1. 1. 2013

Novoroční dvojnadílka: Bittersweet Symphony & Sweet Dreams

Nevím, jak vy, ale my v Praze jsme se s uplynulým rokem rozloučili a novej přivítali fakt poctivě /fakt poctivě - zjistilo se, že máme fakt dobře zvukotěsný okna... a já zjistila, že příští Silvestry chci pokud možno opět trávit v klidu a relativním tichu, bez davů lidí, doma v Rozsockách/. A nebyla bych to já, kdybych ten minulej rok nebilancovala a nevzpomínala... v novej nedoufala... a nečinila tak klasicky písničkově. Opět jsou dvě. Tentokrát mi přijdou obě dost podobné - obě svým způsobem sweet - sladké, relativně nové a zatraceně profláklé. Ale prostě k tomu letošnímu přelomu roků patří. Bittersweet Symphony od The Verve a Sweet Dreams od Eurythmics. 




Bittersweet Symphony

Hořkosladká symfonie
The Verve


It's a bittersweet symphony, this life
Trying to make ends meet
You're a slave to money then you die
I'll take you down the only road 
I've ever been down
You know the one that
takes you to the places

where all the pains meet yeah

No change, I can't change
I can't change, I can't change
But I'm here in my mind
I am here in my mind
But I'm a million different people
from one day to the next
I can't change my mind
No, no, no, no, no, no

Well I never pray
But tonight I'm on my knees yeah
I need to hear some sounds 
that recognize the pain in me, yeah
I let the melody shine, 
let it cleanse my mind, I feel free now
But the airways are clean 
and there's nobody singing to me now

No change, I can't change
I can't change, I can't change
But I'm here in my mind
I am here in my mind
And I'm a million different people
from one day to the next
I can't change my mind
No, no, no, no, no, no, no
I can't change
I can't change it

'Cause it's a bittersweet symphony, this life
Trying to make ends meet
Trying to find some money then you die
I'll take you down the only road 
I've ever been down
You know the one that
takes you to the places

where all the pains meet yeah

You know I can't change, I can't change
I can't change, I can't change
But I'm here in my mind
I am here in my mind
And I'm a million different people
from one day to the next
I can't change my mind
No, no, no, no, no

I can't change my mind
no, no, no, no, no,
I can't change
Can't change my body,
no, no, no

I'll take you down the only road 
I've ever been down
I'll take you down the only road 
I've ever been down
Been down
Ever been down
Ever been down
Ever been down
Ever been down
That you've ever been down
That you've ever been down

Je to hořkosladká symfonie, tenhleten život
Snažíš se nějak vyjít
Jsi otrok peněz a pak zemřeš
Vezmu tě s sebou tou cestou dolů
Jedinou, kterou jsem kdy sešel
Znáš ji přece - tu, která tě
vezme na místa

Kde se stýkají všechny bolesti

Nic se nemění, nemůžu se změnit
Nemůžu se změnit, nemůžu se změnit
Ale jsem tady, ve své mysli
Jsem tady ve své mysli
Jsem milion různých lidí
Z jednoho dne do druhého
Se nemůžu změnit
Ne, ne, ne, ne 

Víš, nikdy se nemodlím
Ale dneska jsem na kolenou 
Potřebuju zaslechnout nějaký zvuk
Který identifikuje mou bolest
Nechám melodii rozzářit
Nechám ji, ať mi pročistí mysl; cítím se volný
A vzdušné cesty jsou čisté
A nikdo mi nezpívá 

 Nic se nemění, nemůžu se změnit
Nemůžu se změnit, nemůžu se změnit
Ale jsem tady, ve své mysli
Jsem tady ve své mysli
Jsem milion různých lidí
Z jednoho dne do druhého
Se nemůžu změnit
Ne, ne, ne, ne 
Nemůžu se změnit
Nemůžu to změnit

Protože je to hořkosladká symfonie, tenhle život
Snažíš se nějak vyjít
Jsi otrok peněz a pak zemřeš
Vezmu tě s sebou tou cestou dolů
Jedinou, kterou jsem kdy sešel
Znáš ji přece - tu, která tě
vezme na místa

Kde se stýkají všechny bolesti

Nic se nemění, nemůžu se změnit
Nemůžu se změnit, nemůžu se změnit
Ale jsem tady, ve své mysli
Jsem tady ve své mysli
Jsem milion různých lidí
Z jednoho dne do druhého
Se nemůžu změnit
Ne, ne, ne, ne 

Nemůžu změnit svoje uvažování
Ne, ne, ne, ne, ne 
Nemůžu změnit
Nemůžu změnit svoje tělo
Ne, ne, ne 

Vezmu tě s sebou tou cestou dolů
Jedinou, kterou jsem kdy sešel
Vezmu tě s sebou tou cestou dolů
Jedinou, kterou jsem kdy sešel
Jedinou, kterou jsem kdy sešel
Sešel
Kterou  jsem kdy sešel
Kterou jsem kdy sešel
Kterou jsem kdy sešel
Kterou jsi kdy sešel 
Kterou jsi kdy sešel


Óda na rozpory, tahle písnička. Tak plná rozporů, až vás přinutí nic v danou chvíli neřešit. A přesně to jsem potřebovala tehdy, když rok, kterej včera skončil, teprve začínal. Tahle písnička se stala ódou mého začátku roku. Nejprv mi dávala klid a vyrovnanost při učení na novomediální státnice. 

Nikdy nezapomenu, jak jsem do Jinonic na státnice přijela o půl hodiny dřív, než bylo nutno, a vyrazila na procházku do známejch míst. Bylo brzy ráno, mrazivej konec ledna, a já chodila po známejch silnicích kolem skal a srázů, kde jsme ještě před pár rokama blbly s Paajou a pak všecko zmizelo, novomediální story se chýlila ke konci a já koukala do jasně modrý oblohy, kde byly vzdušný cesty čistý a cítila jsem se volná a nikdo mi nic nezpíval. A taky jsem se modlila, tak trošku, aby to dopadlo. A ono to dopadlo a já po pár hodinách odcházela cinknutá dvěma oslavnejma panákama Becherovky /!/ a šla jsem tou cestou dál, kam jsme tenkrát s Paajou nedošly. A tak dlouho jsem bloudila po mrazivejch Jinonicích, až jsem mezi těma skalama a pláněma vystřízlivěla a bylo mi super. A život byl sweet.

Pak přišlo první vážný hledání práce - a najednou to bylo bitter. Záblesky nadějí a pak zase nic; i ten slavnej novomediální titul jaksi zhořkl a já si v koutku duše říkala, že jsem se na to bejvala měla radši vyfláknout.

Práce nebyla, teologii jsem nestíhala, přijímačky na PhD. se nejevily nijak slavně... do toho šrumec se sháněním a pořizováním bydlení, odchod mojí milované kočky Miciny, posledního pozůstatku dětství se zviřátkama... a další drobný věci, který člověka tak nějak nepotěšej a netěšej. A i když se vyřešila jedna věc, vynořily se další. Bydlení se vyřešilo, fajn. Ale kdo ho sakra bude platit, došlo mi najednou při pohledu na všechny ty účty. Bitter, bitter. 

A pak se stal zázrak - a byla práce. A na ten doktorát mě nakonec taky vzali. A věci byly zase sweet. 

Sweet, sweet. Práce byla, i když semtam lehce zahořkla, to když jí bylo fakt moc a nevěděla jsem, kam dřív skočit. I teologie zahořkla; a jsou obory, které s pachutí nemá smysl studovat. Nechám ji myslím rok uležet a ono se uvidí, co dál. 

Do toho pár zajímavých a nečekaných setkání, úsměvů, nadějí... sweet, hlava v oblacích a člověk měl pocit, že najednou všechny ty nesmyslný věci začínají do sebe zapadat a dávat smysl a spět k tomu nedoufanýmu pohádkovýmu konci... a pak zase šup do hořkosti, protože pohádky se samozřejmě nedějou. Ale když se pak na to člověk podívá s odstupem, tak to vlastně až tak moc bitter nebylo. 

Byl to bitter-sweet, hořkosladkej rok, ale ve výsledku byl jako tahle písnička. Nezapomenutelnej... s úžasnou melodií, která se někdy vryje víc než konkrétní slova nebo události. 







Sweet Dreams
Eurythmics
Sladké sny
Sweet dreams are made of this
Who am I to disagree?
Travel the world and the seven seas
Everybody's looking for something

Some of them want to use you
Some of them want to get used by you
Some of them want to abuse you
Some of them want to be abused

Sweet dreams are made of this
Who am I to disagree?
I travel the world and the seven seas
Everybody's looking for something

Some of them want to use you
Some of them want to get used by you
Some of them want to abuse you
Some of them want to be abused

I wanna use you and abuse you
I wanna know what's inside you

Hold your head up, movin' on
Keep your head up, movin' on
Hold your head up, movin' on
Keep your head up, movin' on
Hold your head up, movin' on
Keep your head up, movin' on
Movin' on!

Sweet dreams are made of this
Who am I to disagree?
I travel the world and the seven seas
Everybody's looking for something

Some of them want to use you
Some of them want to get used by you
Some of them want to abuse you
Some of them want to be abused

I'm gonna use you and abuse you
I'm gonna know what's inside
Gonna use you and abuse you
I'm gonna know what's inside you
Z tohohle se skládají sladké sny
Kdo jsem, abych s tím nesouhlasila?
Sjezdila jsem svět a sedm moří
Každý něco hledá

Někteří tě chtějí využít
Někteří chtějí, abys je využil ty
Někteří tě chtějí zneužít
Někteří chtějí být zneužiti

Z tohohle se skládají sladké sny
Kdo jsem, abych s tím nesouhlasila?
Sjezdila jsem svět a sedm moří
Každý něco hledá

Někteří tě chtějí využít
Někteří chtějí, abys je využil ty
Někteří tě chtějí zneužít
Někteří chtějí být zneužiti

Chci tě využít a zneužít
Chci vědět, co máš uvnitř sebe

Hlavu vzhůru, a pohni se
Drž hlavu vzhůru a hni se
Hlavu vzhůru, a pohni se
Drž hlavu vzhůru a hni se
Hlavu vzhůru, a pohni se
Drž hlavu vzhůru a hni se
Pohni se!

Z tohohle se skládají sladké sny
Kdo jsem, abych s tím nesouhlasila?
Sjezdila jsem svět a sedm moří
Každý něco hledá

Někteří tě chtějí využít
Někteří chtějí, abys je využil ty
Někteří tě chtějí zneužít
Někteří chtějí být zneužiti

Chci tě využít a zneužít
Chci vědět, co máš uvnitř sebe
Chci tě využít a zneužít
Chci vědět, co máš uvnitř sebe

No... když se dařilo, tak se snilo, samozřejmě. Sladce snilo. Protože každej něco hledá. Hledá, ať je zrovna spokojenej nebo nespokojenej... protože stejně musí jít dál.

Kdyby vlastně člověk obě dnešní písničky zkombinoval, tak mu z toho možná vyleze, že život jsou hlavně ty sny. A naděje o tom, co přijde, co člověk udělá, co se naučí a kam se vydá. Protože bez toho by se nikam nedostal. 

A tak je potřeba pořád držet tu hlavu vzhůru... a hnout se. 

A já si myslím, že letos jsem se hnula. Tedy ne, že by to byla jen moje zásluha; to tak nějak přirozeným vývojem došlo na věci, na který už možná mělo dojít před pár rokama... ale všecko se hnulo. Najednou jsem zodpovědný dospělý tvor s vlastním příjmem, co poctivě platí účty, daně a splácí půjčku na ledničku; blahosklonně financuju nákupy mladšího bratra a zvu ho na večeře. 

Ujasnila jsem si, co dokážu a nedokážu /a že občas dokážu i to, co si myslím, že nedokážu/. Zase se mi trošku víc rozjasnilo v tom, co chci a nechci. A vytyčila jsem si velkej cíl a sen pro další dva, tři roky. A sehnala jsem si na to parťáka, což se v jistejch věcech zatraceně hodí.

Mám pocit, že za tenhle rok se posunulo a změnilo tolik věcí, že by to vydalo na dva, tři roky normálního vývoje. V souvislosti s tou legrací kolem konce světa jsem kdysi kdesi slyšela, že ten rok svět neskončí. Že se jen hodně věcí změní a posune. A vyjasní. 

Když se tak dívám zpátky, tak mám pocit, že to vlastně nebylo tak daleko od skutečnosti. A řeklo mi to víc lidí. Byl to nezvykle rušnej rok.

A tak stojím na prahu roku novýho... a nečekám, že bude kdovíjak zázračnej nebo výjimečnej. Vlastně si ani nepřeju, aby byl lepší než ten poslední. Přeju si, aby nebyl horší.

Rozhodně si ale přeju, aby byl klidnější. 

A ty sladký sny... ty se nemusej hned splnit. Bude stačit, když se nerozplynou. 

Prosím. 

Za sebe, za vás i za nás.

A předem děkuju. 

1 komentář:

  1. Krásná bilance. Přeju ti, ať tedy ten letošní rok je klidnější a není horší.
    Dewb

    OdpovědětVymazat