9. 4. 2008

Jak Terinka pátrala a letadlo vypátrala

ikona.skolaZaznamenala jsem první velký úspěch ve věci bakahaha! Po nějakých čtrnácti dnech hrabání se v knížkách a zoufalém pídění se po informacích na leteckých internetových fórech se mi konečně poštěstilo. Nejspíš jsem určila typ letadla, které je jedním z hlavních objektů mého zájmu!
A nejvtipnější na tom je, že jsem na klíčovou www stránku, která mě k objevu navedla, koukala už před nějakým časem a odvrhla jsem ji jako málo informačně hodnotnou
. No jo, já si prostě věcí na první pohled všímat neumím :o) 
Pro vás, kteří ještě nevíte, co vlastně moje bakalářka (pracovní a humánnější název bakahaha) obnáší, ve stručnosti vás seznámím s tématem. Mimochodem, čím víc na tom dělám, tím víc mě to baví a zajímá. Měla jsem hroznou kliku, vybrala jsem si skvěle...
Osoby a obsazení:
- československá hokejová reprezentace, respektive šest hokejistů, kteří roku 1948 zmizeli kdesi nad La Manchem
- zmizelé letadlo
- pilot
- přátelé a pozůstalí obětí nehody
- československá společnost a komunistický režim, ještě dlouho po nehodě buzerující příbuzné obětí , neb si myslel, že šestice nezmizela a nezahynula, nýbrž zbaběle a obludně unesla letadlo i s pilotem a dopustila se tak hříchu emigrace
Toť velestručný popis jedné sportovně-historické tragédie, o které téměř nikdo nic neví. Proto se tou věcí zabývá moje pomalu vznikající (už asi čtvrtinu povinného rozsahu mající, roste holka jako z vody! :o) bakahaha diplomová práce. Část první = událost samotná. Co a jak se stalo, obohaceno o pár snad zajímavých věcí, které zjistím díky rozhovorům s lidmi, kteří to buď zažili, nebo ví něco zajímavého souvisejícího. A část druhá - jelikož jsem žurnalistčí mládě, musím zanalyzovat noviny, jak o tom psaly. Tak jo, no. Asi tam musí být i ta teorie - jinak by mě to bavilo až moc přehnaně a to se asi nesmí.
Nebyla bych to já, kdybych si nevynamyslela nějaké extrabuřty. Mohla bych všecko pohodlně a s klidem opsat z knížek, jenže... co z toho? Komu by to prospělo a hlavně, koho by to bavilo? Navíc je prý posláním bakalářky přinášet nové informace a souvislosti, prostě být objevnou vědeckou prací. A já se obávám, že s pokusem o mediální analýzu díru do vědeckého světa neudělám - no tak se aspoň pokusím zjistit něco nového a zajímavého o tom, co se vlastně stalo toho 8. listopadu 1948 nad Francií a lamanšským průlivem. Koneckonců, jsem novinář a ne mediální vědec. A novináři mají zjišťovat a propojovat informace, pokud o svém povolání nemám příliš zkreslené představy.
Jsa platonický magor do letadýlek, umanula jsem si, že se zaměřím i tímto směrem. On totiž ještě nikdo v našich končinách přesně a veřejně neurčil, co to vlastně bylo za letadlo, co tehdá zmizelo. Zjistit to, to by mohl být fajn přínos vědě, ne? A tak se začalo pátrat. Internetová letecká fóra česká i zahraniční, desítky somrovacích mailů na všecky strany, z nichž někdo zareagoval a pomohl, někdo ne... až mi někdo doporučil odkaz na jistou stránku, kterou jsem si sice našla už dřív sama, ale nezdála se mi moc objevná. A hlavně byla francouzsky, kteréžto řeči já nehigimuju. Když se ale nic lepšího na obzoru neobjevovalo, pokorně jsem se k ní vrátila. A sakra dobře jsem udělala.
"Le 8 novembre 1948, disparaissait, dans des conditions restées mystérieuses" - tomu rozumím i s nulovou znalostí francouzštiny. Osmý listopad 1948, další slovo se podobá anglickému disappear - zmizet. Něco něco, conditions - podmínky - něco - mystérieuses - přehlédnout mystérium nelze. Datum sedí, záhadné zmizení, to odpovídá taky! Byla jsem na správné stopě.
A pak jsem si toho všimla. Následovala věta "aux commandes d'un Beech 18". Něco něco něco... Beech 18!!! V palici se mi náhle rozsvítilo. Beech 18 je zkratka pro Beechcraft 18, dotyčné zmizelé letadlo! Heuréka.
Rychle na wikipedii. Ta sice ví všecko, ale občas taky ví pěkné nesmysly, takže je pro nás žurnalistčí mláďata přísně zapovězeným zdrojem (zejména k bakalářce), ale pomoct si s ní snad můžu. A chytrá wiki znala i "moje" letadýlko!
Všecko zapadá. Dvoumotorový Beechcraft (souhlasí s literaturou), pro 6-11 osob (souhlasí s počtem cestujících), vyrábělo se od roku 1937. Pro jistotu projít údaje o ostatních Beechcraftech a vzít to vylučovací metodou: tohle je moc malé, tohle má jen jeden motor, tamto se vyrábělo až po roce 1948. Sečteno a podtrženo - jediný Beech, který odpovídá již známým informacím, je právě tahle osmnáctka!!!
beechcraft.18
Ale euforie zatím musí počkat. Je to Wikipedie, všecko se tedy musí prověřit a ověřit, to je věc první a nejpodstatnější. Tak do toho - začala jsem si shánět literaturu o Beechcraftech. A taky začnu shánět nějakého odborníka na letecké nehody a toho si zpracuju na rozhovor. Mohlo by to totiž být docela zajímavé...
Jo a možná, ale jenom MOŽNÁ, jsem na stopě dalšímu zjištění - totiž jestli si pánové novináři tenkrát v roce 48 nespletli dvě francouzská města, nenapsali to do novin špatně a všichni další, včetně autorů odborné literatury, to po nich nepřevzali? I to by mohlo být zajímavé (dokonce i z toho mediálního hlediska) - jenže jak to prověřovat... investigativní cestu do Francie mi asi fakulta nezaplatí. Natož tlumočníka a někoho, kdo se vyzná v leteckých archivech.
A co. Chtěla jsem se pochlubit letadlem, to jsem udělala. Jdu se zase věnovat práci: musím nakreslit plánek, kudy nejspíš se to letadýlko s pěti mistry světa a stříbrnými olympioniky toho podvečera potulovalo, než někde přistálo naposled. Třeba mě při koukání do mapy, knížek a novin zase něco praští do oka, rozsvítí se mi a zase na něco přijdu... Budete všichni koukat, až to šedesát let neobjevené letadlo s označením F - BGAF najdu :o)

4 komentáře:

  1. Tak nejen nadpraporčík (či co) Morkus, teď už i ty kolegyně...Co s těma éroplánama všichni máte?:) Každopádně až práci dopíšeš (btw. jaký žánr to bude slečno?), rozhodně rád přečtu!

    OdpovědětVymazat
  2. to sis ještě nevšim, jak mě ty lítací věci hrozně fascinujou? jak někde něco letí, otevřu hubu a můžu si palici ukroutit :))) a co ty fotící a slintací nájezdy na letiště, to jsou teprv akce... velká to neznalost mé osoby, brother :)
    jinak, za přečtení budu ráda, víc hlav víc hlodů vidí, veleráda ten slint poskytnu...
    a btw, ona má bakalářka nějakej žánr? a sakra :)

    OdpovědětVymazat
  3. Pane jo, to vypadá nejmíň jako pátrání po bájné Atlantidě či co! Inu, jen tak dál a ať se daří. Jen si říkám, aby z toho nakonec nevylezla třeba reportáž spíš než vědecká práce... Ale tím si nenech kazit pátrání;)

    OdpovědětVymazat
  4. reportáž z toho zatím myslím neleze, snažím se ten dramatickej proces získávání fakt co nejvíc zesuchařit a ten adrenalin a nadšení z dobrodružství poznávání si holt vylejvám tady :)))

    OdpovědětVymazat