O nehodě se napsaly dva krátké článečky a pak nastalo ticho, nic se nestalo. Vsadím se, že tohle ticho muselo nastat ve chvíli, kdy z výslechu pilotů a z ohledání trosek vyplynulo, že za havárií byla chyba konstruktérů a pilotů. Letadlo mělo tak složité ovládání přistávacích udělátek, že bylo otázkou času, kdy tuhle chybu někdo udělá.
Tahle nehoda mě podivně fascinuje jako světlo můru. Už jen to kdysi úmyslně vytvářené šero kolem ní mě nutí kroužit kolem a snažit se pochopit, proč všechny ty tajnosti. Proč se ani do závěrečné zprávy, která nebyla určena ke zveřejnění, nemohla napsat příčina nehody a místo toho se mlžilo, že kvůli poškození letadla nebylo možné zjistit a bla bla bla. Proč z vyšetřovacího spisu zmizel přepis záznamů z černé skříňky, přepis radiokomunikace a veškeré fotky. Proč, proč, proč.
Ale ze všeho nejvíc mi vrtá hlavou, jak skončili ti nešťastní piloti. Ano, udělali chybu, ale tu mohl udělat kdokoli. Těsně po havárii riskovali svoje životy tím, že se vrátili do hořících trosek a snažili se odtamtud dostat co nejvíc lidí. Za to si zasloužili obrovský respekt. Ale mám nepříjemný pocit, že tehdejší sovětská společnost zrovna na tohle moc nehrála...
Ale ze všeho nejvíc mi vrtá hlavou, jak skončili ti nešťastní piloti. Ano, udělali chybu, ale tu mohl udělat kdokoli. Těsně po havárii riskovali svoje životy tím, že se vrátili do hořících trosek a snažili se odtamtud dostat co nejvíc lidí. Za to si zasloužili obrovský respekt. Ale mám nepříjemný pocit, že tehdejší sovětská společnost zrovna na tohle moc nehrála...
Nehoda i následná informační mlha měly stejnou příčinu: několikaúrovňové zametání pod koberec. Ne že by se to nestávalo i teď (myslím, že to je obecně lidská vlastnost), ale snad už je dneska aspoň víc žurnalistčat ochotných ty koberce vyprášit.
OdpovědětVymazatP.S. Černý humor: Jaký je rozdíl mezi hasičem a požárníkem? - Hasič hasí, požárník vede flamewar v diskusi :-)
Prototyp Tu-154 vznikl jako letoun, který měl nahradit na linkách stroje Tupolev Tu-104 a Iljušin Il-18. Poprvé odstartoval 4. října 1968 a na pravidelné linky Aeroflotu byl uveden 9. února 1972, první vedla do Minerálních Vod. Na svou první mezinárodní pravidelnou linku, a to do Prahy, se vydal 1. srpna 1972. Letouny prvních sérií měly některé únavové problémy draku. Mnohočetné problémy stroje vyústily mimo jiné i v katastrofu v Praze roku 1973, při které krom baskytaristy zahynula i celá doprovodná kapela zpěvačky Evy Pilarové.
OdpovědětVymazatNa dalších sériích bylo překonstruováno celé křídlo, vstupní dveře a celá řada dalších detailů. Tak vznikly typy Tu- 154A a 154B + později 318 kusů Tu-154M.
Změnou naší politické orientace po sametu došlo i ke změně orientace na západní techniku a první tři Tu-154M opustily ČSA již roku 1992, poslední koncem roku 1999.
Tak to jsem ani netušila co jsem tu měli na nehody
OdpovědětVymazat