8. 1. 2021

Zpěvy novoroční 2020/2021: Billy Joel - Piano Man & The Mamas and the Papas - California Dreamin'

Opožděně, ale přece.

Billy Joel - Piano Man



Piano Man
Klavírista
It's nine o'clock on a saturday
Regular crowd shuffles in
There's an old man sittin' next to me
Makin' love to his tonic and gin
He says: "Son can you play me a memory?"
I'm not really sure how it goes
But it's sad and it's sweet and I knew it complete
When I wore a younger man's clothes

La la la la...

Sing us a song you're the piano man
Sing us a song tonight
Well we're all in the mood for a melody
And you've got us feelin' alright

Now John at the bar is a friend of mine
He gets me my drinks for free
And he's quick with a joke or to light up your smoke
But there's someplace that he'd rather be
He says Bill I believe this is killing me
As a smile ran away from his face
Well I'm sure that I could be a movie star
If I could get out of this place

La la la...

Now Paul is a real estate novelist
Who never had time for a wife
And he's talkin' with Davy who's still in the navy
And probably will be for life
And the waitress is practicing politics
As the businessmen slowly get stoned
Yes they're sharing a drink they call loneliness
But it's better than drinkin' alone

Sing us the song you're the piano man
Sing us a song tonight
Well we're all in the mood for a melody
And you've got us feelin' alright
And you've got us feelin' alright

It's a pretty good crowd for a saturday
And the manager gives me a smile
'Cause he knows that it's me they've been comin' to see
To forget about life for a while
And the piano it sounds like a carnival
And the microphone smells like a beer
And they sit at the bar and put bread in my jar
And say man what are you doin' here?

La la la...

Sing us the song you're the piano man
Sing us a song tonight
Well we're all in the mood for a melody
And you've got us feelin' alright

Je sobota, devět večer
Dovnitř se hrne obvyklý dav
Vedle mě sedí starý chlapík
Miluje se se svým ginem s tonikem
Říká: "Chlapče, zahraj mi jednu vzpomínku
Fakt si nejsem jistý, jak to je
Ale je smutná a je roztomilá a znal jsem ji celou
Když jsem nosíval šaty pro mladší lidi

La la la la...

Zazpívej nám, vždyť jsi klavírista
Zazpívej nám dneska večer
Všichni máme náladu na písničku
A díky tobě se budem cítit fajn

Teď je z Johna z baru můj kamarád
Nosí mi zadarmo pití
A vždycky má po ruce vtip nebo ti rychle připálí
Ale raději by byl někde jinde
Říká: Bille, já vím, že tohle mě ničí
Když mu úsměv mizí z tváře
Jo, jsem si jistý, že bych mohl být filmová hvězda
Kdybych se odsud dokázal dostat

La la la...

Paul, ten píše pohádky o nemovitostech na prodej
A nikdy nemá čas na manželku
Povídá si s Davym, co je pořád u námořnictva
A nejspíš tam bude až do konce života
Servírka si procvičuje politické schopnosti
A obchodník pomalu zkameněl
Jo, sdílejí spolu pití, kterýmu se říká osamělost
Ale je to lepší, než pít sám

Zazpívej nám, vždyť jsi klavírista
Zazpívej nám dneska večer
Všichni máme náladu na písničku
A díky tobě se budem cítit fajn
A díky tobě se budem cítit fajn

Je tu slušný dav, na to, že je sobota
Manažer se na mě usmívá
Ví, že sem přišli kvůli mně
Aby na chvíli zapomněli na život
Klavír zní jako někde na karnevalu
Mikrofon smrdí pivem
Lidi sedí u baru a hází mi chleba do sklenice
A ptají se Chlape, co tady děláš?

La la la...

Zazpívej nám, vždyť jsi klavírista
Zazpívej nám dneska večer
Všichni máme náladu na písničku
A díky tobě se budem cítit fajn


Letošek byl z písňového hlediska celkem úrodný. Mohla za to jeho celková podivnost - většina z nás se od jara dostala do situace, kdy jsme se najednou nemohli věnovat tomu, čemu se věnujeme obvykle. Otevřelo to prostor pro nové činnosti... nebo pro připomenutí starých. Bylo to ostatně vidět i na mém blogu. Míň jsem cestovala, míň jsem chodila ven a fotila; víc jsem četla, psala a skládala obrázky. 

A víc jsem poslouchala písně. Samozřejmě, že nejvíc ty staré, ověšené vzpomínkama a pocitama. Ale semtam se objevilo i něco nového. Zvyk mi velí, že na přelomu roku se s vámi dělím o písně, které mi ten rok často zněly a které na blogu nezněly nikdy předtím. Letos mě to trápilo - Joelův Piano Man byl jasný, ale co k němu? Kdybych to brala jen podle důležitosti a významu pro daný rok, byl by jedničkou Vyčítalův Battledress. Jenže ten jsem si vystřílela už na jaře, když Honza zemřel. Symbolicky v den, kdy se u nás potvrdily první případy koronavirové nákazy, která celý letošní rok změnila. Pak u mě přišlo intenzivní období zájmu o odbojové období za druhé války, historii naší rodiny a příběhy s ní spojené (které jsem neposlala k ledu, ale archivní bádání poslala k ledu druhá koronténa)... a ta písnička by se hodila. Ale ne, opakovačky se nedělaj. Tak jsem musela dumat dál. Váhala jsem i nad některou z písní od české kapely Epydemye - jejich album věnované českému 20. století s názvem Kotlina mi letos taky znělo hodně často. A dost písní se mi vrylo hodně hluboko. Jenže v těch nejsilnějších nebylo moc optimismu... a tenhle divnej rok potřeboval něco optimistickýho jako sviňa drbání.

A tak jsem se utvrzovala v tom, že jedničkou bude Piano Man, což je můj je nejkrásnější úlovek roku. Písnička o tom, co je letos značně omezeno. O setkávání s lidma, s přáteli, kamarády, nebo jen známými. A já vždycky, když ji poslouchám (a že to je často) a slyším verše "Yes they're sharing a drink they call loneliness, but it's better than drinkin' alone", si vzpomenu na ty večery, kdy jsme se najednou nescházívali u stolních her u nás na severu, ale v daný čas jsme se scházeli u monitorů počítačů a byli připojeni na videokonferenci, kde kamarád rozhodil karty ke hře před kamerkou mobilu, přenášel herní desku online a my hlásili své tahy. A věřte nebo ne, bylo to fajn. Sdíleli jsme samotu a každá parta to svoje víno... protože to bylo lepší, než být úplně sám a popíjet ve dvou. A když jsem tohle připustila i já coby totální introvert, jehož ideálem týdne je jeden den s kamarády, další den se spolubydlícím u vína a zbývajících pět s knížkou nebo deníkem, tak to už je co říct. 

A tak ji poslouchám pořád znova, čerpám z ní tu radost z okamžiku lidí, kteří jinak ten život nemají úplně růžovej, ale právě teď je jim dobře, a tak jsou za to rádi a užívají si to. Tak nějak myslím vypadá cesta ke štěstí v nelehkejch časech.


The Mamas and the Papas - California Dreamin'


California Dreamin
Kalifornský snění
All the leaves are brown
And the sky is gray
I've been for a walk 
On a winter's day
I'd be safe and warm
If I was in L.A.

California dreamin'
On such a winter's day

Stopped into a church
I passed along the way
Well, I got down on my knees
And I pretend to pray
You know the preacher like the cold
He knows I'm gonna stay

California dreamin'
On such a winter's day

All the leaves are brown
And the sky is gray
I've been for a walk 
On a winter's day
If I didn't tell her
I could leave today

California dreamin'
On such a winter's day
On such a winter's day
On such a winter's day
Listí zhnědlo
A obloha je šedivá
Šel jsem se projít
Jednoho zimního dne
Jo, byl bych v bezpečí a v teple
Kdybych byl v Los Angeles

Kalifornský snění
V takovým zimním dni

Zastavil jsem se v kostele
Který jsem cestou míjel
Jo, poklekl jsem
A předstíral, že se modlím
Však víš, zdejší farář má rád zimu
A ví, že zůstanu

Kalifornský snění
V takovým zimním dni

Listí zhnědlo
A obloha je šedivá
Šel jsem se projít
Jednoho zimního dne
Kdybych jí nic neřekl
Mohl jsem dneska odejít...

Kalifornský snění
V takovým zimním dni
V takovým zimním dni
V takovým zimním dni

Druhá písnička roku si o mou pozornost řekla až v jeho samém závěru. Coby odchovanec muziky 60. let ji znám už dávný roky, ale zamilování přišlo až teď. V listopadu a prosinci. Když listí zhnědlo a obloha byla šedivá. A všecko bylo unavený z korona-roku, zlepšení v nedohlednu... 

...a tak se dalo jen poslouchat. Písničku, která prý vznikla poté, co se kapela přestěhovala z teplé Kalifornie na druhý konec Ameriky, do studenýho New Yorku. A ten stesk po tom, co znáte a co vám je příjemný a milý, z ní je cítit, i když je krásná a líbivá. Je z ní cítit obrovská touha se vším seknout... a ze dne na den zmizet někam, kde vám bude dobře. 

V uplynulým roce se nikam moc zmizet nedalo. Loni touhle dobou jsem doufala, že v létě dojdu cestu do Santiaga, a pak se uvidí... z čehož nakonec nic nebylo. Lehce mi španělskou náladu připomněla modrá obloha, levandule a víno jižní Moravy, ale byl to jen letmej odlesk. Velký vyčištění hlavy se nekonalo. 

Celýho třičtvrtě roku jsem neměla pocit, že by mi ten cestovací absťák nějak zvlášť vadil. Ale jak když listí zhnědlo a obloha zešedivěla, přistihli jsme se i se spolubydlícím parťákem, že po večerech u vína najednou řešíme svý velký životní sny a přemítáme, kam bychom se chtěli podívat. 

Vytáhla jsem tedy i svůj sen. Mám dva cestovací sny. Jeden je celkem reálný, ten druhý bude náročnější, takže když o něčem uvažuju, bývá to ten první. Tak jsem se nějak tak zamyslela a pravila, že vlastně sny jsou od toho, aby se aspoň zdánlivě přibližovaly... a že by tedy nebylo špatný stanovit si, kdy to zrealizuju. Protože čas letí, věci se můžou zkomplikovat (jak ukázal letošek), svět se mění, mění se klima a dokonce i ta slunná Kalifornie je poslední dobou prý slunná tak moc, že i těm nádhernejm a prastarejm skoro-nesmrtelnejm sekvojím, co tam stojí stovky let, se jaksi přestává dařit. A kdoví, jak jim bude v budoucnu. (Tak, a je to venku.) A tak povídám, že bych si to mohla nadělit třeba ke čtyřicítce... to stihnu našetřit, obývákovou stěnu nechat udělat, finančně se zhojit a tak vůbec. Spolubydlící se zamyslel a pravil, že jestli to není až moc pozdě. Že třeba taková sedmatřicítka taky není špatná. 

Cosi to ve mně spustilo. A na božíhodový vánoční večer, kdy naše rodina doma a každý je tradičně ve svém koutě, odpočívá ze zápřahu a společnosti Štědrého dne a dobíjí baterky... jsem si na tu zmínku o cestě vzpomněla. A jen tak mě napadlo se podívat na možnosti, na kolik by tak taková životní  výprava mohla přijít. Prostě jen tak, kde to je, jak se tam dá dostat, jak se v okolí dá bydlet, a tak. Prostě úplně orientační, prvotní průzkum. 

Výsledky byly značně povzbudivý - ono to je proveditelný, a náklady nejsou zcela astronomické. Takže to nebude vyžadovat pět roků odříkání, ale ty dva by měly stačit. :) Je to proveditelný - i když Amerika je obrovská a trochu diskriminuje neřidiče, navíc neřidiče samotáře. Být neřidičem ve Státech je drobet komplikace, ale zdolatelná. 

Takže... jo. Ono to půjde. V tom roce, co teď začal, to nebude. V tomhle roce bude úspěch, když dojdu do toho Santiaga. 

Ale při tom už mi bude znít i kalifornský snění. 

Tak sněme a věřme, že ten divnej rok 2020 (i když já si absolutně nemám nač stěžovat; byl sice divnej a přinesl změny, do kterejch se mi nechtělo, ale díky nimž se všecko jaksi vyčistilo a já najednou mám život přehlednější, čistší a je v něm víc radosti a klidu) si to nejdivnější vzal s sebou a rok 2021 bude normálnější. A zase bude možné se potkávat, poznávat, putovat. 

Věřme.



2 komentáře:

  1. California Dreaming se mi vrylo pod kůži díky https://www.csfd.cz/film/37590-chungking-express/prehled/ - prvák na vejšce a art kino samozřejmě dotvořily atmosféru, ale i když jsem film viděl později, stále byl výborný. Na policistovo filozofování o běhání asi nezapomenu nikdy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to by ale mohlo stát za shlédnutí. Profil na CSFD zaujal i mě, a to jsem na filmy hodně vybíravá :-) Díky moc za tip a za zastavení!

      Vymazat