31. 12. 2013

Zpěvy novoroční: Černej pasažér & Jiné to nebude

Tak je tu konec dalšího roku a já tu opět sedím a u dvou písniček se snažím o rekapitulaci uplynulého roku. Nejde mi to. Letos jsem vlastně měla zrekapitulováno už předčasně, včetně výběru písniček. A asi jsem moc halasně vyřvávala hop a ono ještě nebylo doskočeno... a ono to na doskoku uklouzlo. Ještě těsně po Vánocích jsem si na pravidelném gympláckém chlastosrazu lebedila, jakže byl ten končící rok fajn. I přesto, že jsem si po jeho velkou část připadala jako nejistej černej pasažér, co nemá cíl ani směr, jsem věděla, že jinačí to nebude, ale přesto je zač děkovat, osude
Rok 2013 Rok Cest, cest dalekejch, jedinečnejch, přínosnejch a dveře otevírajících. Rok, který mi dal naději dalších cest a víru v přátelství a snad i v určitej druh lásky. Byl to rok, kdy jsem se mnohokrát cítila výjimečně, neopakovatelně, svým způsobem i úspěšně... anebo aspoň příjemně uspokojeně. A i když to mockrát zadrhlo, tak se to vždycky nakonec znova rozjelo - a k dalším a ještě překvapivějším výšinám. Takhle jsem si spokojeně bilancovala... a pak přišlo uklouznutí.
Ono tedy je zač děkovat i po tom uklouznutí, a to kurva hodně. Ale stejně to tím hodnocením uplynulýho roku zamávalo. A hlavně to zamávalo mým možná trošku namyšleným pocitem spokojenosti a předčasnýho usínání na vavřínech. 



Traband - Černej pasažér

Mám kufr plnej přebytečnejch krámů
A mapu zabalenou do plátna
Můj vlak však jede na opačnou stranu
A moje jízdenka je dávno neplatná

Někde ve vzpomínkách stojí dům
Ještě vidím, jak se kouří z komína
V tom domě pro mě prostřený stůl
Tam já a moje rodina

Moje minulost se na mě šklebí
A srdce bolí, když si vzpomenu
Že stromy, který měly dorůst k nebi
Tu leží vyvrácený z kořenů

Jsem černej pasažér, nemám cíl ani směr
Vezu se načerno životem a nevím
Jsem černej pasažér, nemám cíl ani směr
Vezu se odnikud nikam a nevím, kde skončím

Mám to všecko na barevný fotce
Někdy z minulýho století 
Tu jedinou a pocit bezdomovce
Si s sebou nesu stále v paměti

Jsem černej pasažér, nemám cíl ani směr
Vezu se načerno životem a nevím
Jsem černej pasažér, nemám cíl ani směr
Vezu se odnikud nikam a nevím, kde skončím

Na na na na na na na na... 

Pořádně jsem tuhle polotesknou krásu vzala na vědomí v první nebo druhý den Cesty do Santiaga. Šlapem si tak s K. podél silnice, zpíváme, aby se nám šlapalo líp... a on najednou nahodí tohle. A hned při prvním verši "mám kufr plnej přebytečnejch krámů" upřel káravý pohled na mou krosnu. Pche. A tím sranda skončila, písnička nám připomněla čimickej domov, od něhož jsme zrovna byli daleko, připadali jsme si tak trošku správně poutnicky vyvrženě a bylo to takový sladkobolně rozjímací, osamělý a přitom příjemný. 

No a pak už jsem se k ní vracela znova a znova, i když se ze sladkobolnejch příležitostí staly spíš ty bolavější a hlavně nejistý. Omílala jsem ji pořád dokola před odjezdem na konferenci do Denveru, které jsem se fakt svým způsobem bála. Omílala jsem ji při hrr-cestě na konferenci na Madeiru, kde jsem si fakt připadala jako černej pasažér - týden po návratu z USA jsem byla znova na cestě, bylo to narychlo a já měla pocit, že všechna ta moudra, která tam trousím při prezentacích, jsou jen takový hraní si na něco. 

Hra na to, že jsem dospělá, vážná, seriózní studentka, která se věnuje skutečnýmu vysokoškolskýmu výzkumu. Ale přitom že jsem ve skutečnosti vlastně jen ten černej pasažér na lodi humanitních věd, co tam ostentativně mává jízdenkou, která je ale dost možná falešná. A jestli a kdy na to někdo přijde. A jestli to vlastně nebude lepší - protože pak mě sice z tý lodi věd vyhodí, ale já aspoň budu vědět, že tenhle směr NENÍ můj, když už teda nevím, kterej můj je. 

A vlastně jsem ji mohla omílat i předtím, na všech velkejch cestách tohohle Roku Cest, ať už to byl náhlej reportážní výlet do Budapešti nebo dokonce i to Santiago. V Budapešti jsem se cítila jako černej pasažér na lodi specializovanejch novinářů. A Santiago... pravda, když už jsem tam byla, bylo to skvělý. Ale ty dny před odjezdem, kdy jsem tolikrát pochybovala, jestli tam patřím, jestli se necpu někam, kde není moje místo... to taky byl černopasažérismus jako vyšitej.

Jenže z žádné z těch lodí mě nevyhodili. Odevšad jsem se vrátila bez velké ostudy, věci se zklidnily a já se zase uvelebila v tom svým černopasažérským koutku, kde se jede celkem příjemně. Když nevíte, kam máte namířeno, tak vás totiž máloco zklame; můžete se jen koukat ven a usmívat se, jak je vlastně v okolí pěkně. A to já dělám celej život. Nemám cíl a směr a nevím, kam mě to zanese... ale když se na to díváte správným úhlem pohledu, je to fajn. Čím míň jasnejch představ a plánů máte, tím míň vám jich může nevyjít a tím míň se můžete zklamat.

Je to fajn, dokud si neuvědomíte, že život černýho pasažéra má i svá úskalí. Někdy se vám zasteskne po tom pomyslným domově - ne fyzickým, ale po tom zázemí, po lidech, kteří vám zároveň dávaj i určitou představu budoucnosti. Někde ve vzpomínkách stojí dům... a srdce bolí, když si vzpomenete, že stromy, který měly dorůst k nebi, teď leží vyvrácený z kořenů.

Ale to jsou jen chvíle. Střídalo, střídá a bude se střídat dobrý i zlý a na všecko se dá dívat z té lepší i z té horší stránky. Jako na tuhle písničku. Jenže ten rozporuplnej pohled neuklidňuje - a člověk někdy potřebuje uklidnit.

A uklidňující píseň se nakonec taky našla.



Jaromír Nohavica - Jiné to nebude

Zdá se mi, jako bych házel hrách na stěnu
Ať dělám co dělám, včerejšek nedoženu
A to, co mi zítřek přinese
Skryto je za tmavým závěsem

Sloka za slokou a refrén k refrénu
Někde zdálky slyším houkat sirénu
Nebe hvězdama je poseto
Kde se touláš, moje Markéto

Jiné to nebude
Děkuju ti, Osude
Za všecko, co se stalo
Co nám na dně šálku po vypití kávy zůstalo

Vítr to, co navál, sice odvane
Ale všechny naše slzy, ty jsou někde schované
No a ten, kdo je tam počítá
Ten ví nejlíp, jak je láska složitá

Slova jsou jak suché třísky do pecí
Škrtneš sirkou a už nelze utéci
Všude samý prach a bodláčí
Lidem to fakt jednou nestačí

Jinačí to nebude 
Děkuju ti, Osude
Za všecko, co se stalo
Co nám na dně šálku po vypití kávy zůstalo

Za obzorem v dálce jednou kombajny
Postavme se, kamarádi, do lajny
Jeden rok a nebo už jen den
Na koho to slovo padne, půjde ven

S počasím a s pitomcema nervu se
To jsou ta moje dlouhá léta v cirkuse
Ať už horor nebo pohádku 
Čtu to všechno pěkně řádek po řádku

Pozpátku to nepude
Děkuju ti, Osude
Za všecko, co se stalo
Co nám na dně šálku po vypití kávy zůstalo

Jiný to nebude
Děkuju ti, Osude
Jiný to nebude,
Děkuju ti, Osude
Jiný to
Finýto


Tahle písňová láska vznikla pro změnu na říjnovém Nohavicově koncertě v O2 aréně, kam jsme se vypravili v téměř kompletním bytovém osazenstvu. Vrátili jsme se okouzlení, sehnali Nohavicovo nové album a jali se poslouchat a vnímat. A já se zamilovala, protože touhle písní mi Nohavica mluvil z duše. 

Protože tahle píseň se jaksi vyrovnává s těma nevyřešenýma bolestma Černýho pasažéra. Některý věci prostě nezměníme, i když se na hlavu stavíme. Házíme hrách na stěnu, snažíme se dohnat něco, co dohnat nelze a odhadnout to, co odhadnout nelze. Nejde to proto, že jsme moc malí... nebo proto, že na to nemáme kompetence.  

A pak nám dojde, že jediný, co s tím můžeme udělat, je smířit se s tím. Smířit se s tím, že některý věci prostě jiný nebudou.

A doufat. Doufat, že tam někde je Osud s velkým O, Osud, jemuž nejsme lhostejní; Osud, jemuž lze poděkovat za to-či-ono; Osud, v jehož spravedlnost při počítání všech našich prolitých slz lze doufat. Osud, kterej ví nejlíp, jak je láska složitá. Osud, co ví, kolik bolesti láska stojí, ať už je to láska naplněná nebo láska marná, nechávající odejít. 

A děkovat za to, co máme; co nám zůstalo po vypití toho každodenního kafe, který je sice někdy hořký, ale většinou ho člověk vlastně má rád... a hlavně už to bez něj neumí. 

Na děkování jsem ostatně myslela už pěkných pár týdnů před Vánocemi. Nevímproč se mi pořád do páru k Nohavicovi podvědomě cpala Krylova Děkuji. Možná právě proto, že ten rok byl tak jaksi pěkně vyrovnaně vděčnej, že i ze všeho horšího nakonec vyšlo něco dobrýho. A já si paličatě domlouvala, že Krylovu Děkuji už na blog nedám, protože už tu jednou byla.

Byla tu před šesti roky a já jejím prostřednictvím děkovala za to, že táta přežil srážku s tramvají, které se připletl do cesty dva dny před svátky. A já si říkala, že ji nebudu opakovat už jen proto, že se vázala k tak zásadní události. Že opakovat písničku, kterou jsem vlastně děkovala za něčí přežití, je rouhání. A že i když jsem ji letos oprášila ve veselejších chvílích - zpívala a modlila jsem se jí snad v nejkrásnějších chvílích Cesty do Santiaga - tak ten původní význam tam je a oprašovat ho by nebylo dobrý. 

A tak jsem letos čtyři dny po Vánocích zjistila, že bych ji klidně zopakovat mohla. 

To se tak vracíte po sakra náročným dni /po třech hodinách spánku po kalbě roku na Skafu, po provázení babičky a mámy po vánoční Praze, po slavnostním obědě, po maratonu Hradem, Kampou, Kárlmostem, Staromákem a vším dalším, kde se toulají mraky tůristů/ a už se jen těšíte, jak konečně padnete do postele a dospíte to... 

...a po výlezu z metra zjistíte, že máte na telefonu tři nepřijatý hovory od sousedů. 

A hrkne ve vás. Protože se něco děje a je to akutní.

A když jim zavoláte a první slova jsou "Terko, nelekej se, ale táta..." 

/Táta zůstal sám doma./

A tak ve vás kurva hrkne

Takový kurva hrknutí může být následováno naprosto čímkoli. I tou nejhorší zprávou.

Takže jste pak naprosto neuvěřitelně vděční, když se dozvíte, že ta zpráva je sice zlá a bolavá, ale že se půjde dál. A pak jste ještě víc vděční, když to vidíte na vlastní oči. 

A pak to jde nahoru a dolů a vy víte, že to tak půjde ještě hodně, hodně dlouho; že tohle nebude lehký. 

Ale přesto pořád v duchu děkujete, že se to stalo, jak se to stalo, a že to dopadlo, jak to dopadlo.

A přejete si... vlastně pořád to samý, jako jste si přáli před pár dny při tom předčasným bilancování /což je na celý věci to nejdivnější/.

Přejete si, aby ten novej rok nebyl horší, než ten končící.

 Jenže teď už to znamená něco úplně jinýho. Teď už to neznamená, abyste si neuřízli kus ostudy někde na konferenci nebo před kamarádem v hlubokejch debatách. Teď už to znamená, abyste se za rok na toho Silvestra zase doma sešli všichni. 

Stejně Ti děkuju, Osude.

6 komentářů:

  1. Jsou věci, které nemáme ve svých rukou, a stejně děláme, co můžeme, aby se vše uklidnilo a urovnalo. Tak moc držím palce, aby se to stalo, protože vím dobře, jaké to je, když se to nepovede, a není to nic moc. Nový rok je vždycky důvodem k bilancování a taky k výhledu do budoucna. Tak ti moc přeju, aby ten výhled víc svítil, než byl ve tmě, a aby i ta bilance nakonec vyznívala pozitivně, kdyby pro nic jiného, tak proto, abych se nemusel cítit blbě, že u mě to pozitivně vyznívá. Ostatně stejně jako všechny předchozí roky :-). Aspoň já to tak vidím, i když to možná ostatním tak nepřipadá. Moc ti přeju, aby byl ten příští čtrnáctkový rok byl dobrý nejen pro tebe, ale i pro lidi blízko tebe, a aby stromy, které by měly růst do nebe, prorazily pásmo mraků a dostaly se tak vysoko, aby měly nadhled nad naším občas přízemním pinožením. Tak měj pokud možno zatraceně dobrý rok! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Čerfe, díky moc za krásný přání; myslím, že ho budeme letos hodně potřebovat všichni. To, že si člověk připadá blbě za to, že se vlastně přese všecko cítí fajn a spokojenej, to znám moc dobře. Ale většinou dojdu k závěru, že pokud se člověk tou spokojeností jaksi nevychloubá a tím jí ostatním neubližuje, ale naopak se ji snaží využít dobře a třeba i ku pomoci dalším, tak je to jedině v pořádku a má to tak bejt :o) A myslím, že Tobě se tohle daří zatraceně dobře. Myslím, že až jednou bude Tamten počítat, kolik slz na straně jedný a kolik úsměvů na straně druhý kdo z nás ve světě způsobil, vyjdeš z toho Ty zatraceně dobře :o)
      Takže Tobě speciálně do toho začínajícího roku přeju co nejlepší bilanci - a ať z ní má co nejvíc Tvé okolí blízké i široké :o)

      Vymazat
  2. Děkuju ti,

    konečně jsem byla schopná brečet.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejprv jsem si nebyla jistá, jestli je v takovým případě zač děkovat. Ale asi jo.
      A pořád je lepší brečet díky mně, než nade mnou... :o)

      Vymazat
  3. Švejk určitě není náboženská literatura ale chtě nechtě z ní musím zacitovat jednoročního dobrovolníka Marka: " Člověk si myslí, že je génius a přitom je hovno kamaráde". To jsem si mohl na sobě ověřit
    téměř v plném rozsahu. A musím jenom říct: Díky Pane Bože,
    že, jsi mě dal ještě šanci. Budu se snažit ji nezahodit.
    Tobě Terko dík, že jsi to tak docela decentně zahrnula do hodnocení loňskýho roku, opravdu to asi sedí, holt nebudete mě moci nechávat doma samotnýho.
    A Ty (nebo Vy?) Čerfe nemusíš se cítit provinile za to, že na Tebe zrovna nepadaly průsery, vždyť tys ty naše nezavinil.
    Ale budeš asi slušnej chlap.
    A Ty Mamo už nebreč, sice ještě neskáču přes kaluže ale ťukám do klávesnice noťasu, sice jen pravou rukou ale aspoň to.
    Trrtt

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Citovat náboženskou literaturu dokáže každý pako, ale najít něco rozumnýho ve věcech pokleslejch, to je umění :o) A on Švejk vůbec není blbej, docela mě štve, že jsem se jím zatím neprokousala. Měla bych to zase zkusit znova...

      A jinak... amen.
      Snad si z toho vezmem všichni něco a zase bude líp... A hlavně nám to chtění se poučit musí vydržet. On se člověk hrozně snadno oprskne a jak se vyhrabe z nejhoršího, otrne mu. Vidím to na sobě furt :o)

      PS: a náhodou Ti to klofání jednou rukou jde. Já když jsem kdysi měla levačku jen v blbý sádře, jsem z lenosti úplně rezignovala na háčky, čárky a velký písmena :o)

      Vymazat