
  11. Zdar Lennon,
    tak včera u nás byl Hašánek a tak jsme na Tebe povzpomněly a začaly sme řešit vážný problém. Kdyže se vracíš? Věc vskutku důležitá, páč se na Tebe už moc těšíme :-) A nějaký blbý kila v kufru neřeš, něco vyházej :-P (ale ne veledary pro mě!!! :-) )

    OdpovědětVymazat
  12. ty ses ale kojot... my uz vyhazely vsecko - sampony, jidlo, diravy fusky, ted uz zbyvaj jen dulezity veci... prece tu nenecham Jamesona, sakra :oD a to prosim letim v riflich a na tom mam saty. Fakt nechapem. kde se ty kila vzaly. ale nasrat-vite, co znamena zkratka letu Ryanu FR? FUCKING RYANAIR :))))
    jo a odpoved na nepodstatnou otazecku - zitra touhle dobou me uz mate snad doma, sice asi mrtvou a spici, ale snad jo :]]] prilitame do prahy zitra v pul 11.

    Jo, a uz na ne dlabem... at si ty rypaky tema eurama udavej! Posledni faze zahajena, za hodinu jedem na letiste... a tam budem do peti rano dlat ostudu, zraaaat zbytky, psat denik a cumet na Ztrracenaky!!! Drzte nam pesti, hlavne v sest rano, to jdfem na kontrolu... Papa, a prejte nam pohodovy odbaveni a stastnej let... vase kojotstvo

    OdpovědětVymazat