13. 11. 2007

U2 - Beautiful Day

ikona.songPřibyla nová rubrika. To se tu děje poměrně běžně a nerozebírám to, tahle si však jakés takés uvedení zaslouží. Nápad vkládat na blog texty písní, překlady a klipy není můj, setkala jsem se s ním na blogu jednoho člověka, který pro mě začíná něco znamenat. Jeho blog včera skončil, v lepším případě byl přerušen, a mě napadlo převzít tuto rubriku, kterou jsem u něj měla nejraději... kde něco končí, něco jiného začíná. Doufám, že se mi povede nést to adoptované světýlko hrdě dál.

Vždycky se v písních snažím hledat víc než jen hezkou melodii a to, co je na první pohled jasné. Stačí pár slov, ve kterých najdu paralelu k tomu, co jsem kdy prožila, někdy zase stačí, aby písnička zněla ve spojitosti s nějakým člověkem či v silné chvíli - a vryje se mi pod kůži, do srdce, nastěhuje se mi do hlavy. Takovéhle silné písně přicházejí, zní a zase ustupují... ale ne navždycky, někde zůstávají, neodmyslitelně spojené s dojmy, pocity a vzpomínkami, a čas od času vykouknou. A právě takovéhle písničky vám budu čas od času nabízet - abyste se nad nimi zkusili zamyslet se mnou. Hledat v písních je totiž nádherné. A jak řekl ve filmu Rok ďábla můj milý Jarek Nohavica: "Písně ti mohou dát naději, ale nedají ti odpověď. Písně ti nemohou dát rozhřešení."
Pravda, pravda, nic než pravda, Jarku. Jen bych dodala, že ta naděje někdy stačí. S nadějí může člověk jít dál a dojít i k těm odpovědím a rozhřešení... Pojďte se mnou, chcete-li.

BEAUTIFUL DAY

The heart is a bloom
shoots up throught the stony ground
There's no room
no space to rent in this town
You're out of luck
and the reason that you had to care

The traffic is stuck
and you don´t move on anywhere
You thought you'd found a friend
to take you out of this place
Someone you could lend a hand
in return for grace

It's a beautiful day
the sky falls you feel like
It's a beautiful day
Don't let i get away

You're on the road
but you've got no destination
You're in the mud
in the maze of her imagination
You love this town
even if it doesn't ring true
You've been all over
and it's been all over you

It's a beautiful day
Don't let it get away
It's a beautiful day
Don't let it get away

Touch me
take me to the other place
Teach me
I know I'm not a hopeless case

See the world in green and blue
See China right in front of you
See the canyons broken by cloud
See the tuna fleets clearing the sea out
See the bedouin fires at night
See the olis fields at first light
See the bird with a leaf in her mouth
After the flood all the colours came out

It was a beautiful day
Beautiful day
Don't let it get away

Touch me
take me to that other place
Reach me
I know i'm not a hopeless case
 
What you don't have you don't need it now
What you don't know you can feel it somehow
What you don't have you don't need it now
You don't need it now
you don'tneed it now

Was a beautiful day

 

PŘEKRÁSNÝ DEN

Srdce je květina
Vyrůstá z kamenité země
Jenže v tomhle městě není ani pokoj
nic, co by sis mohl pronajmout
Prostě nemáš štěstí
a to je důvod, proč potřebuješ něhu

Doprava stojí
a ty se nemůžeš pohnout z místa
Myslels, žes našel přítele
který by tě odsud odvedl
Někoho, kdo by ti podal ruku
při návratu do pohody

Je to tak překrásný den
připadáš si, jako by obloha padala
Tak překrásný den
nenech ho odejít

Jsi na cestě
ale nemáš cíl
Uvízls v bahně
v labyrintu její fantazie
Máš tohle město rád
i když to zní divně
Už jsi byl úplně všude
a už toho máš dost

Je to překrásný den
Nenech ho odejít
Překrásný den
nenech ho odejít

Dotkni se mě
odveď mě někam jinam
Uč mě
Vím, že nejsem beznadějný případ

Podívej, svět v zelené a modré
Podívej, vpravo před námi Čína
Podívej, kaňon zahalený oblaky
Podívej, hejna ryb čistící moře
Podívej, ohně beduínů za noci
Podívej, ropná pole v ranním svítání
Podívej, holubice se snítkou v zobáku
Po potopě vysvitly všechny barvy

Byl to překrásný den
Překrásný den
Nenech ho odejít

Dotkni se mě
odveď mě někam jinam
Dotkni se mě
Vím, že nejsem beznadějný případ

Co nemáš, to teď nepotřebuješ
Co neznáš
můžeš nějak vycítit
Co nemáš, to teď nepotřebuješ
Teď to nepotřebuješ
To teď nepotřebuješ

Byl to překrásný den

Tuhle písničku znám už několik let. Díky albu All That You Can´t Leave Behind (Všecko, co nemůžeš opustit) jsem se dostala k U2, kam to vedlo, to víte :o) Už několik písní z tohohle alba se postupně stalo mými milovanými. Přišly, nějakou dobu jsem jimi žila, pak ustoupily jiným, to je přirozený proces koloběhu písní v mém životě... Na tuhle, titulní píseň celé desky, došlo definitivně letos v létě, během pěti irských týdnů. V počítači jsme náhodou objevily kdysi nevědomky získaný klip, který mě neuvěřitelně okouzlil. Nemám ráda klipy, ale tento je hrdou výjimkou. Na tomhle jsem závislá. Jestli jste si ho pustili, chápete určitě proč.

Proč zrovna tahle písnička a proč právě dneska? Jasně, ona mi leze do hlavy dost často, nejčastěji v takové ty hezké slunečné dny, kdy si to člověk beze spěchu vykračuje po Praze nebo někde doma nebo jen kouká z okna vlaku a říká si, že ten svět a život je vlastně krásný. Dneska nějak obzvlášť nádherný den není. Tak proč? Protože:
 

Protože první. Možná prodchne optimismem celou tuhle rubriku...
Protože Irsko. Pomáhá mi vzpomínat. Je to ústřední melodie celého výletu a vždycky mi připomene, že bylo dobře a že jsme to zvládly - a že stejně tak možná zvládnem i všecko ostatní.
Protože Aleko. Včera jsem Ti napsala kus jiného textu U2, ta písnička zůstane Tvoje. Tahle je moje a doufám, že Ti její slova i klip aspoň trošku projasní den, stejně jako ho dokážou projasnit mně...
Protože smysl života. Včera večer jsem zase někde v dálce zahlédla jeho odlesk a můžu se za ním zase nějakou dobu spokojeně hnát.
Protože Alenka (pardon, paní doktorka Lábová, vyučující fotografických seminářů) a fotky. Pochválila. Moje. A protože v závěrečné minisoutěži DVA hlasy - vítězná fotka měla tři...
Protože letadla a letiště. Možná je přece jen budu moct fotit jako projekt.
Protože setkání v menze a podlehnutí lákání na kofolu k Ajv do školní kavárny, ač za třičtvrtě hoďky začínal seminář...

Protože jsem zjistila, jak se jmenuje.
Protože se bavíme.
Protože... protože mi hrabe? Zase?
Protože mléčnomedově vonící sprcháč a bílé víno na večer :o)
Protože vítr v obličeji a odpoledne bez hnusného deště...
Protože chycený autobus a sbíhání ke kolejím po blátivém svahu a úplně šumafuk, jestli sebou praštím nebo ne... a nádherně osvobozující a bezstarostný smích.

Protože takhle vypadá obyčejnej nádhernej den. Proto.

7 komentářů:

  1. děkuju za to, že jsi nápad s písničkami povznesla o několik tříd výš.

    OdpovědětVymazat
  2. Ale kdepak... jenom neumím ovládat svý nekonečný asociace. A k téhle písničce je jich fakt požehnaně...
    Možná je lepší se osobních komentářů k písničce zdržet, dá to prostor k fantazii toho, kdo si čte... ale já se holt zdržet neumím. A dneska se mi fakt nechtělo, dneska se mi chtělo skloubit dvě věci do jedné...
    Ale děkuju, Jemu i Tobě. Dík za povolení :o)

    OdpovědětVymazat
  3. Krásný úvod...
    A co se týče písničky Beautiful Day, mohla bych sepsat podobně douhý seznam \"proč\"...ale asi si ty asociace a důvody nechávám pro sebe :-)
    Díky moc za tenhle článek, prosvětlil můj večer..

    OdpovědětVymazat
  4. Nemáš zač děkovat, děkuju já za milé přijetí pokusu o kousek něčeho nového :o)
    Jo, taky mám těch důvodů vždycky víc, některé se tady objeví, některé ne... Dneska toho bylo dost, všecko to je ryze aktuální. Jindy to bude horší, zejména ty starší pocity a dojmy člověk nerad vytahuje... ale o těch, až na ně dojde :o)
    Jsem ráda, že jsem se úvodní písničkou trefila. Snad to tak půjde i dál :o)

    OdpovědětVymazat
  5. svolení bylo radostí, opravdu (úsměv). Já někdy nemám chuť k písničce cokoliv dodávat, protože buďto je to příliš osobní a nebo bych stejně svoje pocity a emoce neuměl vysvětlit. Tenhle článek je ale nádherný.

    OdpovědětVymazat
  6. Teri nezkoušej se zdržovat a piš fakt mě nová rubrika potěšila vidím že nejsme na stejný notě jen ohledně hokeje- supr supr supr

    OdpovědětVymazat
  7. jsem moc rada, ze se libi... a ze jsem se trefila - snad to tak bude pokracovat i relativne dal...
    Hnedka, jak mi neco zase vleze neodbytne do hlavy, hodim to sem :)))

    OdpovědětVymazat