19. 11. 2007

4 Non Blondes - What's Up

ikona.songDalší písnička mi vlezla do hlavy - opět ne náhodou (Kamaráde, asi Tě překřtím na Vrchního zdroje inspirací... :o) - a ne a ne se jí zbavit. Tedy, ne že bych se jí zbavovat chtěla. Mám ji neuvěřitelně ráda. A klip k ní taky. Pokud si vzpomínáte, řekla jsem kdysi, že klipy ráda nemám. Takže tohle je druhá čestná výjmka, shodou okolností objevená také v Dublinu... ale jinak s Irskem nesouvisí. Tahle písnička se mnou je už mnohem déle - a myslím, že ještě hodně dlouho bude. Úžasná písnička na první pohled zajímavé skupiny, od níž nic jiného neznám. Možná to jednou napravím. Už jen díky fantastické Zpěvačce s velkou hubou... :o) 

What's Up
Twenty-five years and my life is still
trying to get up that great big hill
of hope
For a destination

I realized quickly
when I knew I should
that the world was made up of this
brotherhood of man
for whatever that means

And so I cry sometimes
when I'm lying in bed
Just to get it all out what's in my head
And I am feeling a little peculiar

And so I wake in the morning
and I step outside
And I take a deep breath
And I get real high
And I scream from the top of my lungs
What's goin' on

And I say, hey hey hey hey
I say hey, what's going on?
And I say, hey hey hey hey
I say hey, what's going on?
ooh, ooh ooh...

And I try, oh my God do I try
I try all the time in this institution

And I pray, oh my God do I pray
I pray every single day for a revolution

And so I cry sometimes
when I'm lying in bed
Just to get it all out what's in my head
And I am feeling a little peculiar

And so I wake in the morning
and I step outside
And I take a deep breath
Then I get real high
And I scream from the top of my lungs
what's goin' on

And I say, hey hey hey hey
I say hey, what's going on?
And I say, hey hey hey hey
I say hey, what's going on...

Twenty-five years and my life is still
I'm trying to get up that
great big hill of hope
for a destination
Co se to děje
Pětadvacet let - a můj život je stále
jen snaha zdolat tu obrovskou horu
jménem Naděje
a najít tam nějaký cíl

Rychle jsem si uvědomila
když mi došlo, že bych měla
že tenhle svět si
vymyslelo lidstvo
ať už to obnáší cokoli

A tak někdy pláču
když ležím v posteli
jen to dostat všecko ven z hlavy
a připadám si trošku divně

A tak se ráno vzbudím
a vyjdu ven
a zhluboka se nadechnu
a zase je mi líp
a křičím z plných plic
Co bude dál?

A říkám si hej, hej, hej, hej
říkám si hej, co bude dál?
A říkám si hej, hej, hej, hej
říkám si hej, co bude dál?
oooh, ooh, oooh
A snažím se, ach můj Bože, snažím se
snažím se, celou tu dobu v téhle společnosti

A modlím se, ach Bože, modlím se
Denně prosím o změnu

A tak někdy pláču
když ležím v posteli
jen to dostat všecko ven z hlavy
a připadám si trošku divně

A tak se ráno vzbudím
a vyjdu ven
a zhluboka se nadechnu
a zase je mi líp
a křičím z plných plic
Co bude dál?

A říkám si hej, hej, hej, hej
říkám si hej, co bude dál?
A říkám si hej, hej, hej, hej
říkám si hej, co bude dál?

Pětadvacet let - a můj život je stále
jen snaha zdolat tu obrovskou horu
jménem Naděje
a najít tam nějaký cíl
Tuhle písničku znám snad odjakživa, čas od času zaznívala v rádiích od doby, co jsem začala rozum brát. A díky její chytlavé melodii si ji nelze nezařadit mezi ty povědomé. A pak jednou, vzpomínám si na ten večer úplně přesně... mě táta vezl na internát do Žďáru, aspoň tedy myslím. Běžně to nedělal, tehdy ale potřeboval cosi vyzvednout u spřátelené žďárské firmy, a tak jsem byla vezena. A zatímco tatínek vyzvedával to cosi, já čekala v autě, kde jako obvykle hrálo rádio. Hrálo právě tuhle písničku. A mně se podařilo zachytit útržek textu. Jen pár slov - snad zrovna to What´s going on... ale vyhledávači těch pár slov stačilo, aby našel. Našel celý text, kytarové akordy, časem dokonce i samotnou písničku v mp3... a bylo to. Písnička putovala na všecky výběrovky, do kytarového zpěvníku, do mé hlavy a do mé duše.

Chová se úplně jinak než ostatní "moje" písničky. Tahle není extrémně zažírací - nikdy v životě jsem ji neuvedla jako mou zrovna nejoblíbenější. Vždycky se na aktuálním žebříčku drží kolem třetího až pátého místa... ale je tam pořád. Jsou dny a týdny, kdy si na ni ani nevzpomenu, a pak stačí jeden pohled z okna, jedna situace, jeden nápad, jedna představa... a je zpátky, nebo spíš se přihlásí o pozornost odtud, kde dosud spala.

Má úžasnou melodii, úžasný doprovod (a zní dobře i s jednou kytarou, což je pro písničku vždycky velké plus :o), je úžasně nahraná a nazpívaná (Zpěvačka s velkou hubou má můj nehynoucí respekt a obdiv... takový hlas, to je něco jako zázrak)... a hlavně má úžasný text. Mohla bych se pod něj podepsat. A tak se stává, že místo těch pětadvaceti let tam už naprosto běžně zpívám dvacet, jedenadvacet, dvaadvacet... podle toho, jak na tom zrovna jsem. Myslím, že jen tak počítat nepřestanu. Ta písnička prostě mluví za mě... snaha zorientovat se ve světě, najít svůj cíl, jednou je mi do pláče, pak se můžu zbláznit z toho, jak je svět nádherný... a tak to je pořád a pořád a pořád dokola. Nahoru, dolů, život je houpačka... Ostatně, už pár let nosím v hlavě kousíček textu - překladu, který bych jednou moc ráda napsala. Ale to se nedá uspěchat. Jednou možná přijde správná doba a k osamělému refrénu přibudou i sloky... kdo ví.
A ten klip. Ne že bych věděla, jak se mi dostal do počítače, než byl objeven téhož památného irského odpoledne jako Beautiful Day... ale to je jedno. Pustila jsem a zůstala beze slova civět. (Míša nechápala a nepochopila dodnes - klip jí přijde příliš přepjatý, zpěvaččina huba jí přijde až moc velká... a tak. To ale není hlavní příčina. Ta písnička prostě není její, tak je to.) Neuvěřitelně hráblá image celé skupiny, zejména však šéfky Zpěvačky s velkou hubou, perfektní bubenice... a do toho ty problesky. A ta houpačka. Přísahám, ten příměr života k houpačce mě napadl předtím, než jsem ten klip viděla... Ta houpačka byl detail, který završil totální okouzlení. Ono tam těch silných detailů je ostatně mnohem víc... ze sáčku vysypané a skákající barevné kuličky, Zpěvačka s velkou hubou, sedící uprostřed otáčecího kolotoče (taky jsem to dělávala... fascinoval mě ten paradox, že jsem přímo uprostřed pohybu a přitom se hýbu nejmíň, jak to jde), trucovité botky, tlápající do bláta a bourající idylický obraz čehosi... a nakonec Zpěvačka, lezoucí s pomocí přátel nahoru po skluzavce.

Hezčí závěr tahle písnička mít nemohla. Její text je zmatku rané dospělosti, klip je o dětství a odpoutávání se od něj... obě témata se krásně doplňují a všecko to končí úsměvem a nadějí, že všecko lze zvládnout. Pokud je někdo, kdo v potřebných chvílích podá pomocnou ruku.



10 komentářů:

  1. Ježkovy voči, Terko moje milá, tuhle písničku docela dlouho hledám a nemohl jsem si vzpomenout, jak se jmenuje!!! Tak myslím, že Tvá nová rubrika pro mne bude místem zázraků. Děkuji - směle a vřele.

    OdpovědětVymazat
  2. Nezakřikni to, kamaráde... Byla bych moc ráda. Ale nemusí to být hned zázraky, stačí malý kousky pohodový každodenní všednosti, ne?... (i když, není taková náhoda sama o sobě taky malej zázrak? :o)
    Jsem ráda, žes tu našel něco, cos hledal. Snad příště zase... :o)
    from the city of bliding lights, the One who stil haven´t found what she´s looking for...

    OdpovědětVymazat
  3. Joooo...tak tu zbožňuju úplně od malička:-)

    OdpovědětVymazat
  4. DEKUJI ZA KRASNY PREKLAD What\'s Up

    OdpovědětVymazat
  5. Jsi perfektní :) jako celý tento blog..já osobně blog nemám ani nečtu..obvykle na nich jen hledám překlady písniček ale u tohoto sem se zastavila..a četla..a četla :)) myslím že umíš psát..píšeš dost dobře..tak s tím něco dělej hvězdo ;)

    OdpovědětVymazat
  6. Kdybych měl klobouk na hlavě, tak smeknu.Protože takhle úžasnou recenzi jsem snad nikdy nečetl. Ale není to jen v pochopení písničky a kklipu(protože se zrovna trefila do mého vkusu, věku, chápání problémů života a světa) ale i v tom, že dává prostor s nesouhlasem (nepochopením) těm druhým, mladším, starším nebo zkrátka jiným. A s názorem na zpěvačku Lindu a kapelu nelze než souhlasit. Jsou jedineční. I kdyby tahle kapela nic jiného v životě nenazpívala, tak to stačí. Milan Hrudka

    OdpovědětVymazat
  7. Moc vám děkuju za milá slova a pozitivní hodnocení mého amatérského překladu. Je fajn, že se člověku občas osvědčí překládat písničky ne doslova, ale i pocitově... takže ještě jednou - díky moc! Milane, odpovím mailem.
    Mějte se všichni tak, jak si přejete... Co nejmíň pláče a co nejvíc naděje :o)

    OdpovědětVymazat
  8. Tak tuhle písničku mám taky moc rád a mám s ní přesně spojené jedno moje údobí. Ta písnička je z roku 1993, vím to přesně, protože v tom roce jsem žil nějakou dobu v Americe a furt to hráli v rádiu. Krásná doba - a bylo mi 26. Takže tak asi ...

    OdpovědětVymazat
  9. Je mi jednadwacet a taky znám tuhle pisnicku od detstwi, je moc hezka klip jsem widel poprwe asi pred tremi roky a dneska sem si proste rek ze si chci precist preklad klip jsem uz ponekolikaty za dnesek zkouknul a tak no X)). Napsala jsi to tu moc hezky oprawdu.. wlastni zkusenost podrobny rozepsani pocitu, kez by takhle psal kazdy je znat ze je to cistě srdcowa zalezitost.. u me je to podobny..

    OdpovědětVymazat
  10. Tenhle článek mi mluví z duše..

    OdpovědětVymazat