16. 3. 2010

Scorpions: The best is yet to come...

ikona.songKultůrní barbar opět po delší době vyrazil za zážitkem. Tentokrát padla volba jednoznačně na koncert německé rockové bandy Scorpions, ke kterýmžto lnu na základě několika sentimentálních hitů z gymplu a na které jsme se s exgympláckou partou smluvili. A ačkoli se od té chvilky, kdy jsme se dohodli, stihly skoro všechny věci převrátit vzhůru nohama a většina těch, se kterýma se počítalo, nedorazili, stejně jsem se tam včera vykopala. A ani na moment jsem nelitovala.

The Best Is Yet To Come
The Scorpions

Across the desert plains
where nothing dares to grow
I taught you how to sing
you taught me everything I know
And thought the night is young
and we don't know if we'll
live to see the sun

The best is yet to come

I know, you know
that we've only just begun
Through the highs and lows
And how can I live without you
you're such a part of me
And you've always been the one
Keeping me forever young
And the best is yet to come

Na na na na
Don't look now
The best is yet to come
Na na na na
Take my hand
The best is yet to come

Thinking of the times
how we laughed and cried
I wouldn't change a thing
I couldn't even if I tried
Through the wind and rain
The spirit of our song
remains the same

And the best is yet to come

I know, you know
That we've only just begun
Through the highs and lows
And how can I live without you
you're such a part of me
And you've always been the one
Keeping me forever young
And the best is yet to come

Na na na na
Don't look now
The best is yet to come
Na na na na
Take my hand
The best is yet to come

Oh can you feel it in the air
It's in your heart and everywhere
We got to keep that dream alive

We cross another road
And face another day
Soldiers never die
They only fade away
How can we grow old
When the soundtrack of our lives
is rock and roll

And the best is yet to come

I know, you know
That we've only just begun
Through the highs and lows
And how can I live without you
You're such a part of me
And you've always been the one
Keeping me forever young
And the best is yet to come

Na na na na
Don't look now
The best is yet to come
Na na na na
Take my hand
The best is yet to come

Na na na na
Don't look now
The best is yet to come
Na na na na
Take my hand
The best is yet to come

To nejlepší teprve přijde
The Scorpions

Na pustých pláních
kde nic nemá odvahu vyrůst
Učili jsme se navzájem - já tebe zpívat
a ty mě všecko to, co znám
A ačkoli noc bude dlouhá
a nikdo neví, jestli se dožijeme
ranního východu slunce

Tak to nejlepší teprve přijde

Vím to já, víš to ty
že jsme pořád skoro na začátku
Zažili jsme závratné výšiny i naprosté dno
A jak bez tebe můžu žít
když jsi mojí součástí
A odjakživa jsi to jediné
co mi dává věčné mládí
A to nejlepší teprve přijde

Na na na
Nedívej se
To nejlepší teprve přijde
Na na na
Vezmi mě za ruku
To nejlepší teprve přijde

Přemýšlím o časech
kdy zněl smích i pláč
Nechci změnit nic
Ani kdyby to šlo
Ani vítr a déšť
Nemění náladu
našich písní

To nejlepší teprve přijde

Vím to já, víš to ty
že jsme pořád skoro na začátku
Zažili jsme závratné výšiny i naprosté dno
A jak bez tebe můžu žít
když jsi mojí součástí
A odjakživa jsi to jediné
co mi dává věčné mládí
A to nejlepší teprve přijde

Na na na
Nedívej se
To nejlepší teprve přijde
Na na na
Vezmi mě za ruku
To nejlepší teprve přijde

Určitě to cítíš ve vzduchu
Je to ve tvém srdci i všude kolem
Musíme ten sen udržet při životě

Přejdeme další silnici
a budeme čelit dalšímu dni
Vojáci, ti neumírají
jen vadnou
Jak bychom mohli zestárnout
když hudbou našich životů
je rock and roll

A to nejlepší teprve přijde

Vím to já, víte to vy
že jsme pořád skoro na začátku
Zažili jsme závratné výšiny i naprosté dno
A jak bez vás můžu žít
když jste mojí součástí
A odjakživa jsi to jediné
co mi dává věčné mládí
A to nejlepší teprve přijde

Na na na
Nedívejte se
To nejlepší teprve přijde
Na na na
Vezměte mě za ruku
To nejlepší teprve přijde

Na na na
Nedívejte se
To nejlepší teprve přijde
Na na na
Vezměte mě za ruku
To nejlepší teprve přijde

Na Idnesu jsem si dneska přečetla recenzi. Dali Scorpíkům šedesát bodů ze sta. Urazilo mě to. Je pravdou, že jsem už zažila strhujícnější vystoupení, kupříkladu Rogera Waterse nebo Paula McCartneyho... ale tohle fakt na šedesátku nebylo. Já za sebe bych dala tak pětaosmdesát a k tomu pěkný poděkování. Kapela hrála, jak měla - a že jsme my v publiku byli umírněnější, než by se na takový rockový nářez slušelo, to nebyla jejich vina. Jak někdo napsal do diskuse - Scorpions nemůžou za to, že Češi jsou suchaři (nebo že velká část návštěvnictva neumí anglicky a nemohla tedy zpívat s nimi).

Až do posledního dne jsem váhala, jestli jít či nejít. Ale cítila jsem, že ten vítr změn, co se v poslední době zvedl, vyžaduje jaksi oficiálního posvěcení - a rozhodla jsem se pocítit ho naživo. Wind of Change, hymna pádu železné opony, kterou určitě každý už někdy slyšel, je prostě jednou z mých srdcovek už od poloviny gymplu. A tohle prostě byla poslední šance, jak ji slyšet naživo - neb Scorpions před začátkem tohohle turné ohlásili konec kariéry. A tak jsem šla...

Poprvé v životě jsem se podívala na plochu O2, pro mě ještě pořád Sazka Areny. Když jsme se ještě hromadně domlouvali, kam vzít lístky, usoudili jsme, že nejlepší bude levný stání - kam se narvete, tam budete a nejste omezení místem, kam si sednout či stoupnout. Dopadlo to tak, jak to u nás dopadá - velký plány, mrzká skutečnost. Sedláčci nikde, Mory nikde, Koudy nikde, Pallo nikde. Zůstala duše nejvěrnější - Ajv. A stejně jsme nakonec s Ajvuškou byly rády, že máme tyhle lístky, úplně vzadu se dalo pohodově sednout ke hrazení, aniž by vás někdo zašlápl...

Koncert byl perfektní. Scorpions sice nepatří ke kapelám, které bych měla naposlouchané od začátku do konce, takže jsem se v takové polovině věcí nechytala, ale kupodivu jsem zjistila, že i ty nejtvrdší hardrockové vypalovačky mají hodně do sebe. A že ani z toho několikanásobně zesíleného řevu kytar  a bicích vás nerozbolí hlava, pokud se tomu rytmu otevřete a necháte si ho protékat hlavou jako očistnou řeku, místo abyste nad ním přemýšleli a stavěli se mu na odpor s tím, že to není přesně vaše parketa... Hlavu mi to vyplavilo perfektně. Za ty tři hodiny se všecky bolavé věci jaksi ohladily, omyly a otupěly. Aspoň na čas.

Neříkám, že nepřišly sentimentální chvilky. Samozřejmě že přišly. Věci jako Wind of Change, Holiday nebo Still Loving You nelze neořvat, máte-li na ně takové vzpomínky, jako mám já. Mobil vytáčel jedno číslo za druhým a zprostředkovával tyhle srdcovky těm, se kterými jsou pro mě spojené a kteří tam nebyli. Ale i to k velkým akcím patří...

A tak to bylo celé dvě hodiny - střídání známých, milovaných, přemýšlivých věcí s neznámými,  uvolňujícími. Naprostou korunu celému koncertu ale byl úplný závěr po přídavcích - Scorpíci se totiž rozhodli, že na turné natočí záběry do klipů k novým písničkám. A protože Praha byla úplně první zastávkou na turné, začalo se tady i natáčet. Takže po přídavcích přišla přestávka, kdy se kapela náležitě upravila, publikum se náležitě nachystalo... a přišla várka fungl nových věcí.

Až do poslední písničky dobrý. Před tou poslední zpěvák ohlásil, že přijde věc, kterou ještě nikdy nehráli naživo, a ať ji tak tedy bereme... a ona přišla nejsilnější věc z celýho koncertu, která mě totálně sebrala. Jak jste asi pochopili, je to titulní song tohohle blogu. The Best Is Yet To Come, To nejlepší teprve přijde.

Je to trošku symbolický, že když kapela tuší, že přichází její konec, uzavře poslední album nějak takhle nadějným titulem. Udělali to Pink Floyd na Division Bellu písni High Hopes, udělali to teď Scorps. Kapela končí... ale to nejlepší teprve přijde. A mě to totálně dostalo. A nakoplo.

Nečekanej zážitek ale neskončil tím, že dozněly poslední tóny. Kapela oznámila, že to jaksi nebylo ono a že si to zopakujeme ještě jednou. A celá ta neskutečná věc zněla znova...

Přišla jsem na koncert, abych se pokusila vyrovnat s Větrem změn. A bylo mi sděleno, aniž bych to jakkoli čekala, že to nejlepší máme před sebou... Přijde to, i když teď stojíme v situaci, kdy něco končí a nikdo neví, co bude dál.

I když je tak zle, že nevíme, jestli se dožijeme rána, kdy zase vyjde slunce, pořád je naděje, že to nejlepší máme teprve před sebou.

Nic víc jsem slyšet nemohla.

Je to o mně, je to o nás, je to o všem, co se děje. To proto si to "you" v textu překládám, jak se mi právě zachce - jednou je to ty, jednou vy. V tom je kouzlo angličtiny. Scorps možná tenhle song mysleli jako vyznání fanouškům, já ji beru jako vyznání a poděkování přátelům. Byli jsme a budem.

Není to rozhřešení ani vyřešení, ale je to naděje.

Děkuju, škorpíci. A děkuju té síle, co mě tam dokopala, abych si poselství téhle písničky vyslechla.  

2 komentáře:

  1. Ahoj Terryle.

    Na tvoj blog som sa dostal z tvojho profilu na Lost.cz a tvoj report z koncertu Scorpions som si so záujmom prečítal.
    Aj keď patrím k (slovenským) suchárom :-), ktorí nevedia po anglicky, radím sa k ľuďom, ktorí, aj keď nerozumejú, vychutnajú si akúkoľvek peknú pesničku. A Scorpions hádam ani nemá zlú pesničku, či pesničku, u ktorej by sa nedalo aspoň na-ná-kať :-)
    Síce už teraz vôbec nesledujem súčasnú \"populárnu\" muziku a \"fičím\" iba na česko(slovenskej) folk&country, ale \"za oných\" čias som chcene/nechcene v bývalom zamestnaní počúval, okrem iného, práve aj Scorpions. Ich piesne sú skutočne veľmi chytľavé a spevné, takže sa nedá odolať. Pripúšťam, že v mojom prípade je to zvyčajne iba o tom \"podklade\" a tá \"pointa\" mi uniká, ale nič to nemení na skutočnosti, že si vždy rád \"zabékam\" a verím, že samotný koncert musel byť zážitok. Týmto ti vlastne aj ďakujem za preklad textu, ktorý sa, rovnako ako celá pesnička, podaril (pesničku som si púšťal dookola, počas písania tohto príspevklu :-)).

    Na záver si ešte dovolím, tak trochu OT, oceniť tvoj písomný prejav. Nie je nad to, keď človek číta úhľadný, pravopisne, gramaticky i štylisticky správne napísaný text. Práve tvoje články na Lost.cz ma k tebe priviedli :-) a myslím patria k tým, ktoré majú hlavu i pätu a dajú sa čítať.

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj,
    diky moc za vzkaz a vitam Te na svym blogu! Jsem moc rada, ze se konecne pisnicka nekomu libi (nebo se konecne libi natolik, ze mu stala za to napsat par slov :o) Me tenkrat hrozne nabila a doufala jsem, ze se to aspon trochu prenese i na ostatni...
    A hrozne moc dekuju za OT chvalu - takovy slova vzdycky moc potesi... Takze dik a snad se tu nevidime naposled :o)

    OdpovědětVymazat