4. 10. 2010

Jeďte na Erasmus, dokud jste mladí

ikona.finsko...toť moje dobrá rada příštím generacím studentstva. A myslím to smrtelně vážně. Vypadněte už během bakaláře, nejpozději v prvním roce magistra či inženýra... pak už jste za zenitem. Já ve třeťáku magistra, tedy celkově v šestém roce studia, jsem tu v pětadvaceti bezkonkurenčně nejstarší. Připadám si staře. Teda ne, nepřipadám. JSEM tu stará. Teda, ne že bych tu vyčnívala hned od pohledu, to zase ne - když někomu řeknu, kolik mi je, každý se začne divit, že mi tipoval nějakých těch obligátních jedna, dvaadvacet. No, aspoň něco je potěšující :o) Jenomže ono nejde o to, na kolik vypadáte, ale na kolik máte energie k plýtvání.

A ne, není to jenom formalita a nezkoušejte tu krásnou frázi, že člověk je tak starý, na kolik se cítí (mimochodem, je nějaký vzorec na to, jak se cítit v pětadvaceti, abych případně mohla posoudit, jestli se vlastně cítím mladší nebo starší?). S přibývajícím věkem vám stárne tělo a vy pohodlníte. Mimochodem, ne, není to jen můj osobní pocit - před odjezdem jsme tohle řešili se Sedlim a spol. Shodli jsme se, že už to není, co to bývávalo. A nebude.

Asi ne nadarmo vědecké výzkumy tvrdí, že u ženských je pro těhotenství a porod ideální věk do 25 - tělo má nejvíc sil a nejlíp se přizpůsobí změnám. A u chlapů zase do pětadvacítky kumuluje kondice a síla obecně - pak už to jde pomalu dolů. Sice pomalu, ale jistě.

Takže v pětadvaceti už člověk není stavěný na kalbu každý večer. Nedokáže jít chlastat s tím, že propije poslední eura a ráno potopa. Není zvyklý kamarádit se s každým, koho kolem sebe uvidí. A nechce se mu trsat na muziku, která je vlastně úplně šílená a na které nevyrůstal.

Samozřejmě jsem to zkusila. Erasmus je přece od toho, aby si člověk užíval, aby se seznamoval, aby se radoval z bezstarostného studentského života v příjemném mezinárodním prostředí. Zkusila jsem to. Smála jsem se, povídala jsem si o nesmyslech s každým, kdo byl v dosahu, popíjela jsem s ostatníma, dokonce i na parket mě dostali, i do hudebního klubu jsem vlezla. Tak se to přece dělá.

Jenže pak jsem začala střízlivět a uvědomila jsem si, že ta muzika v klubu je fakt příšerná. Že tu whisky, co mám v tašce, tady fakt vytahovat nebudu a kupovat si cider za pět eur už vůbec ne. Že holky, se kterýma jsem se venku ještě bavila, odletěly s energií čerstvých dvacítek někam na parket a já jsem osaměla v koutě s foťákem. A že ráno musím na informační schůzku do školy a pokud se rychle nerozhodnu, ujede mi poslední denní autobus a kdovíkdy  a kdovíjak se pak dostanu na byt. A že kluk, bydlící na stejných kolejích jako já, s nímž jsme se před chvílí teoreticky domlouvali, že bychom mohli jít v noci pěšky domů spolu, zmizel někde v nenávratnu.

Zbytky zodpovědnosti (dobře, především otrávenost z klubu a únava) zafungovaly a já se nepozorovaně zdekovala a jela domů.

Od té doby jsem se už na velkou oficiálně pořádanou erasmáckou párty nevypravila. Jednou jsem zkusila vyrazit na cosi menšího, kde se slibovalo hraní her, kulečník, karty a takovéhle nenáročné blbosti, ale když jsem na místo konání dorazila, nebyla tam ani hravá společnost, ani hry. Asi v těch devět ještě všichni někde předchlastávali a hodlali dorazit o něco později. Takže jsem to po hodině vzdala a odebrala se zpátky domů.

Naznala jsem, že si nebudu dělat násilí.

Že je lepší koupit si jeden cider na večer (vyjde o polovinu levněji než v hospodě, máte nesrovnatelný výběr příchutí a je lepší) a vypít ho v teple domova.

Než se pořád dokola bavit o tom, jak se jmenuješ a odkud jseš, s lidma, který pak už pořádně neuvidíš, je lepší potlachat se starýma přátelema z domova nebo napsat pár mailů těm, kteří se na ně těší.

Než poslouchat příšernou tuc-tuc-rádobymuziku v klubech, kde je zajímavý tak možná osvětlení, je lepší si pustit pár dílů Dextera a snažit se přitom nečíst titulky, nýbrž poslouchat původní znění a zjišťovat, že docela přijatelně rozumíte (ona se ta angličtina fakt vyvíjí, i když se to nezdá!).

A než podnikat organizovaný výlety s dalšíma padesáti až sto lidma s nejistým cílem, je lepší si vypsat keše, najít dopravu a vyrazit na vlastní pěst. Nikoho nezdržujete, nikdo se nediví, proč chcete právě tam nebo onam, nikdo se nediví, co je to ta keška a proč ji chcete najít.

Tak jsem se podle toho zařídila. Jeden den, tři dny, týden...

...a začaly mě hlodat výčitky a pocit marnosti. Přišla deprese. Proto tady nejsem! Koupit si cider můžu i doma v Ikeji. Tlachat s kamarádama můžu taky doma. A koukat na Dextera v angličtině tuplem. Snad jen ty výlety po okolí jsou přínosem a jinde je podnikat nemůžu... ale stejně je to málo.

Jsem tady, abych poznávala lidi. Abych s nima komunikovala. Protože ono je sice fajn, že začínám obstojně rozumět (nejen Dexterovi), ale zato mi jaksi na mrtvým bodě uvázla mluva. Dobře, nemusím se s něma seznamovat na megaakcích a bavit se o nesmyslech, ale... aspoň občas by to chtělo s někým potlachat a něco podniknout.

Jenže to znamená vykopat se z tepla pokoje... a z pohodlí nekonverzace. Ono povídat si s lidma, který moc neznáte, znamená myslet... a myslet bolí. Myslet a mluvit anglicky bolí dvojnásob.

Začátkem týdne jsme se víceméně z povinných důvodů zase po delší době sešly my, Christianovy holky. Při čekání na našeho pečovatele, kterému už jsme urostly a už jeho asistenci běžně nepotřebujeme, jsme s Franzi pozorovaly Mathilde (jejíž angličtina je z nás tří nejnejistější, ale bohatě to vynahrazuje svou ukecaností a drzostí), kterak v zoufalství kuřáka nemajícího zapalovač oslovila cizího kluka u auta. Za pár minut už nejenže měli oba zapáleno, ale také tlachali o stošest, jako by se znali roky.

"Kouření sbližuje lidi," poznamenala Franzi.
"Mathilde by se sblížila, i kdyby nekouřila," oponovala jsem.
"To je pravda. To já to vůbec neumím," posteskla si Franzi.
"Já taky ne," souhlasila jsem... a dál jsme pozorovaly naši ukecanou známou.

Po absolvování exkurze jsme s Franzi zamířily na hlavní náměstí Kauppatori, odkud odjíždějí všechny autobusy. Nějak jsme navázaly na naši odpadlickou konverzaci před exkurzí... a zjistily jsme, že jsme na tom úplně stejně.

Že se blbě seznamujeme a že nás nebaví tlachat o nesmyslech.

Ze nejsme na moc velký akce.

Že se nám nechce utrácet za předraženej chlast.

Že si radši doma pustíme seriál.

Že jsme prostě divný.

Obě nás to potěšilo a povzbudilo - protože jsme si obě myslely, že jsme naprostý asociální výjimky a pomalu nás už z toho popadala deprese. A najednou jsme zjistily, že v tom nejsme samy!

A tak jsme se dohodly, že když jsme obě divný a asociální, tak se někdy slezeme a budeme na ty seriály koukat spolu. Že si hnedle budeme připadat sociálně aktivnější. A že vlastně Franzi má ve čtvrtek narozeniny - tak bychom mohly něco podniknout hned teď!

Okamžitě se mi zvedla nálada. Nejenže nejsem jedinej divnej asociální erasmák, ale možná se s tím dokonce i bude něco dělat! Jenže lenost a pohodlnost začaly samozřejmě prostestovat. V dohodnutý čtvrtek jsem se přistihla, jak si zveličujíc svou únavu namlouvám, že bych měla jít domů a vyspat se (únava proto, že každou noc minimálně do jedné píšu blogy, koukám na Dextera nebo tlachám s kamarády online). Ale tentokrát zafungovala pevná vůle a prohlásila NE. Když se mohlo tlachat do noci každej den, tak se zvládne ještě jednou večer jít si někam sednout. Když nikam nepůjdu, začnu si zase připadat jako asociální exot a tentokrát si budu sakra jistá, že si za to můžu sama. A deprese bude o to větší.

A tak se šlo.

Ukrutně nezdravá narozeninová fastfoodová večeře, bezcílný bloumání kolem dokola Kauppatori, hospoda... během čehož jsme stihly probrat snad všecko - od úskalí práce v médiích přes podivnou sociální politiku v ČR i v Německu až po prudce inteligentní kočku Franziina kamaráda, která vleze do ptačí budky, do které se taktak vejde, ocas jí čouhá ven a pak tam nenápadně číhá na ptáky, kteří samozřejmě neletí a neletí... :o)

...a pak jsme naznaly, že jestli to neutneme, ujede nám poslední denní autobus a pak to bude neveselý. Uťaly jsme, ale s tím, že si to brzo zopakujeme.

Taky jsme stihly vymyslet asi pět filmů, který by rozhodně bylo fajn vidět (nakoupíme popcorn a colu a uděláme si kino!).

A Franzi si aktivně vypátrala, co je to ten geocaching a usoudila, že by to mohlo být fajn. A prý jestli bych ji nekdy nevzala s sebou.

A že prý až půjdu na hokej, že by šla taky. Že zrovna hokeji sice moc nerozumí, ale že obecně na sport kouká ráda.

A že nějak vymyslíme ten výlet do Stockholmu a do Tampere.

Juchů! Už nejsem asociální! Mám kamarádku!

Ono je možná přínosnější jednou, dvakrát do týdne pořádně potlachat o všem možném s jedním člověkem, než každý večer opakovaně řešit s cizíma lidma kdo jsem, odkud jsem a co dělám.

PS: Abych se vrátila k otázce věku, Franzi je třiadvacet (a naprosto nepokrytě začala jásat, když jsem jí řekla, kolik je mně - "konečně někdo starší!" :o). A tvrdí, že si připadá na mnohem víc. Čímž jen potvrzuje mou teorii, že lidské sociální schopnosti obecně s věkem klesají... Takže na základě mého dobrého konce nevyvozujte, že se to nějak zvládne, i když jste starší než průměr. Zvládne se to. Ale mladším to jde mnohem líp.

10 komentářů:

  1. Tvoje texty se dobře čtou :D Akorát jsou vždycky moc dlouhý, tak je čtu jen občas :D Ale jsou fakt hezký :) Možná to bude tím, že mám dojem, že jsi naladěná na podobný myšlenkový vlně a spoustu věcí tak nějak cítím stejně :D

    OdpovědětVymazat
  2. To lenivění, zodpovědnost a vybírání si lidí, se kterýma se mám zájem bavit, na sobě pozoruju taky. Musím uznat, že jsi mě taky potěšila, že to nemám tak sám.

    OdpovědětVymazat
  3. A není lepší mít jednu kamarádku než sto známých? :)

    OdpovědětVymazat
  4. I když se logicky necítím výzvou v nadpisu osloven, protože pro mne přišla poněkud pozdě, přesto jsem se začetl a pobavil. To je taková drobná pomsta Boha nezvedenému člověčímu dítěti, že lidem pořád nějak vadí, kolik jim je. Napřed chtějí, aby jim bylo víc a pak se to nějak rychle zlomí a už je jim zase najednou moc :-). Nemám rád klišé, že každý je tak starý, jak se cítí, protože to by mi občas muselo být sto dvacet a někdy zase maximálně šest. Ale - mezi námi - jestli mě kolem padesátky ještě něco příjemně nepřekvapí, s čímž moc nepočítám, řekl bych na základě osobní zkušenosti, že optimální věk je právě ten tvůj. Jen ti to nepřijde a je to tak normální :-).

    OdpovědětVymazat
  5. No tak nejenže bude píšu dlouhý blogy, ale tohle bude i na dlouhou odpověď... Tak popořadě:

    Kristinka W:
    jééj, tak Tebe jsem tu nečekala :o) Díky, jsem ráda, že se to dá čist... co se délky týče, tak o tom vím a snažím se psát stručně, i když to asi nevypadá :oD S tím naladěním to cítím podobně, a to už celkem dlouho... však proto se spolu těch pět let bavíme, ne-li? :o)

    Terka:
    22, to jsi právě v tom nejlepším věku :o) Jasně, že to záleží hlavně na povaze a na ostatních faktorech, ale myslím, že jedním z nich je i ten věk. Počkej za pár let, jak zpohodlníš, a pak si povíme :o) Já osobně razím teorii, že to je normální sprostá biologie a naprogramování, které ženskou (která už podle přírody ideálně má mít to dítě) nutí být v teple a pohodlí domova a přitom se starat o to mládě :o)
    Vyjet během střední by bývalo bylo super, ale mám pocit, že by to mohlo fungovat jen ve větších městech, kde jsou jazykové školy a podobně. Když si vzpomenu na průměrnou úroveň jazykové vybavenosti na gymplu, myslím, že z těch padesáti ve dvou třídách by mohl ven vyjet tak jeden, dva... Přijde mi to jako začarovanej kruh, výuka řečí je u nás na mizerné úrovni, bez řeči nemůžeš ven, bez pobytu venku se pořádně nenaučíš řeč.

    OdpovědětVymazat
  6. jojo, možná na tom něco je :) Ale poslední dny pozoruji a přemýšlím o tom... a třeba největším \"party animals\" je tu právě 25, 26, nakonec i moje bývalá spolubydlící, která se pravidelně vracela o pěti ráno, byla v tomto věku... samozřejmě se najde i spousta podobně laděných mladších, stejně tak je tu 25letá slečna, která funguje jako \"mamina\" nás všech...
    Mě osobně nedostanou do klubu nebo na diskotéku ani heverem ani teď, stejné to bylo ve dvaceti a stejné to bude i za tři roky :) Party v malém počtu, chlast - slast, družení se, výlety, socializace široko daleko jo, ale odpor k diskotrapčení mám dané povahou a ne věkem, řekla bych :)

    OdpovědětVymazat
  7. Druhá část odpovědí :o) (tohle je vrchol lenosti, nedokázat ani na komentáře na blogu odepsat najednou...)

    Radim:
    sám v tom absolutně nejsi, myslím, že takovejch je spousta... jen se tím holt moc nechlubí, protože jsou asociální a většinou někde zalezlí :)

    tedamama:
    však jo... i když je fakt, že než mít jednu kamarádku, je lepší mít dvě až tři, protože jedna vždycky nemá čas, líp se podnikají blbosti a tak... :o) Musíme zase s Franzi někam vytáhnout Lisu, ta se taky tvářila moc fajn a vypadala, že jí taky sedneme. Jenže teďka chodí na jiný předměty a už ji vůbec nevídáme... mohly bychom se jí ozvat :o)

    OdpovědětVymazat
  8. Určitě to nevypadalo, že si nějak stěžuješ, ale spíš citlivě zaznamenáváš, že se něco mění. Já se zatím snažím řídit optimistickou vizí, že \"nejlíp je vždy právě teď\", což je příjemná milosrdná \"sebelež\", se kterou se to občas dá vydržet :-).

    OdpovědětVymazat
  9. Téda, konečně někdo, kdo má zkušenosti s ERASMEM a neříká jen- je to úžasný, zkus to. Jsem člověk,který potřebuje více informací, někam bych se vypravila ráda, ale potřebovala bych vědět, co všechno pro to musím udělat,jak to výjde finančně atd.. Díky za tvé zkušenosti a přeji krásný zbytek pobytu!!

    OdpovědětVymazat
  10. Ahoj,

    navštěvuje tento blog ještě někdo? :)

    OdpovědětVymazat