10. 5. 2010

O finské rychlosti a mé potrhlosti

ikona.finskoFinové jsou rychlíci. Zběsilost, s jakou začali řešit formality ohledně vyslání mé maličkosti do jejich domoviny, mě v kladném slova smyslu šokovala. Oni se na mě snad těší! Koneckonců, to je dobře; já na ně taky. Jen si budu muset vymyslet, co tam vlastně pojedu studovat... :)

Mě, člověka, který byl až dosud ze zahraničí (rozuměj z flegmatického Irska) naučený ve věci úředních oficialit čekat, čekat a čekat, rychlost Abo Akademi totálně šokovala.

Posuďte sami: ve čtvrtek padlo definitivní rozhodnutí, že teda pojedu. V pondělí mi přišla oficiální gratulace z našeho zahraničního. V úterý (!) mi přišel mail z Finska, že prý jsou rádi, že že je navštívím a takové ty pěkné úvodní řeči. A ať jim prý pošlu poštovní adresu, aby mi mohli poslat informační materiály, přihlašovací formuláře a tak. Hned jsem jim odpověděla.

Ve čtvrtek (!!!) mi s údivem volal táta, že mám doma obrovskou obálku z Finska. Tak to šokovalo i mě - takovou rychlost jsem fakt nečekala. Během DVOU dnů mít doma něco poštou? Natož ze zahraničí? Neuvěřitelný, ale bylo to tak.

Doma jsem zjistila, že mě v útrobách obálky žádné překvapení nečeká. Tři formuláře k vyplnění a poměrně tlustá bichle se seznamem všech anglicky vyučovaných kurzů na příští akademický rok. Oboje jsem už měla v elektronické formě, ale zejména seznam předmětů potěšil - už jsem se chystala, že si ten snad stostránkovej dokument budu tisknout, abych si ho mohla pořádně projít a vybrat, jaké předměty by se mi hodily.

Minulý týden jsem totiž už beze spěchu pohlédla do předmětů pro kurs Informační věda... a zjistila jsem poněkud nemilý fakt.

Oba skvěle vypadající předměty, na kterých jsem ukecala komisi a na kterých jsem jim ukázala, že ve Finsku konečně naplním svůj hlad po sociálněvědném rozměru informační vědy...

...moje úžasné Psychologické teorie informační vědy i Sociální a kognitivní teorie se učí v JARNÍM semestru. Já tam jedu na podzimní.

Může mi někdo sakra vysvětlit, na co jsem se dívala a na co jsem myslela, když jsem si před konkurzem předběžně vybírala předměty???

Prostě srandy kopec. Moje úžasná pětice vybraných předmětů (tři jazyky a dva odborný předměty, aby to nějak vypadalo =) se náhle scvrkla na ubohou angličtinu, finštinu a švédštinu, které tam původně měly být jaksi... doplňkově. Minimem pro výjezd je předmětů pět.

Proletěla jsem studijní plán mého mateřského oboru znova. Vzala jsem na milost Sociální web (sice se tam nic moc novýho nedovím, ale aspoň budu vědět, o čem je řeč a budu tomu rozumět, konverzace angličtiny na odborné téma mi neuškodí)... a tím to tak skončilo. Na Knihovny 2.0 mě nedostanete, já přece nejsem žádnej knihovník!!!

Budu muset přehodnotit svůj "studijní plán" tak, aby začal vypadat jako studijní plán (bez úvozovek). A to tak, že rychle - zítra se koná informační schůzka, kde se tyhle věci budou řešit... jenže tam já nebudu, díky, chorobo. Mám se pokusit sestavit si plán sama a poslat to na zahraniční mailem, protože finská deadline přihlášek a dalšího papírování je koncem května, což vůbec není na nějaký vyčkávání.

Tak jsem se doma začetla do papírové verze finské karolínky a zaměřila jsem se na předměty jiných, pro mě ne-nezajímavých oborů. Z takové sociologie, psychologie, religionistiky, filozofie nebo literatur by se mohlo něco zajímavého vylovit...

Začala jsem hledat... a jen jsem skřípěla zubama. Namátkou:

Filozofie vědy pro začátečníky. JARNÍ semestr.
Hudba, síla a násilí. JARNÍ semestr.
Forenzní psychologie. JARNÍ semestr, navíc pouze pro pokročilé studenty psychologie.
Metody výzkumu informační vědy. JARNÍ semestr.

Jediná věc mě spolehlivě zachránila před naprostým sebezatracením a potupnou degradací vlastního já někam na úroveň močálových bakterií nebo záchodových rybenek. Ještě že já tam na ten jarní semestr kvůli státnicím fakt nemůžu.

Takže jsem pořád na čtyřech jistejch předmětech. Mírně uvažuju nad Vnímáním a rozpoznáváním obrazu (pro začátečníky, obor psychologie) - tam to ale má zavánět biologií - neurologií, mozkem a těmahle věcma, víme. V angličtině by to bylo vtipný. Ale jako poslední záchrana...

Doufám, že Psychologické aspekty náboženství I. budou vyučované v PODZIMNÍM semestru. Nebo aspoň Úvod do srovnávacího studia nábooženství. Co na tom, že to jsou předměty samostudijní, kde čtete, něco napíšete a pak si o tom zajdete popovídat s vyučujícím; maximálně občas něco zkonzultujete.

Nebo taková Teorie symbolů (obor Severská folkloristika; je to čím dál zajímavější, co? =) .Teoreticky bych pro to mohla mít podklad z letošní sémiotiky na FSV. A mohlo by mi to projít jako náhrada Úvodu do sémiotiky, který kdysi imaginárně existoval na nových médiích. Snad se to bude učit na PODZIM...

PODZIM, PODZIM, PODZIM! 

Já se těm Knihovnám 2.0 prostě VYHNU!!!

7 komentářů:

  1. Teri, tolik bych se nad finskou rychlostí nepodivoval. ;-) Však Finové mají na počet obyvatel asi nejvíc mistrů světa ve Formuli 1 - Keke Rosberg, Mika Häkkinen, Kimi Räikkönen. Obdobně tomu je i v rallye, spíš víc. Sám jsem si pamatoval Tommiho Mäkinena, Markuse Grönholma, Ariho Vatanena a Juhu Kankkunena. Ale vyhrál ještě nějakej Markus Alén, Hannu Mikkola a Timo Salonen, jak jsem si přečetl. Prostě mají rychlost v krvi. :-D

    OdpovědětVymazat
  2. Vidíš, Luďo, tahle souvislost mě vůbec nenapadla, ale něco na tom bude. A oni i takoví finští hokejisti jako Koivu nebo Selanne nejsou zrovna pomalí. Možná jsou tak rychlí, že jim je pořád zima a musej kmitat, aby se zahřáli... :oD

    OdpovědětVymazat
  3. S předměty a jerním semestrem to mám podobně... Ve Vilniusu se žurna ani jiné mediální kecy vůbec neučí, oficiálně bych měla jet na sociologii, komisi jsem ukecala na ekonomické kurzy, s tím, že Financial Markets a Accounting in EU countries se mi bude hodit, když pracuju jako ekonomická novinářka :) Jenže, naprosto stejně - letní semestr! V zímním celkově bída a nic moc, hrabala jsem se v tom celý večer a nakonec zvítězil pel-mel: Čína jako nastupující ekonomická velmoc; Demografie EU, Politické systémy v EU a Základy litevštiny a BO mi to bez problému vzala!! Ještě jsem přemýšlela nad Sociologií rizikových skupin (práce v terénu), ale to jsem nakonec raději nechala, zas tak hluboký kontakt s tamní kulturou snad nebude třeba :)

    OdpovědětVymazat
  4. a to mě těší, že nejsem sama, kdo řeší podobný zmatky :oD Ale náhodou ta Tvá směska vypadá hodně zajímavě. A minimálně ta Čína se Ti do ekonomický praxe bude hooodně hodit, myslím...
    Já jsem se dneska dozvěděla, že musím mít minimálně 4 předměty OBOROVÝ - tzn. jazyky se mi do toho nepočítají :o/ no, ještě to bude veselý. Asi si nechám oficiálně napsat lejstro, že tam budu psát diplomku - to pak má člověk míň předmětů... Na FSV si můžeš vybrat fakt cokoli, bez ohledu na obor? Jeeejda, to by byl ráj... :o)

    OdpovědětVymazat
  5. jj to by Terka studovala pilotáž dopravních letadel, vrcholovou pilotáž, špionáž finského hokeje a nakonec rusko finské vztahy od 2 světové války do dnes :-DDD To aby pak mohla northa poučit ,-))

    OdpovědětVymazat
  6. Těším se na Terčinu odpověd stylem ty hade už zas reješ:-DDD Terry nezapomeň na mě ,-))) Ten poslední článek je zas dobrej asik se dnes budu i dívat páč mladá má noční tak ji odvezu a zasednu s čajíkem k tv ,-))

    OdpovědětVymazat
  7. ty hade, už zase reješ!!! ale víš sám, že jsem za to rejpání jedině ráda :) Pilotáž dopravních letadel bych studovat jako mohla, to se hodí vždycky, a nejvíc na to, abych mohla ty nejrejpavější čtenáře naložit a vzít na první let =) cheche...
    špionáž finskýho hokeje hodlám provádět prakticky (i když jak to teď pozoruju, tak se tam toho moc nevyšpióní, jsou na tom zatím ještě hůř než naši, aspoň na mezinárodní úrovni :oO)
    a ruskofinský vztahy radši nee, já nebejt diplomat, ještě bych jim to tam mohla nějak zvrtat, a to by mě tam pak moc rádi neměli :oD

    Jinak chápu to dobře, že odkaz na včerejší článek Ti posílat fakt nemusím ;o)

    OdpovědětVymazat