17. 12. 2007

Letadla před objektivem čili airspotting

ikona.fotoMám za sebou další nájezd na ruzyňské letiště. Tentokrát jsem ale nejela oficiálně čumákovat a cvakat na letiště se školním povolením v kapse, nýbrž jsem to vzala z úplně druhé strany, od přilehlých vesniček za Prahou. A zcela neoficiálně na vlastní pěst. Fotit přistávající a startující letadla na hlavní dráze, skrz plot. Zjistila jsem si na internetu, že tahle činnost má dokonce vlastní název - airspotting (z angličtiny, doslova něco jako hledání, poznávání ve vzduchu, zkrátka něco jako lov letadel :o) Po dnešku, kdy jsem si po svých obešla polovinu areálu ruzyňského letiště a nafotila spoustu fotek, jsem došla k závěru, že se ze mě asi taky stane takový airspotter. Bylo to úžasné dopoledne. Jestli chcete, můžete se teď pokochat mými nejpovedenějšími úlovky a dojmy...
ars01-02 csa zespod
Předesílám, že dnešní várka fotek nebude nic AŽ TAK fantastického, co se kvality a obsahu týče. Prostě už jsem nafotila lepší věci - ale nebyl to takový zážitek... Za prvé bylo zataženo a ošklivá šedivá obloha není zrovna nejfotogeničtější. A za druhé, a to hlavně - jsem ryzí začátečník (dneska jsem byla fotit poprvé) a umění fotografovat letadla se učím. Ono se to nezdá, ale letadla se pohybují relativně rychle a při jednom přeletu je čas tak na jednu, maximálně dvě fotky. A pokud zrovna zmáčknete spoušť v nepravou chvíli, špatně odhadnete směr a rychlost pohybu letadla, anebo prostě aparát špatně zaostří, což se stane hned, máte zkaženou fotku a hlavně cennou příležitost. Ale právě ten pocit - teď nebo nikdy - dává možná téhle činnosti to kouzlo...
Vyrazila jsem před desátou ráno, autobusem jsem se nechala dovézt do Jenče, což je vesnička pár kilometrů za Prahou (a mimo jiné tam sídlí centrální řízení letového provozu pro celou ČR, ale to sem nepatří) a kousek za ní vede silnice téměř kolem areálu letiště. A právě nad touhle silnicí se přistávající letadla finálně blíží na přistání, takže jsou nízko nizkoučko. Ideální místo pro focení. Takže jen jsem se vymotala z Jenče, ozvaly se nade mnou motory a já koukala, hopkala radostí jako malej fracek a povzbuzovala a přemlouvala letadlo slovy "poď mi, poď mi" , aby mi ráčilo vletět do záběru (máte-li zoomem přiblížený velký kus oblohy, která vypadá všude úplně stejně, snadno se stane, že míříte úplně jinam, než kde se zrovna blíží věc, kterou fotíte :o) . A ono ráčilo a dopadlo to nad očekávání dobře. Takže - tohle je moje úplně první letadlo :o) Podrobnější info vám o něm bohužel nesdělím (krom toho, že je modré =o), jsem holt začátečník. Společnost nepoznám, neb na sobě nemá obří nápis, značku státu ani typ stroje jsem nikde nevyluštila... takže prozatím zůstane tahle potvora lítací v anonymitě. Nic to ale nemění na tom, že se mi líbí moc. První je prostě první :o)
ars01-01moje prvni letadlo
Než jsem se urychleně přesunula k letištnímu plotu, proletěly nade mnou minimálně tři další stroje. Dušička platonického letadlofila se nadšeně tetelila. U plotu jsem se pohledem pozdravila s dalšími očumovateli. Tatínek se synkem asi desetiletým, který koukal dalekohledem a s přehledem hlásil, co se to zrovna blíží. Připadala jsem si zahanbeně - přece jen, desetiletý dítě je desetiletý dítě... Dlouho jsem ale nad svou nevědomostí netruchlila, protože přiletělo letadlo ČSA a mně se ho povedlo moc hezky cvaknout zespoda. Sice mu chybí kousek křídla... ale co, napoprvé by to mohlo být i horší.
ars01-02 csa zespod
Letadel našich domovských aerolinií se tu pohybuje bezkonkurenčně nejvíc. (Jak překvapivé...) Za chvilku přiletělo i jedno s novým logem ČSA a mně se ho povedlo cvaknout. Jak se vám líbí? Já si nemůžu pomoct, ale víc se mi líbí ten starý vzhled - viz foto výše. Asi jsem tradicionalista a konzervativec. Ale co, skousnu to, změna je život. Jen vážně nechápu, proč je na novém logu ten nápis ČSA v červeném trsátku... =o)
ars01-03 csa nove
Vydala jsem se procházkou kolem plotu, směrem k letištním terminálům. Vzhledem k tomu, že hlavní dráha má skoro čtyři kilometry, to je docela flákanec cesty... Váhala jsem, zda jít těsně podél plotu a provokovat tak případnou letištní stráž, anebo to vzít po poli a skákat po hroudách. Nakonec z bezpečnostních důvodů vyhrály hroudy, navíc celý den mrzlo, takže se po poli šlo na poměry velice pohodlně. Ale pořád to tak asi dělat nepůjde. Takže jsem si šla šla šla, popíjela zelenomátového čaje z termosky, koukala, semtam něco vyfotila a kochala se. Moc. Za plotem projížděla letadla po pojezdové dráze, chystající se ke startu, a taky se fotila moc pěkně. Na některých místech už snaživí kolegové spotteři vytahali drátěná oka plotu natolik, že jimi lze pohodlně prostrčit objektiv fotoaparátu a zbavit se tak všudypřítomného plotu. (Někteří to prý řeší tím, že si nosí štafle :))) myslím ale, že to můj případ nebude, za prvé by mi s mou výškou až tak moc nepomohly a za druhé bych přistála na zemi já, ještě než bych zmáčkla spoušť...) Ale dosti postřehů. Co se mi na zemi povedlo vyfotit docela hezky, byl irský lingusácký Airbus A320 (nejsem moc chytrá, nebojte se, přeluštila jsem označení na fotce). K nezaměnitelným zelenobílým lingusáckým letadlům mám citový vztah, jelikož jich bylo plno v Dublinu. Živě mi proto připomínají letních pět týdnů v Irsku...
ars01-06 lingus detail
Protože se tahle fotka docela povedla (rozmazaný plot v popředí a ostré letadlo za ním, to se nepovede úplně automaticky), pokusila jsem se Lingusáka cvaknout při startu. To se nepovedlo, takže jsem ho blejskla aspoň ve vzduchu. A pak už jsem za ním jenom mávala, dokud mi nezmizel z očí: "Pozdravuj doma!"
ars01-07 lingus letici
Oraniště kolem plotu nahradila krásná asfaltovaná silnice. Ejhle auto, objevilo se, a jak jsem tak byla v tom focení, cvakla jsem ho taky. Díky tomu jsem zjistila, že jde o letištní stráž. "Už si pro mě jedou," napadlo mě okamžitě, jelikož jsem si nebyla jistá legálností mého počínání... Auto přejelo, já se v klidu vydala dál, jenomže za chvilku se vracelo zpátky. Dvě možnosti - buď pravidelně hlídkuje a jen se vrací zpět, anebo hledá narušitele. Pro jistotu jsem se zastavila za křovím. Letištní stráž samozřejmě nerušeně odjela :o)
ars01-08 letistni ostraha
-
Pravidlo dodržování bezpečné vzdálenosti neplatí jenom na silnících :o)
ars01-09 csa a easyjet za sebou
-
Minula jsem terminály (fotí se špatně, protože jsou daleko a letadla u nich taky) a začalo to být jen a jen horší - teď už jsem se od nejčilejšího ruchu na dráze vzdalovala. Táhlo na dvanáctou a já si říkala, že to šlo pěkně, rychle a příjemně, a teď by se mi ještě mohlo pěkně a rychle podařit najít silnici, která mě odvede do nejbližší civilizace. Mimochodem, co se té civilizace týče... Povedlo se mi vyfotit další blízké obyvatele letiště. Nejen já jsem se dneska vyrazila kochat... :o)
ars01-10 zver :)
-
Původně jsem myslela, že dojdu kolem letiště až do Prahy, ale jaksi se to začalo komplikovat - napřed neprůhledný plot s nápisy cosi cosi životu nebezpečno (inovace, až dosud jsem míjela cedule Vstup přísně zakázán), pak jakási velestavba v dálce přede mnou, kam jsem měla původně namířeno. Pokorně jsem tedy vzala na milost vesničku nadohled vpravo, kterou jsem předtím zavrhla s opovržlivým konstatováním, že v takové díře budu v neděli čekat na autobus nejmíň hodinu. Překonat rozkopaný pás stavby a jsme ve vesničce. Jmenuje se Hostivice a není to až tak strašná díra, jezdí tam vlak a na autobus jsem čekala pět minut. A pak už rychle domů na koleje.
Výlet mi zabral všehovšudy asi pět hodin, což je fantazie. Vyblbla jsem se jako malá, nafotila pár hezkých fotek, rozšířila si povědomí o tom, jak vypadá provoz na našem největším letišti a udělala si pěknou zdravotní procházku na svěžím ledovém vzduchu. Fakt, že jsem si při tom skákání po hroudách jaksi namohla levou nohu, můžu směle opomenout - to je oproti těm kladům detail... Myslím, že k letišti vyrazím brzy znova (a to už snad budu mít stativ, joj :o) . A to brzy. Po dnešku už budu vědět, na co se těšit.

10 komentářů:

  1. No, tak tohle byla hodně pěkná várka zajímavých fotek. A k tomu novému logu ČSA - pořád mi něco připomíná a já nejsem schopen přijít na to, co...

    OdpovědětVymazat
  2. Jé, tak to jsem moc ráda, že se líbí. Od Tebe slova chvály v tomhle případě těší ještě víc :o)
    Ale co Ti logo připomíná, to fakt nevím - já tam neklamně vidím to trsátko, jsem zdeformovaná osmi rokama s kytarou :)

    OdpovědětVymazat
  3. Teď jsem tu zaslechl koňskou dávku ironie :-)
    Jo, už jsem na to přišel, co mi to připomíná. Koukni na tohle:
    http://www.lorm.cz.../aktuality.php

    OdpovědětVymazat
  4. Jsem dojat, jak může být člověk nadšen do něčeho takového - fakt, bez kouska despektu. A to vlítající letadlo zespoda nevypadá vůbec špatně :o) Jen tak dál

    OdpovědětVymazat
  5. Ondra:
    No jo, já vždycky mívala záliby jako malej kluk :))) jako prťavá jsem z hraček nejvíc milovala velkou tatru (protože jsem se do ní vešla a mohla jsem v ní jezdit z uličky :) ,pak jsem jednu dobu hrozně žrala hokej, no a teďka mě popadly letadla... jsem zvědavá, co bude jednou následovat

    Aleko:
    Fíha, pěkná podoba. Štěstí, že logo LORMu skoro nikdo nezná, jinak by chudáci cestující museli být zděšeni a mohli by dojít k závěru, že ČSA začaly poskytovat pracovní místa hluchoslepým... což mi připomíná jeden úžasnej leteckej vtip:
    Do letadla, připraveného ke startu, přijdou dva piloti s černými brýlemi, bílými hůlčičkami, oba evidentně slepí. Cestující si zprvu myslí, že to je nějaká recese, ale když vidí, jak jeden vráží do sedadel, druhý se nechává vést psem, smích je pomalu přejde. Piloti se nakonec nějak dostanou do kabiny a zavřou se tam. Chvilku nic, pak se rozeřvou motory, lidi se začínají bát… Za chvilku se letadlo rozjede, pár lidí se začne modlit…Letadlo zrychluje a zrychluje, blíží se konec startovací dráhy, lidi začínají řvát strachy. Posledních pár metrů, lidi zaječí naprosto hystericky a letadlo se v posledním okamžiku zvedne do vzduchu. A druhý pilot povídá kapitánovi: „Já se fakt bojím, že jednou ti lidi nezařvou a bude po nás!“
    :oD

    Tak, dost černýho humoru, ale přiznám se, že letecký vtipy jsou mou velice oblíbenou kategorií... Coby dárek pro kamaráda pilota jsem jich nasbírala něco slušně přes stovku... :))) Pokud se líbil, tak klidně příště šupnu další =o)

    OdpovědětVymazat
  6. Pěkné fótó - čím ulítlejší, tím lepší, má to atmosféru a ať to nevypadá jako \"reklama na dovolenou\". (Zvlášť ta zviřátka se mi líbí, to je jak ilustrace z pohádky.) Bohužel design letadel ČSA se zhoršuje... to už je tak dávno, co měly na kormidle státní vlajku a pod ní geniálně prosté heslo \"OK Jet\" (pravda, bylo tam trochu moc rudé, ale s tím by se dalo něco dělat). Logo-trsátko se až moc podobá jednomu vtipu s trabantem, brr. Jo, když už jsem nakousnul nostalgii, za první republiky se prý říkalo \"vzduch je naše moře\".

    OdpovědětVymazat
  7. Vtip geniální - sem s dalšími :o)) Jo ještě jsem si vzpomněl na tohle logo - i když uznávám, že to už je méně podobné, ale pokaždé si na něj vzpomenu - http://eo2.commpartners.com...o.gif Chtějí snad ČSA říct, že budeme potřebovat léky?

    OdpovědětVymazat
  8. Martin:
    ó děékuji :) Vtip s trabantem? Povídeeeej, když už jsme s těma vtipama začali... Jinak \"vzduch je naše moře\" platí jaksi taksi pořád, já nedávno měla na letence \"at home in the skies\". Aspoň že slogan mají pěknej, když už to s designem jde do kytek (a do trsátek)...

    Aleko:
    fšécko je móšné...
    a ftip dne:

    Rozčilený chlápek si zavolá letušku a stěžuje si:“
    „S touhle společností už víckrát nepoletím! Vždycky dostanu to samé sedadlo, na oknech nejsou rolety, takže nemůžu spát, nevidím ani na video…“
    “Ale no tak kapitáne, co kdybyste zmlknul a s tím letadlem přistál?“

    :))))) dobvou noc, děti :)))))))

    OdpovědětVymazat
  9. Povidááám, vosum let hraješ na kytáru a jaktože to neznáš?
    \"Jak se dá vydělat s nabouraným trabantem? -> Rozprodat coby trsátka.\"
    (Letadla radši do trsátek ne, to by mělo divnej zvuk.)

    OdpovědětVymazat
  10. Martine,
    saakryš, na kytaru sice už skoro sedm (JEN sedm, teď jsem to kontrolovala - má na sobě datum narození 29.11.2000 :) let hraju, to je fakt, ale trabantem nejezdím, takže se za neznalost problematiky hluboce omlouvám a jsem ráda, že jsem poučena. Jen nevím, ž čeho nám ty trsátka budou vyrábět, až trabanty zmizí ze silnic, už teď jich ubejvá... :) Možná že v nouzi nejvyšší nakonec i na ty letadla dojde - ale to by jako první došlo na mou Potvoru blikací, ta je taková poněkud plastová, a to zas ne - to se radši obejdu bez trsátka :)

    OdpovědětVymazat