22. 1. 2008

Pink Floyd - Wot's... uh the Deal

ikona.songUž jsme dlouho nic neposlouchali, nezdá se vám? :o) Co vám předhodím, až na to přijde čas, to mi vrtalo hlavou už delší dobu. Písnička závisí na prožívaném období a já mám teď období vcelku klidové a těžce pohodové, možná až moc. V poslední době mám pocit, že jsem najednou jaksi zestárla, chcete-li dospěla... Důvodů by se asi našlo povícero, hlavním je ale asi fakt, že chodím do práce. Baví mě, ale přijdu z ní a jsou večery, kdy si připadám si unaveně... a staře. Tenhle pocit stáří ale kupodivu není nepříjemný. Tahle dospělost je jiná než ta, které jsem se kdysi tak bála... Je tam dost místa na legrácky a pitominky se spolubydlící, na setkávání s kamarády a na (p)opíjení s nimi. Je v ní určitý klid, vyrovnanost a optimismus - stejně jako v dnešní písničce.

Koneckonců to byla ostuda, že JÁ jsem vám ještě nepustila nic od kapely, kterou řadím mezi svou hudební Svatou trojici. Takže dneska to napravuju - budou vám hrát a zpívat Pink Floyd. Nebojte se deprese, kterou se většina floydovské tvorby vyznačuje... tahle písnička je svým způsobem naprosto nefloydovská. Ale o to úžasnější se mi zdá. Ať se vám líbí. 



 Wot's... uh the Deal

Heaven sent the promised land 
Looks alright from where I stand 
'cause I'm the man 
On the outside looking in 
Waiting on the first step 
Show me where the key is kept 
Point me down the right line 
Because it's time 

To let me in from the cold 
Turn my lead into gold 
'cause there's a chill wind 
blowing in my soul 
And I think I'm growing old 

Flash the readies, wot's uh the deal 
Got to make it to the next meal 
Try to keep up with
the turning of the wheel 
Mile after mile stone after stone 
You turn to speak but you're alone 
Million miles from home 
You're on your own 

So let me in from the cold 
Turn my lead into gold 
'cause there's a chill wind 
blowing in my soul 
And I think I'm growing old 

Fire bright by candle light 
With her by my side 
If she prefers
we will never stir again 
Someone sent the promised land 
Well I grabbed it with both hands 
Now I'm the man 
on the inside looking out 

Hear me shout come on in 
What's the news where you've been 
'cause there's no wind left in my soul 
And I've grown old 

 

Co je osud

Nebe nám seslalo zaslíbenou zemi
Vypadá odtud fajn
Protože jsem ten, 
kdo zvenčí kouká dovnitř
Čekám s prvním krokem
Ukaž mi, kde je klíč
Vyznač mi správnou cestu
Protože je čas

Dostat se tam dovnitř z téhle zimy
Proměnit olovo ve zlato
Někde v duši mi vane
ledový vítr
A myslím, že stárnu

Zableskl se nápad, co je to osud?
Musíš to zjistit ještě do večeře
Snažit se držet
rychlost s roztočeným kolem
Míli za mílí, kámen po kameni
Otáčíš se, abys s někým promluvil,
ale jsi sám
Milion mil od domova jsi ve svém

Tak mě dostaň dovnitř z téhle zimy
Proměň olovo ve zlato
Někde v duši mi vane
ledový vítr
A myslím, že stárnu

Oheň plane jasně světlem svíčky
Mám ji u sebe
A když bude chtít
nikdy už se nic nezmění
Kdosi seslal zaslíbenou zemi
A já ji popadl oběma rukama
Teď jsem ten
kdo se zevnitř dívá ven

Slyš moje volání, pojď sem dovnitř
Pověz mi, co je nového, kdes byl
V mé duši už nevane chlad
A já dospěl

Věc první, technická. Omlouvám se za horší kvalitu videa, ovšem při hledání klipu jsem se setkala s nečekaným problémem. Youtube mi byl schopen najít tuto písničku buď v amatérském podání nadšených kytaristů (nic proti nim, ale na originál to nemá), anebo kousky originálu. Chtěla jsem ji celou, od Floydů a ještě pokud možno studiovou verzi, na kterou jsem nejzvyklejší. Nakonec jsem se rozhodla pro kompromis, vzala jsem poměrně kvalitní živou verzi z Gilmourova koncertu z roku 2006, kde David vystupoval i s exfloydovským klávesistou Rickem Wrightem. Lepší polovina Floydů než nic. 

Písnička pochází z alba Obscured By Clouds (Skryto v oblacích), soundtracku ke stejnojmennému, avšak téměř zapomenutému filmu z roku 1972. Jak jsem už řekla, je to písnička pro Floydy značně netypická, ostatně jako celé toto album. Objevila jsem je jednoho jarního večera před dvěma lety, kdy jsem měla nejžhavější floydovské období a čas od času jsem sáhla po naprosto neznámém albu, pustila je a objevovala. Objevení Obscured By Clouds pro mě bylo něčím jako nálezem diamantu v hromadě hlíny. Tím samozřejmě nechci říct, že by ostatní floydovské věci byly hnus a hlína, to ani omylem - ale vždycky mi byla bližší spíše jejich pozdější tvorba a do těch raných období jsem se nepouštěla, prostě mi příliš nesedly. (Potvrdil to jeden podobný experiment, kdy jsem si pustila také neznámé album (pro masochisty, jmenuje se to Ummagumma), které mě rozděsilo víc, než kdejaký film. Z filmu se většinou otřepu, ale muzika se mi dovede sakra zarýt pod kůži a pak se odtamtud hodně blbě dostává... Celý následující večer jsem nebyla schopná nic dělat, pořád jsem slyšela ty divné zvuky a hlava svině dumala, jaká příšernost asi takovéhle zvuky vyluzuje... Od té doby jsem si ho nepustila, což je myslím dostačující a o mé hrůze z této desky to vypovídá dostatečně.)

Ale Obscured, to je jiný šálek kafe, to je prostě nádhera. Pohoda, klid, veselí a radost ze života. Byla to prostě láska na první poslech a vévodila jí písnička číslo pět, nesoucí trošku zvláštní název Wot's... Uh the deal. Něčím to všechno připomínalo mou dřívější hudební lásku - Beatles. Když album poslouchám teď, s odstupem a s trošku větší znalostí floydovské tvorby i jednotlivých pánů Floydů, zdá se mi, že tam vidím nesmazatelný a výrazný rukopis Davida Gilmoura, mého nejoblíbenějšího Floyda. Podobný pocit uvolnění a klidu mám i při poslechu jeho sólových alb, která nahrál už jako dospělý (About Face), respektive starý (On an Island) pán, který se na život a na svět dívá s vlídně přemýšlivou laskavostí. O mé lásce k hudbě "starých moudrých pánů z velkých kapel, kteří už nemají zapotřebí si nic dokazovat" vám povím zase někdy jindy, bude to na hoodně dlouho... :o)

Písničku znám asi dva roky a čas od času se k ní pořád vracím, právě kvůli jejímu klidu a veselé spokojenosti. Byly doby, kdy jsem se k ní stavěla poněkud nedůvěřivě a nevěřila jejím jejím slovům. Někdo mi tu vykládá, jak mu je dobře, když dospěl a zbavil se toho větru v duši, který vlastně člověka žene někam dál? Tss, jasná reklama na dospělost, to si nechte. Nezdálo se mi to, hodně se mi to nezdálo, ale písnička byla prostě krásná, takže jsem tenhle drobný nesoulad pominula.

Přešlo pár let, pár věcí se změnilo a i můj ledový vítr v duši se pomalu utišoval. Nač se masochisticky týrat strachem, jestli přátele ze školy ztratím do roka, nebo až si založí rodiny, nebo nikdy? Důležité je, že tu zatím stále jsou. Nač přemýšlet, kde a jak jednou skončím a s kým to bude, když to stejně na věcech nic nezmění, maximálně mě strach z neurčita přinutí chovat se nepřirozeně a udělat nějakou blbost? Jsou věci, které člověk těžko ovlivní, a tohle k nim patří. A z takových věcí by člověk mít strach neměl, došlo mi časem a já se přestala zalamovat těmi problémy, ve kterých jsem se tak vyžívala koncem gymplu, v období "krize rané dospělosti", prostě v těch dobách, kdy jsme si s kamarády okázale a trošku masochisticky depresivně filozofovali nad životem a světem a mimo jiné tak utvrzovali naše vznikající přátelství. Ostatně, tento účel to splnilo dokonale. Ale účel je splněn, věk romatických či dekadentních depresí je pryč - a není důvod, proč ho držet při životě i nadále. 

Ono jak člověk dospívá, vynořují se kolem další problémy, žádající si řešení. A v takových chvílích si člověk uvědomí, že vlastně ty jeho mladé deprese nad světem byly buď strašně zbytečné a malicherné, anebo kdyby je chtěl praktikovat pořád, nakonec mu z toho všeho hrábne. A samotným schýzováním se nic nezmění, pokud chceš světu doopravdy pomoct, přestaň se užírat v koutě, seber se a běž pomoct aspoň jednomu člověku, kterej to zrovna doopravdy potřebuje. A tohle se mnohem líp dělá s úsměvem a s optimismem.

Tohle všechno mi pomalu docházelo, ale bránila jsem se tomu, že by to mohla být ta dospělost - ta je přece strašák a hrozná věc, před kterou je nutno utíkat, až se za patama práší. Až teď, když jsem si našla práci a vracím se z ní unaveně, ale vlastně spokojeně, uvědomila jsem si najednou, že všechny ty ledové větry v duši zmizely a místo nich tam je klid, spokojenost a vyrovnanost. A tak si říkám, že jestli je dospělost doopravdy taková, jak se zdá být podle téhle písničky, tak ať mě mile ráčí přijmout do svých řad. Bála jsem se zbytečně.

5 komentářů:

  1. V poslední době jsi nepochybně zeSTARla, totiž zhvězdnatěla.

    OdpovědětVymazat
  2. to jako že jsem pochytla hvězdný móresy? Sakra, to se nad sebou zamyslím, jestli se moj duševní procesy dají takto označit... =o)
    jinak bych totiž neřekla, že bych nějak zhvězdovatěla v poslední době, hvězdy a Hvězdy mě obklopujou (doslova) už třetím rokem, hvězdičky si čmárám už od šesté třídy ZŠ a označkovaná hvězdou (ne zlatou na čele, ale stříbrnou na krku) jsem už přes rok...

    OdpovědětVymazat
  3. Kdybych se o tomhle chtěl nějak smysluplně rozepsat, vydalo by to možná i na monografii, pokud bych byl schopen zůstat tak dlouho vzhůru. Tahle píseň mi přinesla další důkaz o nesmrtelnosti hudby, a potvrdila mi frekventovaný výrok současných muzikantů, že hudba, kterou posloucháte, skončí nakonec na vaší vlastní desce; potom už záleží jen na vás, jaké dostane kontury. Tohle je ten odkaz, který nenápadně, ale o to účinněji prostupuje hudbu švédských náladotvůrců a čarodějů Opeth (v současnosti jedné z mých, řekněme, pěti nejoblíbenějších kapel-pokud snesete i tvrdší muziku, rozhodně se po nich poohlédněte!) Přitom, když si Wot\'s...Uh The Deal poslechnete, neunikne vám, jak jednoduché to v podstatě je...a přitom to není nic, co byste si zpívali, kdy vás napadne, protože si to prostě nezapamatujete :) A udělat nekomplikovanou muziku tak, aby vámi jen neproplula, ale přinutila vás naskočit na tu pomyslnou vlnu do neznáma, to je umění. A ona vás nemusí ani moc nutit...vy se na té vlně necháte kolébat rádi...into the hands of eternity?

    OdpovědětVymazat
  4. prej depresivní tvorba Pink Floyd?! Kde??:))

    OdpovědětVymazat
  5. Co jsem ti o tom tvém strachu z práce, rodiny, dětiček říkal sestro:)) Avšak pořád zastávám ten \"romantický\" názor, že dobrá efektivní deprese je někdy lepší než hloupá naivní radost:)) Peace with you

    OdpovědětVymazat